פרשנות
לכולם יש אינטרס שהתקציב יעבור, גם אם הולכים לבחירות
מפלגות הקואליציה רוצות להבטיח את הכספים למגזרים שהן מייצגות. לאחר שכבר העבירו את "גזירות 2025", אף אחד לא רוצה להיתפס כמי שמנע את החלק "החיובי" של התקציב
תקציב המדינה לשנת 2025 יעבור, וזה יקרה כנראה ברגעים האחרונים בחודש מרץ, כלומר בדקה ה־90 — זו ההערכה הרווחת במסדרונות הכנסת ובפקידות הכלכלית הבכירה. ההערכה הזו לא נובעת מהערכות אופטימיות על שרידות הממשלה, אלא מכך שברור כי לכל השחקנים בממשלה יש אינטרס שהתקציב הזה יעבור, גם אם הולכים לבחירות.
האינטרס הוא כפול: ראשית, התקציב הנוכחי מפנה כספים למגזרים שהקואליציה מייצגת, בתחומים כמו חינוך, רווחה, בריאות, ואפילו ביטחון, ולכן, גם אם הולכים לבחירות, מפלגות הקואליציה ירצו לשים את היד על הכסף לפני הבחירות. שנית, בשל העיכוב הרשלני בזמני בניית תקציב 2025, פוצל התקציב לשניים כך שצעדי מיסוי הקשים והמשמעותיים כבר הועברו ואושרו בכנסת, כדוגמת מיסוי רווחים כלואים, הקפאות מדרגות מס והעלאת ביטוח לאומי. לכן גם ממשלה מתפרקת לא תרצה להותיר את הרושם כי היא העבירה רק את "גזירות 2025" ללא שהעבירה את תקציב 2025, שניתן לציירו כתקציב שגם מביא לאזרח שירותים כאלו ואחרים.
כעיקרון, העובדה שהתקציב יעבור רק בשלהי מרץ הייתה אמורה להעסיק אותנו, אולי אפילו לגרור הערה ממשקיעים וחברות דירוג. אבל הממשלה הזו נהנית ממה ששר האוצר סמוטריץ' מכנה בהקשרים אחרים "גזענות של ציפיות נמוכות" — כלומר, אף אחד לא מצפה מהממשלה הזו לעמוד בלוחות זמנים, גם אם מדובר בלוחות זמנים שנקבעו בחוק, וגם אם מדובר בלוחות זמנים שסמוטריץ' ונתניהו התחייבו אליהם מספר פעמים.
ולכן, למרות שבדצמבר 2024 אמר סמוטריץ' כי התקציב יעבור בינואר־תחילת פברואר וזה לא נורא כי "בינואר בכל מקרה כלום לא קורה", אף אחד לא מופתע שתהליך העברת התקציב יימשך עד לרגעים האחרונים של מרץ. אלא שחשוב להדגיש, הציפיות הנמוכות במקרה של הממשלה לא נוצרו מגזענות מסתורית, אלא מההתעקשות האינטנסיבית של נתניהו וסמוטריץ' לדחות את תקציב 2025 לרגעים האחרונים של 2024, ומסירובם התקיף לנצל את ההזדמנות שהיתה גלומה בתקציב 2025 כתקציב של "ממלחמה לצמיחה".
מבחינה טכנית, תקציב המדינה תופס מאז דצמבר חלקים נרחבים מסדר היום של הכנסת. המהלכים העיקריים הנדרשים לאיזון תקציבי כבר אושרו או יאושרו בקורב, ובראשם מיסוי רווחים כלואים, הקפאת מדרגות מס, העלאת מס יסף, העלאת מס ביטוח לאומי, הקפאת דמי הבראה והקפאות השכר במגזר הציבורי. חוק ההסדרים הדליל שהוגש לכנסת דולל עוד יותר על ידי חברי הכנסת והיועצת המשפטית לכנסת. העובדה שאין רפורמות שמלוות את התקציב כמובן מקוממת, אך גם מקלה על הסיכויים של העברת התקציב בקלות יחסית. במילים אחרות: אין בתקציב מוקש כלשהו שיהיה קשה להעביר בגלל קבוצת לחץ פוליטית או עסקית, ולכן, שאלת העברת התקציב ב־2025 תלויה רק בשאלה מה יהיה משתלם למפלגות הקואליציה.
במובן מסוים, האיום החרדי שלא להעביר תקציב לשנת 2025 הוא איום מוזר למדי. תקציב 2025 משרת אותם לא פחות מאשר שהוא משרת את סמוטריץ' ונתניהו, אבל כשאין כלים אחרים בארסנל הכלים ניתן לאיים גם באקדח ריק. בנוסף, ייתכן כי סמוטריץ' רגיש יותר לאי אישור תקציב 2025, שכן בסקרים הוא מתקשה לעבור את אחוז החסימה, וכשלון העברת התקציב יירשם דווקא עליו. ייתכן גם שהחרדים בונים על כך שהם יהיו גם בממשלה הבאה, אבל בסיכומו של דבר קשה לראות את החרדים לוקחים סיכון כזה ומכשילים את התקציב.
עם זאת, העובדה שהתקציב צפוי לעבור בקלות, אינה אומרת שהוא יעבור בצורה מיטבית. למעשה, כבר עכשיו החלו להצטבר חורים בחבילה הפיסקלית של משרד האוצר, דוגמת תיקון כלפי מטה הערכת צפי ההכנסות מחוק מיסוי רווחים כלואים, הפחתת ההקפאות, אי חקיקת תיקונים הנוגעים למס יסף בנדל"ן, הפיכת העלאת מס ביטוח לאומי רק לשנתיים ולא באופן קבוע. החורים הללו עשויים להתרחב עוד, שכן גפני צפוי להתנגד לחלק מהמהלכים שנועדו להילחם בהון השחור ונמצאים כעת על שולחן ועדת הכספים.
החורים הללו עלולים להגדיל את הגרעון ולהקשות על הורדת יחס חוב־תוצר. ולכן, סמוטריץ' אמר בעבר כי על כל צעד שייצא מחבילת המסים, הרי שכנגדו הוא יציע צעד מיסויי אחר, דוגמת, מס נסועה, והעלאת מע"מ נוספת. אבל כשם שהציבור יודע שהממשלה לא רצינית, גם חברי הכנסת מהקואליציה יודעים זאת, ולכן, אף אחד לא יופתע — לא בכנסת ולא בציבור — כשסמוטריץ' לא יעמוד בדיבורו, ולא יסתום את החורים שנוצרו בחבילה הפיסקלית של תקציב 2025. בוודאי ובוודאי שאם הולכים לבחירות אחרי התקציב, הרי שסמוטריץ' לא יוכל ולא ירצה לסתום חורים באמצעות העלאת מסים נוספת.