ניתוחהשר שכשל: הרפיסות של ברקת מזמינה עוד התייקרות
ניתוח
השר שכשל: הרפיסות של ברקת מזמינה עוד התייקרות
תנובה הקפיצה אתמול מחירים על מגוון של מוצרים ואותתה לשר הכלכלה כי הובס על ידי חברות המזון הגדולות. ברקת העדיף לאיים ברשימות שחורות כשהמסר לחברות ברור: אפשר להמשיך להשתולל
הפקרת הציבור הישראלי על ידי ממשלת נתניהו מקבלת ביטוי גם בזירה הכלכלית. הבטחת הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להוריד את המחירים שזינקו, נזנחה ופתחה את השער להשתוללות חסרת תקדים מצד הממשלה עצמה, תחת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הכלכלה ניר ברקת, שאליהם חבר המגזר העסקי.
ההתחלה היתה אופטימית. כחודשיים לפני שנבחר, הציג נתניהו את תוכניתו הכלכלית לממשלה הבאה ובראשה צעדים לבלימת עליית המחירים והפחתת מסים. התוכנית, כך נמסר, גובשה יחד עם ראש המועצה לכלכלה לשעבר פרופ' אבי שמחון, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד (מנכ״ל שטראוס הנוכחי) ושר האוצר לשעבר יובל שטייניץ. "רק ממשלה לאומית יציבה תוריד את המחירים שמשתוללים בשנה האחרונה ועלו פי 9. החשמל עלה, המזון עלה, הדלק התייקר, המים התייקרו", טען נתניהו.
אלא שכבר למחרת הבחירות בנובמבר 2022, נפרץ הסכר ועשרות מחירונים חדשים הוגשו לרשתות השיווק. בשלב הזה נתניהו וברקת הציגו את ההשקה הצפויה של מותג הקמעונאות הצרפתי קרפור כמענה ליוקר המחיה. בהתאם, זינקו כעבור חצי שנה לעמדת הפרזנטורים של הרשת ביום השקתה. ברקת לא הסתפק בביקור המקדים ערב ההשקה וטרח להגיע למחרת לגזירת הסרט, למה שהיה לא יותר ממיתוג מחדש ל־50 חנויות שכונתיות יקרות, של מותג יינות ביתן הכושל.
שתיקה צורמת לזינוק המחירים
כשחברות המזון הבינו שמולן ניצבת ממשלה חסרת יכולת, הן ניצלו את ההזדמנות, והודיעו עוד באותו חודש על העלאות מחירים רוחביות חדות. מתנובה, דרך שטראוס, אסם וקוקה־קולה ועד חברות קטנות ומוצרי המותגים הפרטיים של שופרסל ורמי לוי. ההתייקרות החדה ביותר שידע שוק החלב, בשיעור של כ־10%, נרשמה באישורו של שר האוצר סמוטריץ', שאף הוסיף לה אישור חסר תקדים למחלבות להעלות את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח במנגנון אוטומטי כמו של הדלק, ללא אישור שרי האוצר והחקלאות.
ברקת, שהופתע מהזלזול הבוטה של החברות, ניסה לשסות בהן את הממונה על התחרות מיכל כהן, שממנה דרש מנכ"ל משרדו אמנון מרחב, שתוציא דרישת נתונים לקוקה־קולה. כהן הבהירה שאין בידיה חשד לעבירה מצד החברה ולכן לא תבצע את המשימה, מה שהוביל לזימונה ללשכת השר, לשיחה שבה דרש את התפטרותה. את העבודה השחורה העביר ברקת למפקח על המחירים, שהוציא לחברות רבות דרישות נתונים חסרות תקדים, בטענה שבכוונתו לבדוק הכנסת מוצריהן לפיקוח. בינתיים סימן ברקת את כהן כאשמה ביוקר המחיה והחל בהליך להדחתה.
