סגור

ארה"ב: "סמוטריץ' מסכן חיי החטופים"; צה"ל ושב"כ: חיסלנו מפקד בחמאס בלבנון

דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב תקף בחריפות את שר האוצר שמתח ביקורת על ההצהרה שקוראת לביצוע עסקה ולהפסקת אש; המחוסל הוא סאמר אל-חאג' ששימש כמפקד הכוח הצבאי במחנה עין אל-חלווה; רכב ובו ארבע ערביות ישראליות נרגם והוצת בגבעת רונן בשומרון

23:02 - CNN: ארה"ב תעביר לישראל 3.5 מיליארד דולר עבור רכישת כלי נשק וציוד ממנה. ארה"ב תעביר לישראל 3.5 מיליארד דולר לטובת רכישה של כלי נשק אמריקניים וציוד צבאי. כך דיווחה רשת CNN מפי מקורות הבקיאים בסוגיה. לפי הדיווח, הבית הלבן ישחרר את הכספים - חודשים לאחר שהסכום כבר הוקצה לטובת הנושא ואושר על ידי הקונגרס. לפי CNN, מחלקת המדינה הודיעה למחוקקים אמש כי הממשל מתכוון לשחרר את הכספים, וציינה כי הסכום מהווה חלק מחבילה רחבה יותר בסך 14.1 מיליארד שאושרה באפריל האחרון.
22:43 - דיווח: קהילת המודיעין בארה"ב סבורה שאיראן עשתה צעד נוסף לנשק גרעיני. סוכנויות הביון בארה"ב מעריכות כי איראן נמצאת בעמדה "טובה יותר" להשקת תוכנית נשק גרעיני, לאחר שייצרה מספיק דלק גרעיני מועשר. כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל". לפי גורם אמריקני רשמי, קהיליית המודיעית האמריקנית עדיין מאמינה שאיראן אינה פועלת בשלב זה לבניית התקן גרעיני שלם, וטרם ראתה ראיות לכך שהמנהיג העליון עלי חמינאי שוקל לחדש את תוכנית הגרעין שהוקפאה ב-2003.
21:31 - התקיפה בשומרון: שב"כ מעורב בחקירת האירוע. שב"כ מעורב בחקירת התקיפה של הערביות-ישראליות שנכנסו בשוגג לגבעת רונן שבשומרון, נרגמו באבנים ורכבן הוצת. (יואב זיתון)
21:05 - יידוי האבנים בשומרון: רכב ובו ארבע ערביות ישראליות נרגם והוצת. חשודים רגמו באבנים רכב ובו ארבע ערביות ישראליות שנכנסו, ככל הנראה בטעות, לגבעת רונן שבשומרון. הן נמלטו והצליחו להגיע לכוחות צה"ל, שטיפלו בהן ופינו אותן לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. רכבן נשרף. גורמי ביטחון מסרו כי הקורבנות, שתי מבוגרות ושתי ילדות, סבלו מחבלות בראש ובידיים. (יואב זיתון)

8 צפייה בגלריה
שריפת רכב ב שומרון
שריפת רכב ב שומרון
שריפת הרכב בשומרון
(צילום: דוברות המשטרה)

20:54 - ארה"ב נגד סמוטריץ': "מסכן את חיי החטופים". דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי תקף בחריפות את שר האוצר בצלאל סמורטיץ', לאחר שהשר מתח ביקורת על ההצהרה האמריקנית-קטארית-מצרית על הצורך בעסקת חטופים והפסקת אש. "זה לא רק עניין מהותי, אלא גם מסכן את חיי החטופים או האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ישראל", אמר. לדבריו, "סמוטריץ' טען שעסקה היא כניעה לחמאס, או שאין להחליף חטופים באסירים. הוא מציע בעצם שהמלחמה תימשך ללא הגבלה, ושחייהם של בני הערובה לא צריכים להיות דאגה אמיתית. הטיעונים שלו שגויים לחלוטין ומטעים את הציבור הישראלי. אלה הערות לא נכונות, שערוריתיות ואבסודריות". (דניאל אדלסון, ניו יורק)

8 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' 22.7.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' 22.7.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
20:42 - צה"ל: משגר מוכן לשיגור ותשתיות טרור הותקפו בדרום לבנון. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו משגר רקטות של חיזבאללה במרחב כפר חמאם, שהיה מוכן לשיגור רקטות למרחב הצפון. בנוסף, הותקפו תשתיות טרור במרחבים עייתא א-שאב, מרכבא, מחיבב וכפר כילא שבדרום לבנון. כמו כן, כוחות צה"ל תקפו בארטילריה במרחב מיס אל-ג'בל שממנו זוהו שיגורים לעבר ישראל. (יואב זיתון)


