סגור
הקברניט איראן טיל היפרסוני
טיל היפר-סוני של איראן (צילום: oryxspioenkop)

האיום ההיפר-סוני: בישראל החלו בפיתוח מערכת יירוט, אבל לא יודעים מתי תהפוך למבצעית

החות'ים הודיעו כי הטיל שירו הבוקר לאזור המרכז היה היפר-סוני - בצבא עדיין בודקים את הנושא, ובוחנים אם הוא יורט באופן חלקי או שהתפרק באוויר; רפאל הודיעה אשתקד על תוכנית לפיתוח טיל נגד טילים היפר-סוניים בשם "קלע חד"

הירי החריג של הטיל הבליסטי מתימן לעבר ישראל הבוקר מעלה שורה של שאלות שעליהן חיל האוויר מנסה לענות במסגרת תחקיר מקיף שבו פתח.
השאלה המרכזית היא כיצד טיל ששוגר ממרחק של למעלה מ-2,000 קילומטר הצליח להגיע עד למרכז הארץ, כשחלקיו התפזרו על פני שטח נרחב באזור מודיעין ובן שמן ובמרחק של קילומטרים אחדים מנמל התעופה בן גוריון.
לטענת החות'ים הטיל ששיגרו הוא היפר-סוני, שטס במהירות שגבוהה פי חמישה או יותר ממהירות הקול. עוד מוקדם יותר הבוקר העלה גורם צבאי בכיר את האפשרות כי הטיל המדובר הוא היפר-סוני, ואמר כי אם כך הם פני הדברים, הרי שמדובר בשינוי מהותי באזור. אם אכן יתברר שמדובר בטיל כזה, הרי שיש בכך כדי להעיד על מחדל מודיעיני משמעותי של צה"ל ומערכת הביטחון.
אחת התכונות המרכזיות של טיל היפר-סוני היא המהירות הרבה שבה הוא טס, באופן שמקשה משמעותית על מערכות ההגנה האוויריות הקיימות ליירטו. מדובר באיום שהופיע לראשונה במסגרת המלחמה של רוסיה באוקראינה, ועל רקע התפתחותו רפאל הודיעה באמצע השנה שעברה על תוכנית לפיתוח טיל נגד טילים היפר-סוניים שנקרא "קלע חד". במערכת הביטחון מתקשים להעריך מתי המערכת החדשה תבשיל באופן שיאפשר להעמיד לאיום כזה את המענה המתאים.
המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה הידקה את הקשרים הביטחוניים של ולדימיר פוטין עם משטר האייתולות בטהרן. איראן מחמשת את צבא רוסיה בכטב"מים מתאבדים המשמשים אותו בתקיפת מטרות באוקראינה ובחודשים האחרונים החלה לספק לו גם טילים בליסטיים. במערב חוששים כי התמורה הרוסית לאיראן היא ידע שמסייע לה לקדם את תוכנית הגרעין ואמצעים נוספים שמאפשרים לה לשדרג את יכולותיה הצבאיות. להערכת גורם ביטחוני אם אכן הטיל ששוגר הבוקר לעבר ישראל הוא היפר-סוני, יש לבדוק אם הוא תולדה של הברית בין איראן לרוסיה.
חרף הצהרות החות'ים, גורמים אחרים בצה"ל ובמערכת הביטחון טענו כי הטיל ששוגר מתימן הוא טיל בליסטי רגיל, מסוג הטילים שכבר שוגרו במהלך השנה האחרונה לעבר ישראל. לטיל בליסטי יש מסלול מעוף קבוע, שמערכות ההגנה האוויריות של ישראל אמורות לזהות בשלב מוקדם, יחסית. מערכות ההגנה הרלוונטיות לאיום מסוג זה הן חץ 2 וחץ 3 שאמורות ליירט אותו במרחק רב משטח ישראל ובגובה רב. במהלך השנה האחרונה מערכות אלה יירטו בהצלחה מספר רב של טילים בליסטיים ששוגרו לישראל בידי המורדים החות'ים מתימן ובאמצע אפריל בידי איראן.
בליבת המערכות האלה עומדת יכולת גילוי וזיהוי המבוססת על מכ"מים ייעודיים ורבי עצמה. יכולות אלה, ובייחוד בזמן מלחמה מתמשכת שבה כל המערכים של חיל האוויר נמצאים בדריכות מרבית בשל האיומים הרבים שמופנים לעבר ישראל מכמה וכמה זירות, היו אמורות לספק הבוקר די אינדיקציות שיאפשרו התראה טובה יותר על טיל שנמצא בדרכו למרכז הארץ, ולזמן למערך ההגנה האווירית כמה הזדמנויות ליירט אותו הרחק משטח ישראל.
