מחר: ההזדמנות של הח"כים לעצור את התייקרות הקטנועים
מחר: ההזדמנות של הח"כים לעצור את התייקרות הקטנועים
ועדת הכספים תדון מחר באישור צו המיסוי החדש לרכב דו-גלגלי, שהקפיץ דווקא את מחיר הקטנועים הבטוחים יותר שנרכשים כדי לעקוף פקקים בכניסות לערים. באותו זמן המס לקטנועי ספורט מסוכנים יותר יורד
ועדת הכספים של הכנסת תתבקש לאשר מחר (ב') את הצו עליו חתם שר האוצר אביגדור ליברמן לפני כשלושה חודשים שבו הביא, בעת המאבק ביוקר המחיה ובפקקים, לייקור דגמי קטנועים ואופנועים רבים.
השינויים נובעים מהחלטת רשות המסים לשנות את שיטת חישוב המס על דגמי הרכב הדו-גלגלי, כך שתחושב לפי נפח המנוע ולא לפי הספקו, כפי שנעשה בשש השנים האחרונות. שיטה זו יצרה חפיפה בין שיטת המס להגדרות רישיונות הרכיבה, המחושבים גם הם לפי הספקי הכלים, כפי שנהוג באירופה, ותתבטל כעת.
במקור הגישה רשות המסים לחתימת שר האוצר צו שהיה מביא להתייקרות נרחבת יותר, בין 2,500 ל-5,000 שקל לכלי, והיתה חלה על כלים שתפסו השנה כ-40% משוק הדו-גלגליים. אולם בעקבות עבודה משותפת של יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר (ישראל ביתנו) ושר האוצר צומצם היקף ההתייקרות ל-2,700 שקל בממוצע, ויקיף כ-9% מהשוק.
ההתייקרות המשמעותית ביותר היא בכלים בנפח 501-800 סמ"ק, שחויבו עד כה ב-50% מס, ויחויבו ב-60%. הקבוצה כוללת קטנועי-על כמו ימאהה טי מקס, קימקו AK550 וסאן יאנג TL508. מדובר בקטנועים המסוגלים לשיוט בין-עירוני בטוח, ונרכשים בידי מי שצריכים לחצות את אזור המרכז כדי להגיע למקום עבודתם, אך מנסים להימנע מלהיתקע שעתיים-שלוש ביום בפקקים. בנוסף רמת הבטיחות שלהם גבוהה מהמקובל, והם מצוידים בבקרת אחיזה וב-ABS.
דווקא אופנועי ספורט ואנדורו יהיו בין 15% מהכלים שהמס עליהם יפחת, לצד דגמי 125-500 סמ"ק החזקים יותר. לפי נתוני ועדת הכספים, יירד סכום המס הממוצע לרכב דו-גלגלי מ-8,788 שקל ל-8,278 שקל, אבל ההוזלה כאמור לא תורגש בכלים הזולים יותר.
מי שנמנע מלהתערב במהלך היה משרד התחבורה, אף שאנשי המקצוע שלו מצדיקים את התועלת של הרכב הדו-גלגלי בהפחתת עומסי התנועה. גם שרת התחבורה מרב מיכאלי סירבה להתערב ולנסות למנוע את ההתייקרות, למרות פניות שקיבלה.
דו"ח שהכין הטכניון עבור משרד התחבורה קבע כי עידוד מעבר נהגים באזור המרכז לרכב דו־גלגלי יקצר את זמני הנסיעה בעד 11%, ישפר את מהירות הנסיעה בעד 13%, ויפחית את גודש התנועה בכבישים.
ההחמרה בעומסי התנועה השנה היתה אחת הסיבות לשיא שנרשם ב-2021 במכירת קטנועים ואופנועים, יותר מ-20 אלף כלים.