"השרים צריכים לטוס להיפגש עם נשיאי חברות תעופה ולא לחזור עד שיש טיסות לישראל"
"השרים צריכים לטוס להיפגש עם נשיאי חברות תעופה ולא לחזור עד שיש טיסות לישראל"
מאז 7 באוקטובר חברות התעופה הגדולות עדיין לא חזרו לטוס לישראל. חוסר הרצון מצד צוותי אוויר זרים לטוס לאזור מלחמה מעלה חשש של התייקרות מחירי הטיסות רגע לפני תחילת עונת הקיץ. גם לסוגיית המטענים אין מענה, וחבילות רבות תקועות בחו"ל. "יש מאות אלפי אנשים שפרנסתם נפגעה", אומרת יו"ר ממן. "אני לא מצליחה להבין את הנונשלנטיות שבה זה מתקבל"
חברות התעופה הגדולות עדיין לא חזרו לטוס לישראל, ונדמה שהדבר לא נמצא בסדר היום של ממשלת ישראל. מאז תחילת המלחמה, החברות הבינלאומיות עצרו טיסות לישראל וממנה, ואין יוצא ואין נכנס. בשבועות האחרונים חלקן הודיעו על חזרה חלקית לפעילות, וחלק מהן ממשיכות לבטל טיסות למהלך החודשים הקרובים.
חברות התעופה האמריקאיות, בהן דלתא איירליינס, אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס, עדיין לא טסות לישראל. יונייטד הודיעה כי תחזור לטוס בחודש מרץ, אך דלתא ביטלה את לוח הטיסות שלה עד חודש מאי. ענקיות תעופה נוספות ובהן בריטיש איירוויז, אייר קנדה, אמירייטס, וירג'ין, רויאל ג'ורדניאן ואחרות לא הודיעו על כוונה לחזור לפעילות במדינה. טורקיש איירליינס, חברת התעופה הטורקית, לא צפויה לשוב לפעילות בישראל לפחות עד סוף אוקטובר.
אתמול הודיעה חברת התעופה ההולנדית KLM כי היא מתכננת לחדש את הטיסות שלה בין אמסטרדם לתל אביב החל מ-1 באפריל ועד 19 במאי עם טיסה יומית אחת. במקביל, חברת התעופה אייר סיישל הודיעה כי היא משהה את כל הטיסות שלה לישראל וממנה לחודש מרץ.
אחת מחברות הלואו קוסט הגדולות, שאהודה על הנוסעים הישראלים, היא חברת התעופה האירית ריינאייר; גם היא איננה טסה לישראל באופן סדיר. מי שנחשבת לענקית טיסות הלואו קוסט הודיעה במפתיע לפני שבוע לכל הלקוחות שלה על ביטול כל הטיסות שלה לישראל וממנה. הסיבה, על פי ריינאייר, היא סגירתו של טרמינל 1 לפעילות מתחילת המלחמה והחובה לטוס מטרמינל 3 שממנו הטיסות מחויבות במסי נמל גבוהים יותר. בריינאייר לא מעוניינים לשלם את המס הגבוה יותר. אך גורמים בענף התעופה אומרים כי "מדובר בהתנהלות לא ברורה של ריינאייר שגם במהלך המלחמה המשיכה לטוס מטרמינל 3, מה גם שמדובר בפער של 19 דולר שהחברה מגלגלת על הנוסע ולא יוצא מכיסה של חברת התעופה". עוד נטען כי גם בשדות תעופה גדולים בעולם ריינאייר טסה מהטרמינל הראשי ומשלמת מסי נמל בהתאם, כך שההסבר של חברת התעופה האירית אינו מניח את הדעת. נכון לעכשיו, החברה מפעילה טיסות מישראל באופן חלקי ביותר ורק לחמישה יעדים שאינם פופולריים בקרב הנוסעים הישראלים.
חוסר הרצון מצד טייסים וצוותי אוויר זרים לטוס לאזור מלחמה מעלה חשש של התייקרות מחירי הטיסות רגע לפני תחילת עונת הקיץ שתיפתח ב-29 במרץ. גם סוגיית המטענים, שרבים מהם מגיעים בבטן המטוס של טיסות נוסעים, לא נפתרת, וחבילות רבות תקועות בחו"ל.
