סגור
בית שנשרף כתוצאה מ פגיעת רקטה ב קצרין 21.8.24
בית שנשרף כתוצאה מפגיעת רקטה בקצרין, בחודש שעבר (צילום: Jalaa MAREY / AFP)

"קרקס אחד גדול": המשבר במינהלת צפון מאיים על תקציבי השיקום

11 חודשים מתחילת המלחמה, ואפילו על מינוי פרויקטור לצפון השתלטו פוליטיקה קטנה ומאבקי כוח. חילוקי דעות בין משרד ראש הממשלה ואליעזר צ'ייני מרום עלולים להשאיר את שיקום הצפון ללא ניהול או עם מנהל שלא מקבל גיבוי מהממשלה. יו"ר פורום קו העימות: "מי שנפגע הם תושבי הצפון. הם יתומים מופקרים ומושפלים. אנחנו לא בסדר העדיפויות של הממשלה"

משבר האמון בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי לראש מינהלת צפון האלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום, הדרישה של משרד רה"מ להתפטרותו של צ'ייני וסירובו של האחרון לעשות כן, עלולים לגרום לתושבי הצפון לשלם מחיר כבד. אם לא יהיה שיתוף פעולה פורה בין שלי לצ'ייני התוכניות לשיקום הצפון לא ימומשו.
כעת, יותר מ־11 חודשים מתחילת המלחמה, לא רק עתידם הביטחוני של תושבי הצפון אינו ברור אלא גם כל הפעולות לשיקום ולפיתוח הצפון תלויות באוויר. בינתיים, כ־70 אלף מתושבי הצפון מפונים מבתיהם, והצפון בעצם משותק.
ראשי רשויות בצפון חוששים שהכספים שמיועדים לשיקום לשנת 2024 בהיקף של 850 מיליון שקל, שכבר אושרו על ידי הממשלה, עשויים לרדת לטימיון. לדבריהם, אם הכסף לא יעבור לרשויות עד סוף השנה – האוצר יעביר אותו לרזרבה בתקציב, וממנה הוא כבר לא יחזור אליהם. הראיה: חלק מהכספים שאישרה השבוע הממשלה לטובת המשך מימון המפונים הגיע מהכספים שיועדו לרשויות עצמן.
"לקח הרבה זמן מאז תחילת המלחמה עד שהממשלה החליטה למנות פרויקטור לצפון", אמר לכלכליסט ראש מועצת מורדות החרמון בני בן מובחר. "אם כעת צ'ייני יילך הביתה, עד שיביאו אדם חדש יקח זמן כי הוא יצטרך ללמוד את הנושא. כתוצאה מכך, שנת התקציב עשויה להסתיים והכסף עלול להיות מועבר ליעדים אחרים בתקציב המדינה".
2 צפייה בגלריה
אליעזר צ'ייני מרום ו יוסי שלי
אליעזר צ'ייני מרום ו יוסי שלי
אליעזר צ'ייני מרום (מימין) ויוסי שלי. משבר אמון
(צילומים: שאול גולן, חיים צח לע"מ)
לדברי בן מובחר, צ'ייני הגיע אתמול בבוקר למועצה ונפגש עם כל ראשי המחלקות. "הוא אמר לנו: באתי לעבוד, מי רוצה לעבוד איתי. אמרנו לו שנשתף פעולה איתו. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו לעצור את הגלגל. אנו מבקשים להשאיר את את ה'אגו סיסטם' מחוץ לקופסא ולעסוק באקו סיסטם".
משה דוידוביץ, ראש מועצה איזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר על הדרישה להתפטרותו של מרום: "זה קרקס אחד גדול ובסוף מי שנפגע הם תושבי הצפון. אנחנו יתומים מופקרים ומושפלים פעם אחר פעם. הממשלה מוכיחה שוב שהצפון לא נמצא בסדר העדיפויות שלה".
ראש מועצת מטולה דוד אזולאי אמר: "המדינה הקימה את משרד הנגב והגליל שתפקידו לטפל באוכלוסיה שם. כעת מינו פרויקטור. עוד בירוקרטיה, עוד ג'ובים, וזה לא באמת נותן מענה". אלי גרונר, שהיה בעבר מנכ"ל משרד רה"מ תחת נתניהו, צייץ: "הביקורת החריפה היתה צריכה להיות על עצם מינוי פרויקטור כאשר מדובר בעבודת הליבה של הממשלה".
במשרד ראש הממשלה טוענים כי צ'ייני הוא "איש כוחני, שחושב שהוא יודע הכל. הוא אינו מוכן להקשיב לאף אחד. הוא "סוליסט", פועל לבד, ולא מוכן להקשיב לאף אחד. הוא לא מפנים שהשירות הציבורי שונה מהצבא ושמדובר בעבודת צוות". נוסף על כך, במשרד רה"מ לא אוהבים את שיתוף הפעולה של צ'ייני עם מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ מפני שאינם רוצים להפקיד את שיקום הצפון בידי שר הפנים משה ארבל מש"ס. צ'ייני אתמול זימן לאתמול כינוס של ראשי רשויות בצפון ומנכ"לים של משרדי ממשלה לפגישה עם רונן פרץ. במשרד רה"מ זעמו על כך ולבסוף הפגישה בוטלה.