ישראל היא לא היחידה שמתבוננת על אובייקטים שמשוגרים מתימן, ובמאמצי הסיכול של תקיפות שמפנים לעברה החות'ים משתתפים גם כוחות הקואליציה בים האדום שפועלים בתיאום הדוק עם פיקוד מרכז של צבא ארה"ב שבפיקודו של גנרל מייקל קורילה. אחת השאלות שעליהן מנסה חיל האוויר לענות היא מדוע לא התקבלה התראה כה נחוצה על השיגור החריג מצד כוחות אלה.
כך, ההתראה הקצרה על הגעת הטיל מתימן צמצמה משמעותית את אחד היתרונות המרכזיים של מערך ההגנה הרב-שכבתית של חיל האוויר שנגזר מכך שעומדות לו כמה הזדמנויות יירוט. עם גילוי מוקדם של טיל כזה משוגר לעברו מיירט מסוג חץ 3 שבכוחות ליירטו בגובה רב, עוד כשהוא בחלל. אם יירוט זה נכשל, ניתן לשגר לעברו מיירט נוסף מאותו הסוג או לחלופין, טיל מסוג חץ 2 שגם כן יכול ליירטו במרחק רב משטח ישראל.
ככל הידוע, ניסיון ליירט את הטיל מתימן הבוקר באמצעות טיל חץ כשל, ולאחר מכן שוגר לעברו מיירט של מערכת כיפת ברזל, אף שמערכת זו מיועדת ליירוט של רקטות קצרות טווח. גם ניסיון היירוט באמצעות כיפת ברזל לא צלח במלואו ובחיל האוויר בודקים אם הטיל מתימן יורט באופן חלקי או שהתפרק באוויר כשנכנס אל האטמוספירה.
כתוצאה מהתפזרות שברי הטיל ורסיסים של טילי היירוט פרצו באזור כפר דניאל שבשפלה כמה דליקות. רסיסים פגעו בתחנת הרכבת של מודיעין וגרמו נזק. מסוע שמשמש להנעת אבן גיר למפעל המלט נשר ברמלה עלה באש ונבדק אם השריפה נגרמה בעקבות שברי היירוט.
מתחילת המלחמה המסר של צה"ל ושל מערך ההגנה האווירית לציבור הוא שבכל תרחיש של ירי רקטות וטילים אל העורף אין הגנה הרמטית, חרף אחוזי יירוט גבוהים יחסית של רקטות וטילים שעתידים לפגוע באזורים מיושבים. עם זאת, גורם ביטחוני שמעורה בנושא הגדיר בשיחות עם כלכליסט את האירוע החריג מהבוקר כ"אירוע רע ומוזר שמחייב תחקיר יסודי". במערך ההגנה האווירית יכולים לזקק נחמה מסוימת מכך שדקות אחדות לפני שרסיסי הטיל התימני התפזרו על שטחים נרחבים בשפלה, הופעלו צופרי האזעקה ביישובים רבים במרכז הארץ.
יהיו תוצאות התחקיר של חיל האוויר אשר יהיו, שיגור הטיל מתימן מפתיע אותו שוב לאחר שביולי האחרון החות'ים הצליחו להחדיר כטב"ם שהתפוצץ באמצע הלילה במרכז תל אביב, גרם להרג של אזרח בזמן שישן בדירתו ולפציעתם של כעשרה. הכטב"ם התפוצץ בלי שהופעלה אזעקה ובחיל האוויר הסבירו את הכשל שהוביל לכך שהוא לא סווג כמטרה ליירוט וכאיום ממשי שבגינו יש לספק התראה לציבור כ"טעות אנוש".
לפני הצהריים החות'ים בתימן לקחו אחריות על שיגור הטיל אך לא מסרו פרטים על היעד שאליו כיוונו אותו. עם זאת, אין להתעלם מכך שרסיסיו התפזרו במרחק של קילומטרים בודדים מאחד האתרים האסטרטגיים הגדולים בישראל, נתב"ג. אך בשבועות האחרונים חברות תעופה זרות החלו לחדש, באופן מדורג, את טיסותיהן לישראל לאחר שהשהו את פעילותן בה בסוף יולי האחרון על רקע איומי חזבאללה ואיראן לתקוף אותה בתגובה לחיסול של בכירי טרור בביירות ובטהרן.