סגור
מטרו
מטרו (צילום: נת"ע)

באיחור של שנתיים: חוק המטרו יעלה לקריאה שנייה ושלישית

החוק שיוציא לדרך את פרויקט התשתית המיוחל כבר היה אמור לעלות להצבעה בממשלת בנט־לפיד, אלא שהליכוד התנגד בנימוק שקשור לפריפריה. עיקרי החוק לא השתנו, ומחר המתנגדים לשעבר מביאים את החוק לאישור הכנסת

החוק שיוציא לדרך את פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן (מטרו), פרויקט התשתית הגדול והיקר ביותר בתולדות מדינת ישראל, צפוי לעלות מחר (ד') להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. החוק היה אמור לעלות להצבעה היום, אך הדבר נדחה.
החוק מייצר את המסגרת הרגולטורית והמימונית שתאפשר את הקמת הפרויקט המורכב, שעלותו מוערכת ביותר מ־150 מיליארד שקל. חוק המטרו המקורי היה אמור לעלות להצבעה לפני כשנתיים בזמן כהונת ממשלת בנט־לפיד, אך זה לא קרה על רקע קריסת הקואליציה והתנגדות האופוזיציה אז (שהיום היא הקואליציה).
בליכוד התנגדו אז לחוק בנימוק שהוא לא דואג לפריפריה, אלא שבאותה נשימה אמר ח"כ יואב קיש, שניהל את המו"מ מטעם הליכוד, כי הוא מוכן להכניס את חוק המטרו להסכמות אם הקואליציה תסכים לקיים את הבחירות לכנסת במועד שבו תלמידי הישיבות נמצאים בחופש, מה שהיה שאמור להעלות את אחוזי ההצבעה למפלגות הימין. הצעת החוק כוללת בין היתר את הרכב המועצה המאסדרת, שתפקח על הקמת המטרו, את תפקידיה ואת סדרי עבודתה. כמו כן ההצעה שואפת לטייב את הליכי תיאום התשתיות והסרת חסמים לצורך קידום מהיר של הפרויקט, היא מוסיפה מנגנוני התייעצות ושקיפות, מגבילה את סמכות הוות"ל לתכנן שימושים שחורגים מתכנון התשתית, וקובעת כי החברה המבצעת לא תוכל לבצע עבודות לשיקום או פיתוח ברמה הנמוכה מהמקובל באזור.
חלק ניכר מהצעת החוק עוסק בהיבטי מיסוי ופיצוי. הצעת החוק קובעת שעל בקשה להיתר שתוגש עד סוף שנת 2030 יחול היטל השבחה של 60% (במקום 72%). לגבי מתחמי התחדשות עירונית, אחרי אישורה של תמ"א 70 (תוכנית המתאר לסביבת המטרו), רשאית הרשות המקומית לחלק לאזורים שונים את מתחמי ההשפעה שבתחומה ולקבוע שיעורי היטל השבחה של 72%, 50%, 25% או בכלל לא. הרעיון הוא שהפחתת המס תסייע במימוש ההתחדשות. כמו כן, חוק המטרו קובע שאדם שיש לו נכס או נכסים מסחריים בשטח גדול מ־100 מ"ר בסביבת המטרו ישלם היטל שנתי, והכספים שיתקבלו מההיטל ישמשו לבניית המטרו. יש לציין שהמס ייגבה רק אחרי הפעלת המטרו ולמשך 30 שנה.
בכל הקשור לפיצויים, החוק קובע כי המדינה תקצה 500 מיליון שקל לפיצויים לעסקים ועוד 50 מיליון שקל לפיצויים יגיעו מהרשויות המקומיות. נכון לעכשיו עוד לא נקבעו קריטריונים לפיצוי ובחוק נקבע כי שר האוצר בהתייעצות עם ועדת הפנים יקבעו קריטריונים לפיצוי שייקחו בחשבון בין השאר את סוג העסק, התלות שלו בקבלת קהל, המיקום של העסק ביחס לעבודות ועוד. בנוסף, נקבע כי התשלומים לא יהיו מותנים בהוכחת פגיעה בהכנסות של בעל העסק. הרכבת התחתית של גוש דן צפויה לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח, ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב־40 מיליארד שקל בשנה.
המטרו הוא פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל. לפי הצהרות בכירי נת"ע, הוא צפוי להיפתח לפעילות בין השנים 2037 ל־2040. העיכובים בפרויקט נבעו בין השאר מכך שחוק המטרו לא עבר בכנסת.