בעודו עסוק באיסוף חומרים על כהן, מיהרו החברות והודיעו שוב בינואר החולף על העלאת מחירים חדה. ברקת, שניסה באותם ימים למצב עצמו כחלופה לנתניהו שצלל בסקרים, התמקד בציוצים פוליטיים והתעלם מרצף ההודעות של החברות ובהן שטראוס, שסטוביץ, זוגלובק, סוגת, ויסוצקי ועוד. רק ביום שבו נכנסו ההתייקרויות לתוקף, נזכר לזמן את ראשי החברות לשיחות שכנוע להקפאת העלאות המחירים. כשמרבית החברות דחו את בקשתו על הסף, הוא איים בהכנסתן ל"רשימה שחורה". הצורך של ברקת בהישג היה כה נואש, עד שהצהיר שקיבל את הסכמתו של ניר לוינגר, מנכ"ל החברה המרכזית, שכלל לא תכנן להעלות באותו זמן מחירים, להקפיא את ההעלאה. דוגמה נוספת להתנהלותו הכושלת אפשר למצוא בכך שהכניס את שטראוס לרשימה "הירוקה", והודה לשי באב"ד שהסכים להקפיא מחירים, מיד אחרי שהעלה אותם בשיעור של עד 25%.
אם לא היה די בכך, הרי שאחרי שהבין שככל הנראה לא יוכל לקבל את נתוני הרווחיות שדרש מהחברות שעתרו לבג"ץ, ניסה לסגור איתן דיל שיקפיאו מחירים עד יום העצמאות, והוא יסוג מדרישתו. החברות סירבו לבקשה, אבל סימנו ביומן את חודש מאי כמועד הלגיטימי מצד ברקת להתייקרויות, מה שיכול להסביר את שתיקתו הצורמת בחודש האחרון, ביחס לזינוק במחירים.
גיוס עקום של הקמעונאים
לכל אלו התווסף חוסר הבנה מביך, שהקמעונאים נהנים מההתייקרויות לא פחות מהספקים, מה שהוביל אותו לנסות לגייס אותם למאבקו בספקים, אחרי שעם פרוץ המלחמה העניק להם את הפטור הנכסף מחובת סימון מחירים שמכבידה עליהם להקפיץ מחירים בלחיצת כפתור. ברקת התקשה לקבל את עמדת הממונה שמדובר בהסדר כובל ועקף אותה באמצעות צעד קיצוני במסגרתו פתח קבוצת ווטסאפ עם הקמעונאים, אליה העלה את בקשת הפטור שדרשה הממונה כתנאי לבחון את הנושא.
למרות התעלמותם מבקשתו, המשיך ברקת והפציר בהם, ואנשיו אף טענו כי יש מי מהם שכבר העביר את הבקשה. כשגם זה לא עזר, איים ברקת על הספקים שיסמן את מוצריהם במדבקות שחורות, אבל כדרכו, הסתפק בצילום עם מוצרי אסם, עליהם הדביקו אנשיו מדבקות שצבעו בטוש שחור.
מאז, נראה שברקת הבין כי הובס, ועבר ממשחק במדבקות לאיסוף חותמות בדרכון. רק בחודש האחרון הוא בילה שבועיים בארה"ב והשבוע טס לפריז, כשהמסר לחברות המזון הגדולות ברור — אפשר להמשיך להשתולל.
הכשלים של ברקת בשנה האחרונה (רשימה חלקית)
- מאי 2023 - הכל דיבורים - ברקת גוזר סרט בחנוכת רשת קרפור ופיזר אמירה לא מבוססת על כך שהמחירים עומדים לרדת בעשרות אחוזים
- מאי 2023 - עושה שריר - ברקת שלח לחברות המזון דרישה לקבלת נתונים מהן, כי "רואים בבירור שהיצרנים והיבואנים מנצלים את הריכוזיות הגבוהה בשווקים". אך יצר אפקט בומרנג והמחירים זינקו
- מאי 2023 - כתובת להאשמות - ברקת ביקש מהממונה על התחרות לסיים את תפקידה בשל "חוסר אמון עמוק"
- אוקטובר 2023 - כשהתותחים רועמים - ברקת מאשר פטורים מסימון המחירים בחסות המלחמה בדרום ובצפון
- פברואר 2024 - סרק, סרק - ברקת מנסה למנוע את ההתייקרויות שעל הפרק על ידי לחצים, עיכוב, מכתבים ועוד
- פברואר 2024 - אולי שיימינג יעזור - ברקת מציג מדבקות שחורות על מוצרים שמחיריהם עלו בתקופת המלחמה כדי לעודד חרם צרכנים
- מרץ 2024 - שיטת טראמפ - ברקת ממשיך לנסות לעקוף את הממונה על התחרות והוא פתח קבוצת ווטסאפ לקמעונאים