מלחמת הרפארים: האם התביעה של דרייק תשנה את כללי המשחק בתעשיית המוזיקה?
מלחמת הרפארים: האם התביעה של דרייק תשנה את כללי המשחק בתעשיית המוזיקה?
ההליך שהגיש הראפר דרייק נגד ספוטיפיי ויוניברסל מעלה סוגיות משפטיות מרתקות שעלולות לזעזע את יסודות תעשיית המוזיקה הדיגיטלית. מדובר בבקשה שהכרעתה עשויה לחרוג מעבר לעימות בין דרייק לקנדריק לאמאר, והיא בועטת בחלק משיטות השיווק והקידום המפוקפקות של שירים בעידן הנוכחי.
הטענות החמורות של דרייק מציגות תמונה מדאיגה של תעשיית הסטרימינג והרדיו. שימוש בבוטים, מעין שוחד באמצעות מתן רישיונות מוזלים, וכן תשלומים לתחנות רדיו לטובת השמעה, מקנים את הרושם ששום שיר לא מגיע לאוזנינו במקרה, גם לא Not Like Us, השיר המעוטר שמפנה כלפי דרייק האשמות קטלניות. אם יוכחו הטענות, עלול להיווצר תקדים משפטי משמעותי שישנה את דרכי הפעולה של חברות תקליטים ופלטפורמות הסטרימינג.
הטענה המרתקת ביותר של דרייק (באמצעות התאגיד Frozen Moments Inc.) היא זו הנוגעת לשימוש בסירי, העוזרת האישית של אפל. אם אכן יוכח שסירי הפנתה במכוון משתמשים לשיר Not Like Us, בעקבות פקודה להפעיל את האלבום של דרייק Certified Loverboy, מדובר בהתערבות טכנולוגית שעלולה לפתוח פתח לתביעות נוספות בתחום הטכנולוגיה והמוזיקה.
מצופה שספוטיפיי ויוניברסל יטענו, מנגד, שסירי מופעלת על ידי מנגנונים המבוססים על בינה מלאכותית, שאינם מחווטים בשום אופן להטיב עם אמן ספציפי או לייצר העדפה, אלא שהאלגוריתם המפעיל אותם הוא מעין "קופסא שחורה" המנבאת תוצאות באופן סטטיסטי לפי אינספור פרמטרים. קשה מאוד לחלוק על טענה נגדית זו ברמה העובדתית.
עם זאת, חשוב להדגיש כי מדובר בשלב לגילוי מקדמי שאינו הבשיל לכדי תביעה. הראיות שיוצגו – הם שיקבעו את משקלו האמיתי של מהלך דרייק. אך גם אם הבקשה או התביעה לא תתקבל במלואה, ההליך מצית דיון מרתק בקשר לפלטפורמות הסטרימינג – כניסוח הבקשה בתרגום חופשי: "סטרימינג ורישוי הוא משחק סכום אפס – בכל פעם ששיר "פורץ", המשמעות היא שאמן אחר לא פורץ. החלטת יוניברסל להציף את שוק המוזיקה ב-Not Like Us באה על חשבון אמנים אחרים כמו דרייק".
בסופו של דבר, ההליך חורג מעבר לעימות בין דרייק לקנדריק לאמאר. למרות שמהלך שכזה ייתפס כקטנוני מבחינה תקשורתית, מדובר בבחינה מהותית של כללי המשחק בעידן הדיגיטלי, בפרט נוכח התפתחויות הבינה המלאכותית ש"ממליצה" על תכנים, כך שהגבולות בין שיווק אורגני לבין מניפולציה הופכים מטושטשים יותר ויותר.
הכותב הוא בעלים ומייסד משרד עו"ד (רו"ח) גלעד פינקלשטיין