סגור
בצלאל סמוטריץ שר האוצר בכנס איכות השלטון
בצלאל סמוטריץ שר האוצר. סירב עד כה לקדם את התקציב (צילום: שאול גולן)

אחרי העיכובים: סמוטריץ' זימן ישיבה דחופה להיום על תקציב 2025

שר האוצר מתכוון להציג לראש הממשלה את עקרונות התקציב ביום חמישי. ראשי אגף תקציבים נועדו בסוף השבוע עם היועץ הכלכלי של ראש הממשלה אבי שמחון ופירטו בפניו את הצעדים הנדרשים כדי למנוע מישראל להידרדר למשבר פיסקאלי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' זימן ישיבה דחופה להיום בנושא תקציב מדינה לשנת 2025. כמו כן, הוא קבע ישיבת המשך במשרד ראש הממשלה, ככל לצורך הצגת עקרונות התקציב. עד כה סירב סמוטריץ' לקדם את תקציב המדינה לשנה הבאה שכן הוא מחייב התאמות (העלאות מסים וקיצוצים) בהיקף של 40-50 מיליארד שקל. כך לפי המספרים החדשים שהציגו נציגי אגף התקציבים באוצר ליועצו הכלכלי של נתניהו אבי שמחון בסוף השבוע, כפי שנחשף בכלכליסט. זו גם הסיבה מדוע מיהרו אנשי לשכת מנכ"ל אוצר, שלומי הייזלר, לפרסם הבוקר את מסקנות הועדה שמבקשת להטיל מס על רווחים לא מחולקים.
כפי שנחשף אתמול בכלכליסט שראשי אגף תקציבים במשרד האוצר נועדו בסוף השבוע עם היועץ הכלכלי של ראש הממשלה אבי שמחון והציגו לו את עקרונות תקציב 2025 ואת הצעדים הנדרשים כדי למנוע ממדינת ישראל להידרדר למשבר פיסקאלי. זאת מכיוון שלפי אותם גורמים באוצר, התחזיות הנוכחיות הן "אופטימיות למדי" וקיימים סיכונים גבוהים להחמרת המצב הביטחוני והכלכלי. באוצר מזהירים מפני "סחרור" שעלול להוביל למשבר.
העיקרון הראשון הוא ייצוב דחוף של יחס חוב־תוצר ב־2025 והצהרה על מתווה יורד החל מ־2026 לגירעון של 2.5%-2% תמ"ג. לצורך כך, באגף תקציבים הסבירו לשמחון כי תקרת הגירעון ל־2025 חייבת לעמוד על 3.8% תוצר – רמת גירעון מייצבת – כאשר אסור כי הגירעון יתחיל עם הספרה 4. לפי תחזיות האוצר שהוצגו, הגירעון התוצאתי, כלומר ללא צעדים מרסנים לרבות קיצוצים והגדלת הכנסות ממסים, צפוי לעמוד על 5.2% תמ"ג – גירעון שעלול להביא את יחס חוב־תוצר ל־80% תמ"ג - רמת חוב שאינה בת־קיימא.
על רקע האירועים בשנים האחרונות (מגיפת קורונה ומלחמת חרבות ברזל), באוצר לא מסתפקים בהתאמות בהיקף של 30 מיליארד שקל אלא דורשים גם "מרווח פיסקאלי" להוצאות ביטחון נוספות ולהיערכות לאירועי חירום נוספים. נכון לעכשיו, אין לממשלה "כריות" במקרה של הידרדרות המלחמה או אירוע קיצון נוסף. לכן באוצר מעדיפים כי תקרת הגירעון ל-2025 תהיה כמה שיותר קרובה ל־2.8%. כך, קיצוצים והעלאות מסים שהאוצר מציע כדי לייצב את החוב והחל מ־2026 לגבש מתווה חוב יורד - מסתכמים בכ־2.4% תוצר שהם כ־48 מיליארד שקל. לכן באוצר נוקבים בהתאמות בהיקף של 30 מיליארד שקל – אותם 30 מיליארד שקל שעליהם מדברים פקידי האוצר והנגיד כבר תקופה ארוכה, עם עוד תוספת קיצוצים והעלאות מסים של עד 20 מיליארד שקל שכוללים את אותו מרווח פיסקאלי, גם תוספת לביטחון שבוודאי יהיה צורך בה ועוד דרישות שעלולות לצוץ. כלומר, עד 50 מיליארד שקל.

--