סגור
Dun's 100

במרכז הארץ - רכישת דירה למשפחה צעירה אפשרית בהחלט

היכן ניתן למצוא אפשרויות לרכישת דירה בשלושה מיליון שקלים עבור זוגות ומשפחות צעירות בישראל 2024

עם פרוץ "חרבות ברזל" כמעט ונעצר המשק הישראלי. הסערה ששטפה את כל שדרות המשק פגעה לתקופה קצרה גם בענף הנדל"ן ורוכשים רבים , גם כאלה שהחלו בחיפוש אחר דירה או בתהליכי רכישה העדיפו בשבועות הראשונים לחכות ולראות מה יוליד יום. המציאות הישראלית הוכיחה שהחברה שלנו חזקה יותר מהכוונות של אויביה לשתק אותה, ולאחר חודשיים של קיפאון, השוק חזר לעבוד, הרוכשים ירדו מהגדר ושבו לחפש פיתרונות דיור חדשים עבורם.
המצב בשוק היום מייצר אפשרויות מעשיות ואטרקטיביות לרכישת דירות ברמת מחיר של כ 3 מיליון שקלים עבור דירות חדשות במרכז הארץ , שכדאי מאוד לשקול לפני שתהיה עוד עליית מחירים.
נתחיל מהבסיס הכלכלי: כיום, השכר הממוצע במשק עומד על כ-24,000 שקלים למשק בית. זוג צעיר הלוקח למשל , משכנתא של כ-1.5 מיליון שקלים [50% ממחיר הדירה] ל-25 שנה יידרש להחזר חודשי של כ-7,500 שקלים, המהווה כ-30% מהכנסתם. נתון זה מראה כי רכישת דירה בטווח המחירים הזה אינה בלתי אפשרית עבור משפחות רבות, במיוחד אם יש להן הון עצמי, כאשר כיום אך לא לעוד זמן ארוך יש לא מעט הטבות תשלום ותנאי מימון לעסקאות לרכישת דירות המסייעות לרוכשים המתקשים עם גיוס הון עצמי או עם השגת תנאי משכנתא טובים יותר. כמו כן הלוואות קבלן על חשבון הריבית. כך למשל יש יזמים שמציעים דירות חדשות בתשלום של 5 או 10 אחוזים בלבד ממחיר הדירה במעמד החוזה והיתר בקבלת המפתח לדירה.
אחת האפשרויות המבטיחות ביותר היא לחפש הזדמנויות בערים מתפתחות במרכז הארץ, בעלי נגישות גבוהה לאמצעי תחבורה מתהווים, כך שגם זוג צעיר שלוקח היום סיכון מבחינת המינוף שלו לצורך רכישת הדירה יודע שבעתיד הקרוב המחיר שלה יעלה.
ערים כמו בת ים ובאר יעקב עוברות תהליכי התחדשות עירונית משמעותיים ופיתוח בניה בשוק החופשי, ומציעים דירות חדשות ואיכותיות במחירים תחרותיים. בערים אלו, ניתן למצוא דירות חדשות בנות 4 או 5 חדרים בסביבות ה-3 מיליון שקלים.
לדוגמה, בבת ים, העוברת שינוי דרמטי, נבנית שכונה חדשה וייחודית קרוב לקו החוף - פארק הים. באר יעקב, מצד שני, היא יישוב מתפתח וצומח בגבול ראשון לציון, כאשר שתי הערים הללו נמצאות במרחק נסיעה קצר מתל אביב, ממוקדי תעסוקה ובילוי מרכזיים.
1 צפייה בגלריה
ארז שפונדר
ארז שפונדר
ארז שפונדר
(צילום: שפונדר פדלון)
ההשקעה בתשתיות תחבורה מגבירה את האטרקטיביות של אזורים אלה. הקו האדום של הרכבת הקלה, המחבר את פתח תקווה לבת ים דרך תל אביב, והמיקום האסטרטגי של באר יעקב ליד צירי תנועה מרכזיים, ותוואי המטרו [M1] הופכים את הגישה לכל חלקי גוש דן לקלה ומהירה.
פרויקטים חדשים באזורים אלה מציעים איכות חיים גבוהה. למשל, פרויקט "סטארט" בבאר יעקב , אותו משווקת ובונה בימים אלה קבוצת שפונדר פדלון, מציע דירות 5 חדרים, המשלבות בין סביבה ירוקה לבין עיר שוקקת חיים.
חשוב לציין כי גם הבנקים מגלים בימים אלה גמישות רבה יותר במתן משכנתאות, לעתים אף במימון של 80% מערך הנכס. זאת מתוך הנחה שמחירי הדיור יעלו בעתיד. לדוגמה, דירה הנמכרת היום בכ-2.5 מיליון שקל בבאר יעקב עשויה להימכר בעוד כ 5 שנים ב-3.5 מיליון שקלים. והרי גם הבנק מבין את זה כשהוא עומד מול רוכש דירה שבא לבקש משכנתא.
למרות האתגרים הכלכליים והביטחוניים האחרונים, שוק הנדל"ן הישראלי כאמור הוכיח כבר לא פעם ולא פעמיים חוסן ויציבות. אמנם המלחמה האחרונה גרמה להאטה זמנית, אך השוק התאושש במהירות. קבלנים הגיבו בצורה יצירתית על ידי מתן תנאי תשלום מועדפים, כמו פטורים מהצמדה או תנאי ריבית משופרים, מה שסייע לרוכשים פוטנציאליים.
לסיכום, למרות האתגרים בשוק הדיור, קיימות אפשרויות ממשיות לזוגות צעירים ומשפחות לרכוש דירה ברמת מחירים של כ-3 מיליון שקלים . ההתפתחות של ערים חדשות, שיפור תשתיות התחבורה, וגמישות מצד הבנקים והקבלנים, כולם יוצרים הזדמנויות מעניינות. עבור אלה המוכנים לשקול אזורים מתפתחים ולחשוב מחוץ לקופסה, האפשרות לרכוש בית חדש ואיכותי במחיר סביר עדיין קיימת בישראל של 2024. כאשר העיקר זה להיכנס ל"משחק" כי מי שלא עושה זאת נפלט בסופו של דבר מהשוק כי מחיר הדירה ממשיך לעלות גם אם זה בצורה מתונה, הוא לא "קפץ על הרכבת" כשהייתה לו הזדמנות.
מאת ארז שפונדר מנכ"ל ובעלים משותף, שפונדר פדלון
d&b – לדעת להחליט