סגור
המונה החכם: צריכת חשמל מסוג חדש
מונה חשמל חכם. כ-3 מיליון משקי בית יכולים להתנייד: צריכת חשמל מסוג חדש (shutterstock)

מדריך
מהיום תוכלו לעבור לספק חשמל פרטי גם בלי מונה חכם: איך זה יעבוד?

היום תיכנס לתוקף הרפורמה שתאפשר לכם להתנתק משירותי חברת החשמל גם אם אין לכם מונה חכם ולעבור לספקית פרטית מתוך חברות הגז והתקשורת. מה השתנה בעצם בשוק, איך מתניידים לחברה אחרת והיכן ניתן לקבל את ההנחה הגבוהה ביותר? "כלכליסט" עושה סדר

היום תיכנס לתוקף הרפורמה של ספקי החשמל הפרטיים שתפתח את השוק לתחרות. הציבור יוכל להתנתק מחברת החשמל יותר בקלות ולהתחבר לאחת מספקיות החשמל הפרטיות (חברות הגז הביתי וחברות התקשורת). לאחר הרפורמה שמקדמים משרד האנרגיה, חברת ניהול מערכת החשמל נגה ורשות החשמל, כמות משקי הבית שיוכלו לעבור לספקי החשמל הפרטיים תזנק מכמה מאות אלפים לכמעט שלושה מיליון משקי בית בישראל.
מה יהיה השינוי בפועל?
משק החשמל מחולק לארבעה מקטעים: ייצור, הולכה (העברת חשמל מתחנות הכוח לכניסה לערים), חלוקה (רשת החשמל בתוך הערים) ואספקה (הקשר עם הלקוח ומערכי החיוב). ב־2018 נכנסה לתוקף רפורמה גדולה בחברת החשמל שנועדה לפתוח את משק החשמל לתחרות בייצור והאספקה. בשנים הראשונות התחרות באספקה היתה בעיקר לצרכני החשמל הגדולים. תחנות הכוח ויצרני החשמל הסולארי, להם אין מערכי שירות וחיוב לקוחות נרחבים, מכרו למספר מועט של לקוחות חשמל. אלו החזיקו במונה חכם שאיפשר לבצע את ההתחשבנות.
בתחילת השנה שעברה התאפשר גם למשקי בית להתחבר לספקים הפרטיים, אלא שאפשרות זו ניתנה רק למשקי בית המחזיקים במונה חכם – רק כמה מאות אלפי משקי בית מתוך קרוב ל־3 מיליון. השלמת פריסת המונים החכמים על ידי חברת החשמל בכל הארץ תיעשה עד 2028. מי שטרם קיבל מונה חכם מחברת החשמל, יכול להקדים את תורו ולהזמין אחד בעלות של כ-260 שקל.
כעת השינוי הוא הרחבת האפשרות לכל משקי הבית בישראל, גם מי שאין לו מונה חכם. האופן שבו השינוי ייעשה הוא חישוב מודל סטטיסטי של צריכת החשמל הממוצעת של לקוח.
מה גובה ההנחה שאפשר לקבל?
גובה ההנחה שהצרכן יקבל תלוי בעיקר במסלול שבו יבחר. כל החברות מציעות הנחה קבועה בתעריף בגובה 7%–5% מתעריף חברת החשמל, מרבית החברות מציעות גם מסלולים ייעודיים כמו הנחה גדולה יותר בשעות היום, שמתאימה לאנשים שעובדים מהבית, או מסלולי לילה שמתאמים לבעלי רכבים חשמליים. לכן, קשה להגדיר סכום הנחה אחיד לכולם. חשוב להדגיש כי לא כל המסלולים יהיו זמינים לבעלי מונה בסיסי.
עם זאת, חשבון החשמל הממוצע לצרכן ביתי מייצג הוא כ־377.7 שקל בחודש למשק בית לפני מע"מ. כלומר, העלות השנתית לחשמל למשק בית היא 4,532 שקל בשנה (ללא מע"מ). בהנחה והחברות יעניקו ללקוחות הנחה ממוצעת של 6%, מדובר בהנחה של 272 שקל בשנה למשק בית. ההנחה יכולה להיות גדולה יותר במידה ולקוח ישתמש באחד מהמסלולים הייעודיים.
