סגור
ישיבת ה ממשלה על התקציב 31.10.24 בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' יריב לוין
ישיבת הממשלה על תקציב המדינה, אתמול (צילום: מעיין טואף/ לע"n)

ההצבעה על התקציב צפויה היום: עוד 20 מיליארד שקל לביטחון

סוכם כי תקציב הביטחון יעמוד על 117 מיליארד שקל בשנת 2025; גם תקציב התחבורה סוכם; מסתמן - שכר המינימום לא יוקפא ואף יעלה; במקום לסגור משרדי ממשלה - מוצע להטמיעם במשרדים קיימים, מבלי להוריד את מספר השרים. שר התרבות והספורט מיקי זוהר הודיע שיצביע נגד התקציב

הדיון בממשלה בתקציב המדינה מחודש הבוקר (ו') וההצבעה צפויה במשך היום. לפי המסתמן - שכר המינימום לא יוקפא ב-2025 ואף יועלה. כמו כן, משרדי האוצר והביטחון סיכמו כי תקציב משרד הביטחון בשנת 2025 יעמוד על 117 מיליארד שקל - תוספת של כ-20 מיליארד שקל לעומת הסיכומים הקודמים.
כמו כן, במקום לסגור משרדי ממשלה מוצע להטמיע אותם במשרדים קיימים אבל השרים במשרדים הללו יישארו בתפקידם. משרד ההתיישבות בראשות אורית סטרוק יוטמע באוצר בראשות ראש מפלגתה בצלאל סמוטריץ'.
בעצם בהטמעת משרדים אין שום מהלך של סגירת משרדים ואין חיסכון בתקציב. פשוט מדובר בשינוי קוסמטי. גם כיום רוב המשרדים המיותרים פועלים מתוך משרד ראש הממשלה עם כפיפות מינהלית של כוח אדם ועוד.
שר התרבות והספורט מיקי זוהר הודיע שיצביע נגד התקציב: "משמעות הקיצוצים המבוקשים הינם הרס מוחלט של עולמות התרבות והספורט וזאת לאחר שהם כבר חוו בשנת 2024 את השנה הקשה ביותר שלהם לאור העובדה שזו שנת מלחמה. האוצר החליט למחוק את גופי התרבות וענפי הספורט בישראל לאור דרישות מופרכות של האגף לקיצוצים חסרי תקדים במשרד התרבות והספורט, שמהווים סכנה ממשית לקיום גופי התרבות וענפי הספורט בישראל. אני בוש ונכלם מהתנהלות משרד האוצר ואגף התקציבים, הם החליטו שאין יותר צורך בתרבות וספורט במדינה".

הנסיעה בתחבורה ציבורית תתייקר

במהלך הלילה, שר התיירות חיים כץ הצליח להוציא מחוק ההסדרים את הכוונה לבטל את פטור המע"מ הייחודי שיש על שירותי תיירות של תיירים מחו"ל. המהלך היה אמור להביא לקופת המדינה עוד 750 מיליון שקל ב-2025, ובטווח הארוך להגיע לתוספת הכנסות של 2 מיליארד שקל. עלותו של המהלך היתה מוטלת על תיירים ועל המלונאים, בשונה מרוב מוחלט של צעדי ההכנסה של הממשלה שמוטלים על אזרחי ישראל. אך כוחו הפוליטי של כץ הביא להוצאת המהלך מתקציב 2025. עקרונית, האוצר צריך להציב צעד פיסקלי אחר בכדי לשמור על מסגרת של 40 מיליארד שקל של צעדים פיסקליים.
כמו כן, הוסכם על פרטי הקיצוץ במשרד התחבורה בהיקף של 725 מיליון שקל. במהלך הלילה, התרצתה שרת התחבורה מירי רגב לצמצם את "דחיית פרויקטי התשתית ופרוייקטים של הסעת המונים" והסכימה שחלק מהקיצוץ יהיה באמצעות הקטנת סבסוד תחבורה הציבורית. המשמעות היא שמחירי התחבורה הציבורית יעלו בכ-2 שקלים בממוצע. עם זאת, רגב התעקשה שההנחות בתחבורה הציבורית יישמרו ואף יוגדלו. המשמעות היא שהפער בין מי שמשלם מחיר מלא על תחבורה ציבורית למי שזכאי להנחה יהיה גדול יותר. רגב צפויה להתגאות בכך שהיא הצליחה להכניס הטבה לפיה התחבורה הציבורית תהיה חינם לגמלאים - למרות שאין הצדקה חלוקתית להטבה כזו. למעשה, אם מגיע לרגב קרדיט, זה על כך שהיא הסכימה לייקר את התחבורה הציבורית בכדי לאפשר המשך בנייה של פרויקטי תשתית חשובים.