בהיעדר התערבות ממשלתית, החברות הזרות לא ממהרות לשוב לטוס לישראל, שנשארת מבודדת מהעולם, התיירות איננה מתרוממת ומאות אלפי עובדים בענף התעופה והתיירות ממשיכים להיות מחוסרי עבודה.
נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן שמספקת שירותי קרקע לחברות התעופה, אומרת כי "יש חשיבות עצומה לחזרתן של חברות תעופה בינלאומיות גדולות ובראשן החברות האמריקאיות. יונייטד הודיעה על כוונה לחזור לטוס לישראל אבל הצוותים שלהם לא רוצים לשהות בארץ. דלתא איירליינס ובריטיש איירוויז גם עוד לא חזרו לטוס לפה ויש להן חשיבות גדולה כמנוף לשוק האמריקאי והבריטי. אני ממש תוהה איך אין שום התייחסות, פנייה או דיאלוג מצד שרי הממשלה והקבינט הכלכלי לראשי חברות התעופה הללו. זה משהו שלא מתקבל על הדעת שמאפשרים לחברות הללו להמשיך לא לטוס לישראל".
"השאלה היא איזה מסרים הממשלה מעבירה וכמה היא משתתפת בהוצאות של הצוותים הללו", הוסיפה רונן. "יש פה מניפה שלמה של כלים בידי הממשלה שהיתה יכולה לתמוך באותם טייסים וצוותי אויר שמתנדבים לטוס לישראל. הממשלה יכולה היתה לקחת פוזיציה הרבה יותר משמעותית בתמיכה בצוותים הללו. שהשרים יקחו את עצמם ויטוסו להיפגש עם נשיאי חברות התעופה המובילות ולא יחזרו עד שיש פעילות תעופה סדורה לישראל. הם צריכים לעשות מהלך וזה לא קורה".
לדבריה, חברת המטען DHL טסה מאז תחילת הלחימה עם צוותים שביטוח החיים שלהם יקר. "הם משלמים הון עצום עבור ביטוח חיים לאותם צוותים. אם היתה פה השתתפות מצד המדינה היה אפשר להביא יותר צוותים וטיסות. צריך להבין שהחברות הללו לא מביאות חבילות מעלי אקספרס, זה החלק הזניח. הן מביאות ציוד חשוב ביותר למדינת ישראל".
רונן הסבירה כי חזרת הטיסות תשרת את כל ענפי המשק: "ברגע שיהיו טיסות יהיו לא מעט צליינים שאפילו בימים אלה ממשיכים להגיע לישראל ורוצים לתמוך בישראל. לא כל המדינה זה מלחמה, אבל השאלה מה משדרים בחוץ. אני כואבת וכועסת ולא מצליחה להבין את הנונשלנטיות שבה זה מתקבל. יש מאות אלפי אנשים שפרנסתם נפגעה כי אין טיסות. זה משפיע על ענף המסעדנות, על מורי דרך, על שירותי הסעות ועוד תחומים. אם היתה פה קצת יותר מחשבת מאקרו מצד הממשלה, אם היתה פה ראיה כלכלית, אפשר היה לפתור את המשבר הזה כי ישראל היתה יעד רווחי מאד עבור החברות הזרות. צריך מאמץ של קבינט כלכלי בראשות שר האוצר".
בינתיים מי שכן טסות לישראל הן אג'יאן, אוזבקיסטן איירליינס, אזימוט, אוסטריאן איירליינס, אייר פראנס, אתיופיאן איירליינס, אתיחאד, בולגריה אייר, בלו בירד, בראסלז איירליינס, היי סקיי, היינאן, טארום, טוס, טראנסאוויה, לוט, לופטהנזה, סוויס, סמארטוויינגז ורד ווינגז, ומחר תחזור לטוס גם אייר אירופה. כפי שניתן לראות, חברות התעופה החשובות והגדולות בעולם נעדרות מהרשימה, וכל זמן שלממשלת ישראל הדבר אינו בוער, ענקיות התעופה הבינלאומיות לא ימהרו לטוס לאזור מלחמה ולשלם ביטוחים יקרים לצוותי העובדים.