פרשנותהדיבידנד של תע"א: אזרחי ישראל משלמים כל הדרך לצ'ק המסורתי
פרשנות
הדיבידנד של תע"א: אזרחי ישראל משלמים כל הדרך לצ'ק המסורתי
חגיגות הדיבידנד והצילום המסורתי עם הצ'ק לפקודת המדינה לא יכולים להסתיר את הבעיות המהותיות והשורשיות של התעשייה האווירית - יחסים בעייתיים בין ההנהלה לוועד, חריגות שכר של אלפי עובדים והפרטה שמתעכבת מהסיבות הלא נכונות
כמוצאי שלל רב התקבצו אתמול בכירי הנהלת התעשייה האוירית עם מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים להצטלם עם צ'ק שמן של הדיבידנד עליו הכריזה החברה לבעלת מניותיה – מדינת ישראל. אל המברכים והמתרגשים הצטרפו גם שר הביטחון בני גנץ, שהצהיר שחלוקת הדיבידנד תביא ללא פחות מאשר "חיזוק משמעותי של יכולת המדינה להתמודד עם האתגרים הכלכליים שלפתחנו" ויו"ר החברה עמיר פרץ הצהיר בחגיגיות ש"אנחנו מחזירים לעם ישראל 655 מיליון שקל".
יו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית יאיר כץ הצטרף לחגיגה: "עובדי התעשייה האווירית נכנסו לא אחת מתחת לאלונקה כשהחברה הייתה זקוקה לסיוע שלנו. אז נהגנו באופן אחראי וממלכתי תוך ויתור על תוספות והטבות שכר כשנדרשנו לכך, בדגש על תקופת הקורונה ולפניה". ואחרי שכץ נתן קרדיט לרווחים, הוא גם הוסיף מי צריך לקבל נתח מהדיבידנד: "העובדים הם אלה שאחראים על הרווחים ועל הצלחות החברה, ולכן כשהחברה נמצאת באיתנות ונהנת משגשוג כלכלי, אנחנו חושבים שגם ציבור העובדים שהביא את החברה להישגים וביצועים מדהימים צריכים להיות חלק". קשה להגיד שעובדי החברה נמנים על המקופחים בישראל. עלות שכרם הממוצעת של 14,374 העובדים (החברה הממשלתית הגדולה מכולן) עומד על יותר מ־32 אלף שקל בחודש לעומת רק 24 אלף שקל במוצע בכללל החברות הממשלתיות, ופי 2.7 מהשכר הממוצע במשק.
אתמול כולם בירכו את כולם ופירגנו אחד לשנייה, אבל אסור שהצ'ק המרשים והחיוכים למצלמות יציגו תמונת "פייק" של המציאות, שבה חבורת אנשים שלא באמת מצליחים להתמודד עם האתגרים של התעשייה האווירית, מפזרים הצהרות פוליטיות חסרות כיסוי, כאילו כל אחד ממשקי הבית בישראל הולך לקבל מחר נתח מהצ'ק השמן הזה כי הוא, לפי פרץ, שייך ל"אזרחי ישראל".
אז קודם כל הכסף הזה היה שייך לאזרחי ישראל עוד לפני כן, גם כשהוא היה בקופה של התעשייה האווירית. הוא פשוט עבר מיד אחת ליד שנייה של המדינה. בנוסף, אם הנהלת התעשייה האווירית, רשות החברות וכל שאר הטרמפיסטים היו באמת רוצים שהציבור יהנה משגשוגה של התעשייה האווירית - הם היו דואגים למשל שעובדי החברה לא ימשכו חריגות שכר בשווי של מאות מליוני שקלים, לאחר שכ־3,000 מעובדי החברה קיבלו דרגות שכר השמורות רק למנהלים בכירים, ללא אישור הממונה על השכר. אם הם היו כל כך דואגים לאזרחי ישראל הם היו יכולים לסייע לזרז את תהליך ההפרטה במקום לעכב אותו עם דרישות לקבל בונוסים חריגים בהיקפם (ועד העובדים) או בגלל שיש להם בעיה עם המנכ"ל הנוכחי (שר הביטחון גנץ). אולי לקראת הפרטת החברה היו העובדים וההנהלה מתנקים מהרגלים לא ראויים ציבורית כמו חגיגות מימונה לפוליטיקאים ושימוש במטוס פרטי לצרכי ההנהלה. הפרטת התעשייה האווירית היתה עושה אותה לחברה שקופה וטובה יותר.
תע"א הציגה שיפור משמעותי בביצועים עסקיים שלה בשנים אחרונות, למרות היחסים הלא בריאים שהיו לאורך השנים בין החברה לוועד העובדים, למרות ליקויים רבים שהתגלו בחברה על ידי מבקר המדינה על מינויי בכירים והיעדר נורמות של מינהל תקין. אז אם באמת היה אכפת להנהלה ולמקרקרים סביב הצ'ק המרשים, הם היו מטפלים בבעיות המהותיות של החברה, להפוך אותה לרווחית יותר ולתת לציבור ליהנות מהדיבידנדים שבאמת מגיעים לו.