סגור

ארבעה סימנים מעודדים של צמיחה וסימן שאלה אחד גדול

סוד ההצלחה של המשק הישראלי היה תמיד בצמיחה מהירה, מעבר לזו של מדינות מערביות אחרות; צמיחה שמקורה ברוח היזמית ובחדשנות שמאפיינות את המגזר העסקי המקומי, בדגש על היכולת להגיב מהר למציאות משתנה. יש לכך עדויות רבות לאורך ההיסטוריה הכלכלית שלנו.
כנס הצמיחה של כלכליסט ובנק מזרחי טפחות יתקיים ב-26 ביוני. לפרטים לחצו כאן
המגזר העסקי בישראל מורכב מתאגידים גדולים וכן מעסקים בינוניים ופרטיים, שמהווים את קטר הצמיחה של המשק מחד, אך גם פגיעים יותר למשברים ולשינויים מאידך. עסקים אלו מעסיקים כ-61% מהעובדים בישראל ואחראים למחצית מהתוצר. אלו בעיקר עסקים בתחומי המסחר והשירותים.
בארבע השנים האחרונות התמודדו העסקים עם שני אירועי קיצון שחווינו. ב-2020 הייתה זו מגפת הקורונה והסגרים שבאו בעקבותיה. אי-הוודאות במשק הייתה גדולה, אך הודות למענה הראשוני שנתנו המדינה והמערכת הבנקאית, בדמות דחיית הלוואות והעמדת הלוואות בערבות מדינה, לצד פיתוח עסקי והתייעלות של העסקים - רובם צלחו את המשבר. היו לא מעט עסקים שנאלצו לסגור את פעילותם עקב משבר הקורונה, אך בראייה מקרו כלכלית המשק הצליח לחזור לצמיחה מהר יותר ממדינות אחרות.
אירוע הקיצון השני הוא המלחמה שפרצה ב-7.10.2023, אך השלכותיה על המשק שונות בהיבטים רבים, בהשוואה למשבר הקורונה.
העסקים ביישובי עוטף עזה ובצפון, המהווים את המעגל הראשון של העסקים שנפגעו במלחמה מתקשים לפעול.
גם עסקים במעגל השני, שאינם סמוך גיאוגרפית לקווי העימות נפגעו, בעיקר כתוצאה מירידה משמעותית בביקושים ובצריכה הפרטית, שאליה התוסף גם מחסור בכוח אדם, עקב גיוס מאות אלפי חיילי מילואים.
1 צפייה בגלריה
תומר זלצר סגן מנהלת החטיבה הקמעונאית מזרחי טפחות
תומר זלצר סגן מנהלת החטיבה הקמעונאית מזרחי טפחות
תומר זלצר סגן מנהלת החטיבה הקמעונאית מזרחי טפחות
בשני המקרים, המדינה והמערכת הבנקאית הציעו לעסקים שנקלעו לקשיי תזרים פתרונות מיידיים כמו דחיית הלוואות בתנאים מועדפים והעמדת הלוואות בערבות מדינה.
אנו רואים ארבעה סימנים מעודדים להתאוששות של המשק ברבעון הראשון של 2024:
1. צמיחת התוצר: לפי האומדן הראשון לרבעון הראשון של שנת 2024, התוצר צמח בשיעור שנתי של 14.1% על רקע התאוששות בהשקעות במשק, כלומר קיימת עלייה בביקושים שמניעים את הכלכלה.
2. היקף רכישות בכרטיסי אשראי: במהלך הרבעון הראשון נצפתה התאוששות בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי, וסך הרכישות נמצא מעל רמתו טרם המלחמה.
3. שיעור אבטלה: התאוששות הדרגתית בשיעור האבטלה (ירידה מ-9% ברבעון הרביעי של 2023 ל-5% ברבעון הראשון של 2024) מעידה על גידול בביקוש לעובדים.
4. מדד פדיון ענפי המשק: בינואר ובפברואר 2024, מרבית מדדי הפדיון בענפי הכלכלה הראו התאוששות, בעיקר בהייטק, בתעשייה ובתקשורת.
מצד אחד, אנחנו רואים שוב את יכולתו של המשק לצמוח ולהתאושש במהירות. מנגד, יש לקחת בחשבון שהנחת העבודה המרכזית של הקהילה העסקית במדינת ישראל היא, שבקרוב תהיה חזרה לסוג של 'נורמליות כלכלית'.
'נורמליות כלכלית' כוללת לא רק את הנעשה בתוך ישראל, אלא גם מחוץ לה. ישראל היא שוק קטן ופתוח; ההשקעות הזרות בישראל ויכולת התחרות ביצוא של יצרנים מקומיים מהווים נדבך הכרחי בחוזקת המשק וביכולתו לצמוח. להימשכות המלחמה וחוסר הוודאות יש השפעות פוטנציאליות לא מבוטלות על היכולות האלו.
האויב הגדול ביותר של עסקים הוא אי-הוודאות. קשה לתכנן את העתיד ולצמוח בשעה שלא יודעים איך ייראה המחר. 8 חודשים אחרי שהמלחמה פרצה – האם אנחנו באמת משוכנעים שישראל צועדת לקראת חזרה ל'נורמליות כלכלית'? זהו סימן השאלה הגדול שמעיב כעת על כלל הפעילות של המשק.
תומר זלצר הוא סגן מנהלת החטיבה הקמעונאית, בנק מזרחי