סגור
ה רמטכ"ל הרצי הלוי רב אלוף מדבר ב פני מפקדים ו לוחמים מלחמת חרבות ברזל
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם מפקדים ולוחמים (ארכיון) (צילום: דובר צה"ל)

הסטארט-אפ ניישן יפרח שוב בזכות היזמים-לוחמים

אחרי שחזרנו מחודשי המילואים הארוכים ופגשנו את הדור החדש של היזמים ששבו מהשטח, הבנו שנכון לתת להם חזרה. חברנו לקרנות ידועות, פירמות ייעוץ ומשרדי עו"ד כדי לבנות תוכנית ייעודית ליזמים-לוחמים להייטק

חברת Sency מפתחת מוצר ניטור מבוסס AI ועיבוד תמונה לעולם הבריאות, שמאפשר למנוע פציעות ולשפר את האימון. המנכ"ל שלה, גל רוטמן, הוא גם לוחם מילואים - מפק"צ במגלן. את המשך הסיפור אפשר לנחש. בבוקר ה-7 באוקטובר האזעקה תפסה אותו באמצע ריצת הבוקר ובערב של אותה שבת הוא כבר נלחם במחבלי חמאס ביישובי עוטף עזה. רוטמן הצטרף גם לכניסה הקרקעית והשירות שלו התארך ליותר מ-150 ימי מילואים, בשני סבבים. למעשה, ארבעת היזמים של סנסי הם קצינים קרביים - כולם גוייסו – ויותר ממחצית מעובדי החברה נקראו למילואים לאורך החודשים הראשונים של המלחמה.
לא פעם נכתב על היכולות שחיילים ומפקדים קרביים מביאים עימם לעולם העסקים בכלל ולעולמות הטק בפרט. היתרונות מבוססים על חוסן מנטלי וגמישות מחשבתית, יצירתיות, ויכולת להניע אנשים גם בתנאי קושי ואי וודאות. הכל מאד נכון, אבל נראה שמלחמת "חרבות ברזל" הציבה אתגרים מסדר גודל חדש גם בפני יזמים קרביים.
מרבית התקופה הלוחמים והמפקדים בתוך בעזה ללא טלפונים וזמינות. שבועות יכולים לעבור מבלי שהשותפים ינהלו שיח משותף, למעט מפגשים אקראיים בתוך הרצועה. איך מנהלים חברה בלי טלפון? הניתוק של מייסדים ומנהלים מהחברה יצר אי וודאות בחברה - על מה עובדים? מי מחליט? וכך גם בקרב לקוחות ומשקיעים.
אתגר נוסף שיצרה המערכה הוא עומס עבודה יוצא דופן. העובדים שנשארו ב"עורף" הגיעו לעומס משימות הגדול פי שניים או שלושה מהרגיל, מנסים לחפות על החברים שנקראו למילואים. יש לזכור - גם אלו גם אלו, בהרבה מקרים אנשי משפחה, עם ילדים קטנים בתקופה של אזעקות.
אם כל זה לא מספיק, המלחמה יצרה אתגר נוסף עבור לוחמים בעזה והוא הקושי לחזור לחיים הרגילים ולשגרה. משרה, פינת קפה, ריכולים. לפעמים הדברים מרגישים חסרי משמעות. לאורך הזמן בחיי השגרה נראה שיזמים-לוחמים מוצאים משמעות חדשה ביזמות, עם רעב גדול עוד יותר להצליח, רואים תיקון וציונות בהצלחת המיזם שלהם והם לא טועים.
במקרה של סנסי הסוף אופטימי. על אף המלחמה החברה הצליחה לשמור על קצב הצמיחה שלה ואף להגדיל את המכירות ב-200%. יש עוד חברות הייטק שיצאו מחוזקות מהמצב - למדו לתפקד היטב גם בלי המנהלים, תוך פיתוח עצמאות, מסוגלות ו"ראש גדול". אבל לא כל חברות הטק הצליחו לצלוח את תקופת המלחמה באופן הזה וחלקן ספגו מכה קשה, והיו חברות שנסגרו. הלוחמים נחוצים להייטק ומהווים טאלנט משלים לזה שצומח ביחידות המודיעין. נכון וצודק לתמוך בהם.
כמשקיע בסטארטאפים ולוחם מילואים בעצמי ראינו לנכון לקחת צעד אחד קדימה. חברנו לשורה של שותפים - הכוללת קרנות ידועות ומוכרות, פירמות ייעוץ, משרדי עו"ד, זרוע בנקאות הייטק מובילה ושחקנים מובילים נוספים, כדי לבנות תוכנית ייעודית ליזמים - לוחמים להייטק.
כולם נעתרו למשימה. התוכנית כוללת פגישות פרונטליות, שעות ייעוץ, אתר תוכן ייעודי - וכל מה שצריך לסייע ליזמי הייטק בתחילת המסע שלהם.
כאמור, גם אנחנו לוחמים. אחרי שחזרנו מחודשי המילואים הארוכים ופגשנו את הדור החדש של היזמים ששבו מהשטח, חשבנו שנכון לתת להם חזרה. מאירועי ה-7 באוקטובר אנחנו חייבים להשתקם באמצעות השקעה ובנייה, ואנו מאמינים ש"בציר" היזמים של 2023-2024, שכבר תרמו למדינה מעל כל שיעור, הולכים לתרום שוב למדינה ולמשק באמצעות הפריחה המחודשת של הסטארט-אפ ניישן.
עומר נגר הוא שותף בקרן הון סיכון הגראז' המשקיעה בחברות בתחומי פינטק וסייבר, כחלק מיוזמתם להשיק תכנית מנטורינג עבור יזמים- לוחמים