איך אפשר לבצע ניוד?
בשלב הראשון הלקוח פונה לאחד ממוקדי השירות של ספקיות החשמל הפרטיות ומספק כמה פרטים, ביניהם החוזה בחברת החשמל ומספר המונה. בשלב השני, המספק יעביר את הפרטים לחברת ניהול מערכת החשמל נגה, שתבצע אימות לנתונים ובדיקת תקינות למונה מול מערכות חברת החשמל. הבדיקה נעשית בחמשת ימי העבודה האחרונים של כל חודש. בשלב השלישי, במידה והבקשה תקינה, יישלח לצרכן ייפוי כוח דיגיטלי לטלפון הנייד שבו הוא יידרש למלא פרטים שיקבל מספק החשמל הפרטי. השלב הרביעי והאחרון הוא המתנה להשלמת הניוד.
משקי הבית המחזיקים במונה חכם יידרשו לחכות לסוף החודש בו בוצעה בקשת הניוד, ולהמתין חודש נוסף. כלומר, בקשות שיתקבלו עד בערך אמצע אוגוסט, ינויידו ב־1 באוקטובר.
משקי בית ללא מונה חכם (בעלי מונה בסיסי) יידרשו לחכות בערך חודשיים לאחר העברת הבקשה. הלקוח יידרש להעביר קריאת מונה לקראת סוף החודש, ובמידה והקריאה תקינה הניוד יתרחש בחודש העוקב: כחודש מהיום שבו הגיש המספק את הבקשה.
מי יספק שירות?
מכירת חשמל למאות אלפי לקוחות תחייב אופרציה שונה לחלוטין לעומת מכירת חשמל לכמה עשרות מפעלים קטנים ברחבי הארץ. לכן, חברות התקשורת וחברות הגז הביתי, שכבר מחזיקות במערכי שירות לקוחות נרחבים, חברו לחברות האנרגיה ומספקות את החשמל לצרכנים. יש שני מודלים כאלו עבור החברות: הראשון הוא יצירת מיזם משותף (למשל: אנלייט ואלקטרה פאוור, סלקום ומשק אנרגיה) או רכישת חשמל מהיצרנים הפרטיים ומכירתו לצרכנים.
חשוב להדגיש שמדובר במעבר "על הנייר בלבד". המעבר לספקים הפרטיים מוביל לכך שהקשר בנושאי החיוב הוא מול הספק, אך אין שינוי בפועל של רשת החשמל או התשתית – שתיהן נשארות בתחזוקה מלאה של חברת החשמל והיא תמשיך לספק שירות ללקוחות בנושאים האלו.
איך החברות ירוויחו?
ספקיות החשמל הפרטיות יכולות להרוויח באמצעות העלויות השונות של הפקת חשמל בין אמצעי ייצור שונים (למשל סולארי מול תחנות כוח) ותחנות הכוח עצמן. ייצור חשמל סולארי, בממוצע, זול מייצור בתחנות כוח המונעות בגז טבעי ובמיוחד מתחנות כוח פחמיות. גם בין התחנות כוח הגזיות יש הבדל בעלויות הייצור, כשתחנות חדשות נחשבות ליעילות יותר ולכן עלות הייצור בהן נמוכה יותר. החברות הפרטיות מחזיקות במתקני ייצור סולארי, או בתחנות כוח חדשות יותר.
כשרשות החשמל קובעת את תעריף החשמל, בהתאם לעלויות הייצור ופיתוח רשת החשמל של חברת החשמל, היא מתמקדת בעלויות המתקנים של חברת החשמל. בשל הרפורמה מ־2018, מרבית תחנות הכוח החדשות וייצור החשמל הסולארי הם בבעלות פרטית, ולכן יצרנים פרטיים יכולים לספק חשמל בעלות נמוכה יותר משל חברת החשמל. בעתיד גם התקנה רחבה של מתקני אגירת חשמל תאפשר לחברות לנצל פערי מחיר חשמל בין שעות היום והלילה (ייצור סולארי בשיא, ביקוש נמוך), בהן המחיר נמוך, לשעות הערב, בהן הביקוש בשיא ועלות הייצור הממוצעת לחשמל גבוהה.