סגור
מימין יואב קיש משה גפני
מימין יואב קיש משה גפני (צילומים: יאיר שגיא אלכס קולומויסקי)

סופית: שנת הלימודים ברשתות החרדיות תיפתח בלי תוספת השכר הקואליציוניות למורים

פרקליטות המדינה עדכנה את בג"צ שבשל מחלוקת קשה בין השר קיש למשרדי המשפטים האוצר לא ניתן יהיה להעביר את תקנות תוספות השכר בשבוע הקרוב. עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון: "ניצחון לשלטון החוק" 

למרות הלחצים הכבדים של המפלגות החרדיות, שנת הלימודים תיפתח בלי שתופעל ברשתות החינוך המפלגתיות החרדיות רפורמת אופק חדש, וממילא בלי תוספות השכר הגדולות למורים החרדים. זאת לאחר שבשל חילוקי דעות קשים בין שר החינוך יואב קיש למשרדי המשפטים והאוצר לא הושגה הסכמה על נוסח תקנות שיאפשר את הרפורמה.
כך עולה מעדכון שהגישה היום (ד') פרקליטות המדינה לבג"צ בעתירת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. בתקציב המדינה יועדו באופן שערורייתי למרות המלחמה 600 מיליון שקל לתוספות שכר למורים החרדים, למרות שמדובר בחינוך פרטי מפלגתי. תוספות הענק הוצגו כהצטרפות המוסדות החרדיים לרפורמת "אופק חדש". בעקבות הקיצוצים במלחמה ולאחר מכן עתירת חדו"ש נתקעו התוספות - זאת בשל טענת חדו"ש שלא ניתן לשלם את התוספות בלי שימולאו התנאים הדרושים של לימודי ליבה מלאים, פיקוח מלא והכשרת המורים.
הוויכוח מתנהל בין שר החינוך יואב קיש והשר לענייני החינוך החרדי במשרדו חיים ביטון למשנה ליועמ"שית אביטל סומפולינסקי ואנשי אגף התקציבים שטוענים שלא חוקי להעביר את התוספות בלי להבטיח לימודי ליבה מלאים.
במרכז המחלוקת עומדים שלושה נושאים. אחד מהם הוא הערבויות להצטרפות הרשתות למבחנים הארציים המודדים למידת ליבה. זאת, לנוכח ההבנה שמרגע שהמורים יקבלו את תוספות השכר לא ניתן יהיה לשלול אותן מהם. השנייה היא האם מורים יתחילו לקבל את התוספות לפני שיוכשרו למקצועות הליבה. ואולי המחלוקת החשובה ביותר: ברשתות מוסדות רבים שמקבלים תקצוב מלא למרות שאינם מלמדים תכני ליבה. השר לחינוך חרדי חיים ביטון מש"ס רוצה להכשיר את המצב הבלתי חוקי הזה בתקנות והאוצר וסומפולינסקי מתנגדים.
מתברר שב-26 באוגוסט העביר שר החינוך יואב קיש טיוטת תקנות למשרד המשפטים שנדחתה על ידי סומפולינסקי והאוצר. בתשובת המדינה נאמר ש"נדרשת התייחסות ממשרד החינוך בנוגע לסוגיות מקצועיות ומשפטיות מהותיות שנותרו במחלוקת. לאחר קבלת התייחסויות אלו, ניתן יהיה להשלים את בחינת הנושאים הרלוונטיים ולהכריע במחלוקות, ככל שיידרש".
על רקע זה מבקשת הפרקליטות דחייה נוספת בהגשת עדכון לבג"צ עד יום שלישי הבא. היא מבהירה ש"כל עוד לא יתוקנו התקנות ויתקיימו יתר התנאים לפי החלטת הממשלה, הכספים לצורך החלת תכנית אופק חדש לא יוקצו לתקנות הייעודיות והרפורמה לא תוחל על הרשתות". היא גם מדגישה "כי לא ניתן יהיה להשלים את הליך התקנתן עד למועד זה".
סמנכ"לית חדו"ש עו"ד יפעת סולל אמרה בתגובה ש"העובדה ששנת הלימודים תיפתח בלי החלת התוכנית ובניגוד לתוכניות השר קיש היא ניצחון לשלטון החוק. ההצלחה למנוע את אופק חדש בשנת הלימודים הקודמת חסכה לאוצר המדינה 880 מיליון שקל (הסכום מתייחס גם לחינוך החרדי מחוץ לרשתות - ש"א). אנו תקווה כי ניתן יהיה לעצור את התוכנית כליל. כמובן שאם השר קיש יבחר לפרסם את התקנות, למרות התנגדות האוצר, נגיש בקשה לצו ביניים כנגדן".