סגור
הרב חיים קנייבסקי מברך על קנאביס
הרב חיים קנייבסקי מברך על קנאביס (צילום מסך)

דברים שלא ידעתם
מה מברכים על קנאביס?

מה עושים עם חממות קנאביס בשנת שמיטה, באילו מקרים ניתן להשתמש בו, האם מותר לעשן בשבת, ומי הרב שאמר עליו שהוא "עשב פלאי שהגיע מגן עדן עליון" - דברים שלא ידעתם על יחס היהדות לקנאביס

הרופאים לא קובעים. לאחרונה יצא פסק הלכה מפתיע של שני בתי הדין הרבניים (בד"צים) החשובים של בני ברק ו-16 פוסקים נוספים נגד השימוש בקנאביס רפואי. "הננו להודיע שגם כאשר הרופאים נותנים לחולים קנאביס רפואי אין שום היתר על פי ההלכה לקחת סמים אלו, אלא כשמדובר לכל הפחות בספק פיקוח נפש", נכתב בו. עוד נכתב כי גם אז "חייבים לשאול רבנים שמוסמכים בתחום ולא להיסמך חלילה על דברי רופאים כי באיסורי תורה עסקינן".
יקיר הקנאביס הוא דווקא ליצמן. זה מפתיע לא רק כי בדרך כלל רבנים לא מתערבים בשיקול הדעת של רופאים, אלא בעיקר משום שמי שהוביל את רפורמת הסדרת השימוש בקנאביס רפואי היה שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן מיהדות התורה. היתה אף תקופה מסוימת שהוא הפך בגלל המדיניות הזאת ליקיר צרכני הקנאביס החילוניים. ליצמן הרחיב את מספר הרופאים שרשאים לתת מרשם לקנאביס, ואף החל לפעול להוצאת הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים. הוא הסביר כי "החולים המחזיקים ברישיון לקנאביס זכאים לשירות משופר כדי להקל על סבלם".
הרב קנייבסקי בירך. אי אפשר להתעלם מהעובדה שפוסק ההלכה החשוב ביותר היום בנושאי רפואה, חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה ורבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, הרב יצחק זילברשטיין, לא חתום על פסק ההלכה נגד הקנאביס. סביר להניח שזה קשור לכך שזילברשטיין אמר רק בשנה שעברה שמדובר ב"עשב פלאי שהגיע מגן עדן עליון". הסיבה שהוא כל כך מתפעל מקנאביס, לדבריו, היא היכולת שלו לשכך כאבים של חולים סופניים. כל כך פלאי העשב שהרב זילברשטיין לקח לפני שבע שנים עלי קנאביס לגיסו המנוח הרב חיים קנייבסקי. הם בירכו עליו ביחד "בורא מיני בשמים", והוא גם נתן לרב קנייבסקי להריח.
היתר הפקרה. ההקשר שבו הרב זילברשטיין נשא מונולוג כל כך מתפעל בשבחי הקנאביס הוא דיון הלכתי מרתק לקראת שנת השמיטה שאנחנו בעיצומה. ההלכה מחייבת להפקיר שדות וחממות בשנת השמיטה, אולם החוק מחייב שמירה הדוקה על חממות קנאביס. הרב זילברשטיין נשאל מה לעשות. הוא הציע שני פתרונות אפשריים של הפקרה "בכאילו": אחד מהם, שהעלה גיסו הרב קנייבסקי, הוא להפקיר את החממה בפני עשרה צדיקים שאין חשש שייקחו לצריכה עצמית או למסחר. השנייה היא להכריז על הפקרת החממה, אבל להמשיך לשמור עליה בהוראת השלטונות.
ההודאה של הרבנים. אז למה בכל זאת יצאו כל כך הרבה רבנים בפסק הלכה נגד הקנאביס הרפואי? נראה שהתשובה טמונה בחלקים אחרים של הפסק. הרבנים מסבירים ש"חלק מהרופאים נותנים מרשם גם עבור מחלות קלות". הם כותבים ש"ודאי שאלו המוכרים והמשווקים לאנשים בריאים עוברים על איסורי תורה חמורים". כלומר הרבנים גילו שהקנאביס הרפואי משמש גם לצריכה שאינה רפואית וזולג מאנשים עם מרשם לאנשים ללא מרשם. פסק ההלכה מהווה הודאה בכך שטענת ההסברה החרדית שאצלם אין סמים היא כבר נחלת ההיסטוריה.
מארב בליל שבת. בדבר אחד אין כל מחלוקת הלכתית בין הרבנים החרדים – צריכת קנאביס, כמו כל סם אחר שלא למטרות רפואיות, אסורה כיוון שאסור לאדם להזיק לבריאותו. כולם נשענים על פסק הלכה של בכיר הפוסקים החרדים במאה שעברה, נשיא מועצת גדולי התורה של ארצות הברית, הרב משה פיינשטיין, שקבע ב-1973 על רקע תופעת ההיפים: "פשוט שהוא דבר אסור שהוא מקלקל ומכלה את הגוף ומקלקל את הדעת ומונע מללמוד תורה כראוי". לפי פיינשטיין, "צריך להשתדל בכל היכולת להעביר טומאה זו מכל בני ישראל". במסגרת הניסיון להעביר את הטומאה, הרב זילברשטיין התיר פעם לערוך בליל שבת תצפית משטרה מדירה בשכונה שלו על סוחרי סמים בגבעת שמואל הסמוכה. זאת, בנימוק שחשש התמכרות הוא פיקוח נפש.
מותר לעשן בשבת? בעוד הרבנים החרדים מנסים להקשות על צריכת קנאביס, רבנים מתונים יותר מנסים להקל במקרים מסוימים. כך למשל רב המרכז הרפואי איכילוב אברהם רזניקוב פרסם ב-2021 פסק המתיר לחולה נפש המכור לקנאביס לעשן אותו גם בשבת "כשזוהי הדרך היחידה להקל ממכאוביו". הוא מסביר זאת בין היתר בכך שמצוקה נפשית קשה עלולה לגרום למצבים של סכנת נפשות. הפוסק הירושלמי, הרב בן ציון קוק, פרסם באותה שנה פסק המתיר לפצוע צה"ל לעשן כדי להקל על כאביו, אף שאין מדובר בפיקוח נפש. הוא הסביר ש"צורך גדול הוא".