פרטנר נכנסת לשוק אספקת החשמל הפרטי
פרטנר נכנסת לשוק אספקת החשמל הפרטי
חברת התקשורת הודיעה כי תספק חשמל למשקי בית תחת המותג Partner Power, אותו תרכוש מחברת OPC. פרטנר טרם הודיעה על המחירים בהם תמכור את החשמל, אך תציע שלושה מסלולי הנחה
חברת התקשורת פרטנר שבניהולו של אבי גבאי הודיעה על כניסתה לשוק אספקת החשמל הפרטי למשקי בית, ותתחרה בחברת החשמל תחת המותג Partner Power. את Partner Power ינהל אילן לדרר, מנהל פיתוח עסקי בחברה. את החשמל תרכוש פרטנר מחברת OPC שבניהולו של גיורא אלמוגי. פרטנר טרם הודיעה על המחירים בהם תמכור את החשמל למשקי הבית הפרטיים, אך תציע ללקוחות שלושה מסלולי הנחה: הנחה קבועה לאורך היום, הנחה על תעריף החשמל של חברת החשמל בשעות הלילה ומסלול נוסף עם הנחה בשעות היום. כמו כן, החברה הודיעה כי בכוונתה להציע מסלולים משולבים של תקשורת וחשמל.
שוק אספקת החשמל למשקי בית מתגבש בימים אלה, לאחר שבשנים האחרונות היה זמין לעסקים וצרכני חשמל גדולים. השינוי התאפשר בזכות שינוי ברגולציה של חברת החשמל שנכנסה לתוקף בתחילת 2024 שהגדילה את הרווחיות בתחום לחברות. ספקי החשמל הפרטיים מציעים למשקי הבית הנחות של 5%-7% בתעריף החשמל של חברת החשמל. הספקים הפרטיים מנצלים את פערי המחירים בעלות ייצור החשמל בשעות שיא הביקוש (ערב) לעומת שעות היום והלילה בהן הביקוש נמוך יותר (ובשעות היום המתקנים הסולאריים מספקים חשמל גם, מה שמוריד את העלות עוד יותר).
על פי סקר של קבוצת גיאוקרטוגרפיה עבור פרטנר לקראת הכניסה לשוק החשמל הפרטי, כמחצית מהציבור מכיר במידה מסוימת את התהליכים לפתיחת שוק החשמל לתחרות. על פי הסקר, המודעות למעבר גבוהה יותר בקרב חילונים וגברים. כמו כן הסקר מצא ש-86% מהציבור מוכן לעבור לספקי חשמל פרטיים, אך חוסר ההיכרות עם התהליך מהווה את החסם המרכזי. כמו כן, עולה ש-82% מהציבור מעדיפים לשלם את חשבון החשמל אחת לחודש ולא אחת לחודשיים.
בהתאם לתקנות כיום, המעבר לספקי החשמל הפרטיים בתמורה להנחות בחשבון החשמל רלוונטית רק לעסקים ומשקי בית המחזיקים במונה חכם. כפי שפורסם בכלכליסט, בימים אלה עובדים בממשלה על מנגנון שיאפשר לספקי החשמל הפרטיים לחבר גם משקי בית ללא מונה חכם.
פרטנר היא החברה השישית שהודיעה על כניסה לשוק אספקת החשמל הביתי, והשלישית בתחום התקשורת. מלבדה, פועלות בשוק (או הודיעו על כוונתן להיכנס בקרוב): אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז) שהקימה מיזם משותף עם חברת האנרגיה אנלייט, פזגז, אמישראגז, סלקום ובזק.
בניגוד לפרטנר שתרכוש את החשמל ותספק בעצמה, חלק מהחברות נכנסו לשוק אספקת החשמל הביתי באמצעות תאגיד משותף שיקימו עם חברת אנרגיה. סלקום הודיעה על הקמת מיזם עם משק אנרגיה, אלקטרה פאוור הודיעה על הקמת מיזם עם חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט. כפי שפורסם בכלכליסט, בזק תקים מיזם משותף לאספקת חשמל שיתחיל לפעול ברבעון השני, יחד עם רפק אנרגיה. עד לאחרונה רפק ופרטנר שיתפו פעולה ביניהן בשוק אספקת החשמל לעסקים, והפעילו את מיזם POWER שהיה ספק החשמל הפרטי הגדול בישראל לעסקים. לקראת הבשלת השוק לכניסה למשקי בית פרטיים, התפרקה השותפות, וכל אחת מהחברות נקטה בגישה אחרת בכניה לאספקת החשמל למשקי הבית.
היתרון בבחירה של פרטנר לרכוש את החשמל ולספק בעצמה, במקום הקמת מיזם משותף, הוא ההתחייבות הנמוכה (אם בכלל) בכניסה לשוק אספקת החשמל הביתי שמתגבש בימים אלה. מנגד, לחברות האנרגיה יש ידע וניסיון רב בתחום אספקת החשמל, כך שלהקמת המיזמים המשותפים ייתכנו יתרונות בצורת המומחיות של חברות האנרגיה. כך או כך, בהסכם עם OPC פרטנר לא מתחייבת לרכישת חשמל בהיקף כלשהו.