שר הפנים ארבל שיגר שלשום מכתב אל נתניהו וביקש שיהתערב בדרישת מנכ״ל משרדו לסיים את עבודתו של צ'ייני. ‏״לא ניתן להסכים שבשל מאבקי אגו ואיבה אישית לכאורה, המשימה של שיקום הצפון תאבד חודשים יקרים נוספים״, כתב.
דרישת ההתפטרות של צ'ייני באה לאחר שביום שני מרום נפגש עם מנכ"לים של משרדי הממשלה והציג בפניהם מצגת שכותרתה "תוכנית תנופה לצפון". במצגת נכתב כי "ייעשה מאמץ לתת מענה למרבית הצרכים של האוכלוסיה, וזאת, מתוך הבנה שתמיד יהיו לא מרוצים" וכי "לא כל האוכלוסייה תחזור". במשרד רה"מ זעמו ואמרו כי היה אסור לצ'ייני לנסח את הדברים הללו, ולהציג אותם במצגת רשמית, שכן זו אינה העמדה הרשמית של הממשלה.
לפי לוח הזמנים המפורט במצגת, החודש ייערכו פגישות עם ראשי הרשויות, משרד הפנים ויועצים מקצועיים לצורך הכנת התוכנית. באוקטובר תוצג התוכנית למשרדי הממשלה ותיבנה תוכנית ממשלתית רב־שנתית. בנובמבר תוצג התוכנית לקראת אישורה ורק בדצמבר הממשלה תאשר את התוכנית. כלומר, יחלפו יחלפו עוד 3.5 חודשים עד לאישור התוכנית לשיקום הצפון.
הסחבת הצפויה במתן סיוע לתושבי הצפון עקב חילוקי הדעות בין צ'ייני למשרד רה"מ היא המשך לגרירת הרגלים של הממשלה בכל הקשור לשיקום הצפון. רק בחודש יוני, כלומר יותר מחצי שנה מפרוץ המלחמה, הכריז נתניהו על מינויו של אליעזר מרום (צ'ייני) לראש מינהלת צפון ושל האלוף במיל' יפתח רון טל לראש מינהלת תקומה לשיקום הדרום. ההערכה היא שצ'ייני נבחר מסיבה פוליטית: הוא היה חבר בפורום "הביטחוניסטים" הימני שדוגל ב"החלת הריבונות, חזוק המשילות בארץ ישראל, ובזכותה של ישראל להגן על עצמה בגבולות בטוחים" ותומך בהרחבת מפעל ההתנחלויות. בין פעיליה הבולטים גם רון טל, שבאחרונה מופיע הרבה בערוץ 14.
נתניהו מיהר למנות את צ'ייני למרות שהוא חסר ניסיון בתפקיד פרויקטור לשיקום רשויות מקומיות. תפקידו הציבורי האחרון היה יו"ר רשות שדות התעופה ממנו פרש לפני 6 שנים. אל משרד רה"מ הגיעו בשבועות האחרונות תלונות מאנשים שנמצאים בקשר עם צ'ייני בתפקידו החדש שסיפרו על כך שהוא עובד בעצם לבדו, אבל זה כבר היה מאוחר מדי.
עד לרגע האחרון הסתמן כי לתפקיד פרויקטור הצפון ימונה מנכ"ל משרד התפוצות אבי סקלי כהן, שכבר החל לפעול בנושא. אבל ברגע האחרון הודיע נתניהו על מינויו של מרום. שלשום, עם פרסום הדרישה להתפטרותו של מרום, צייץ סקלי כהן: "אני מוכן". במשרד רה"מ מחפשים כעת מועמדים שיחליפו את צ'ייני ובין השאר הועלה שמו של עודד רביבי, לשעבר ראש מועצת אפרת.
כדי ליישם את מינויים של צ'ייני ורון טל הוחלט שייעשו ללא מכרז. היועמ"שית גלי בהרב־מיארה התנגדה למינוי וטענה כי יש קשיים במינוי בשל ניגודי העניינים שבהם הוא מצוי עקב חקירתו בפרשת הצוללות. עוד אמרה כי יש להביא את המינוי של מרום לאישור מחודש בוועדת המינויים. בעקבות זאת נתניהו וכמה מהשרים מתחו ביקורת חריפה על היועמ"שית. "מעכבים אותנו מלעבוד. עוצרים לנו מינויים לעומת הממשלה הקודמת שנתנו להם הכל", טען נתניהו. השר דודי אמסלם, המופקד על החברות הממשלתיות, אמר: "אני לא סובל אתכם, חבורת גנסטרים. את ראש רשות החברות אתם לא נותנים לי למנות, ועכשיו אתם תוקעים עוד מינוי. זה עובר כל גבול".
בינתיים, לא רק שעתידו של ראש מינהלת הצפון לוט בערפל אלא גם לא ברור מתי ואם בכלל ייכנס לתפקידו רון טל כראש מינהלת תקומה. משה אדרי, ששימש כמנהל המינהלת, פרש בחודש שעבר וכעת התפקיד מוחזק על ידי יוסי שלי כממלא מקום. נציבות שירות המדינה דורשת מרון טל להתפטר ממשרת הדירקטור בחברת הקניונים ביג. כפי שנחשף בכלכליסט, רון טל מסרב להתפטר מביג מפני שיש בידיו חבילת אופציות שחלקה חסומה עד חודש נובמבר. אם יתפטר קודם לכן יפסיד אופציות בשווי מאות אלפי שקלים.
התוצאה היא שאחרי 11 חודשים מתחילת המלחמה עדיין לא ידוע מי יעמוד בראשות המינהלות לשיקום הצפון והדרום, מה ישפיע באופן ישיר על התושבים ועל שיקום היישובים.