20:07 -צה"ל ושב"כ מאשרים: מפקד בחמאס חוסל בלבנון. צה"ל ושב"כ הודיעו באופן משותף כי חיסלו את סאמר אל-חאג' באזור צידון שבדרום לבנון, שהיה מפקד בחמאס במרחב. לפי ההודעה, הוא היה "אחראי על קידום והוצאה לפועל של מתווי טרור ושיגורים מלבנון לשטח ישראל. סאמר שימש כמפקד הכוח הצבאי במחנה עין אל-חלווה במרחב צידון, והיה אחראי בין היתר על גיוס והכשרת מחבלים לפגיעה במדינת ישראל". (יואב זיתון)
19:58 - צעירה נפצעה קל מיידוי אבנים בשומרון. צעירה בשנות ה-20 לחייה נפצעה באורח קל מיידוי אבנים סמוך לגבעת רונן שבשומרון, והובאה על ידי כוח רפואה של צה"ל לחבירה עם צוותי מד"א סמוך לתפוח. צוות מד"א פינה אותה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה.
19:52 - סגן מפקד משמרות המהפכה: "נבצע את הוראות חמינאי לגבי ענישת ישראל". סגן מפקד משמרות המהפכה של איראן עלי פדווי אמר לרשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, כי "הוראותיו של המנהיג העליון עלי חמינאי ברורות לגבי ענישת ישראל - ונקמת דמו של איסמעיל הנייה". לדבריו, "ההוראות יבוצעו בצורה הטובה ביותר". (ליאור בן ארי)
19:42 - משרד הבריאות בלבנון: הרוג פלסטיני ושני פצועים בתקיפה בצידון. דיווחים סותרים מתפרסמים בלבנון בנוגע למניין ההרוגים בתקיפה הישראלית בצידון שבדרום המדינה. משרד הבריאות הלבנוני הודיע על הרוג פלסטיני ושני פצועים בתקיפה, אחרי שכמה כלי תקשורת דיווחו מוקדם יותר על שני אנשי חמאס שנהרגו בתקיפת רכב מהאוויר. (ליאור בן ארי)

8 צפייה בגלריה
שרידי מכונית שהותקפה על ידי צה"ל ב דרום לבנון
שרידי מכונית שהותקפה על ידי צה"ל ב דרום לבנון
שרידי המכונית
(צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
19:08 - דיווח: ההרוג השני בתקיפה בלבנון - המאבטח של פעיל חמאס שחוסל. רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה כי לצד איש חמאס סאמר אל-חאג' שחוסל בתקיפת צה"ל בצידון, נהרג גם המאבטח שלו. מוקדם יותר דווח כי שני בני אדם חוסלו בסך הכל בתקיפה. (ליאור בן ארי)
18:31 - דיווח: אחד המחוסלים בצידון - אחראי על הביטחון בחמאס באזור. ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דיווח כי אחד משני ההרוגים בתקיפת הרכב בצידון שבדרום לבנון הוא סאמר אל-חאג', האחראי על הביטחון בחמאס במחנה הפליטים עין אל-חלווה. (ליאור בן ארי)
18:23 - דיווחים: שני אנשי חמאס נהרגו בתקיפת הרכב בצידון. רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה כי שני בני אדם שהשתייכו לחמאס נהרגו בתקיפת צה"ל שכוונה לרכב באזור העיר צידון שבדרום לבנון. גם ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דיווח כי שני אנשי חמאס נהרגו בתקיפה. (ליאור בן ארי)

8 צפייה בגלריה
תקיפת רכב של פעילי חמאס ליד צידון
תקיפת רכב של פעילי חמאס ליד צידון
תקיפת הרכב ליד צידון
(צילום: REUTERS/Hassan Hankir)
18:12 - דיווח בלבנון: רכב הותקף מהאוויר בעיר צידון. בלבנון מדווחים כי כטב"ם תקף רכב בכניסה הדרומית לעיר צידון שבדרום המדינה, המרוחקת כ-35 ק"מ ממטולה. (ליאור בן ארי)
17:46 - דיווחים בלבנון על תקיפות נוספות בדרום המדינה. בלבנון מדווחים על תקיפות נוספות בדרום המדינה, בין היתר בראשיא אל-פחאר ובאל-חיאם. (ליאור בן ארי)

8 צפייה בגלריה
שריפה ב דרום לבנון לאחר תקיפה ישראלית
שריפה ב דרום לבנון לאחר תקיפה ישראלית
שריפה בדרום לבנון לאחר תקיפה ישראלית
(צילום: EUTERS/Karamallah Daher)
17:38 - דיווחים בלבנון על תקיפות בדרום המדינה. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה על תקיפה בעיתא א-שעב שבדרום המדינה. במקביל, ערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה דיווח על תקיפה גם בכפר חמאם. (ליאור בן ארי)
17:04 - בצל המתיחות הביטחונית: רוסיה אסרה על טיסות לילה בישראל למשך שבוע. רוסיה אסרה על מטוסיה לבצע טיסות לילה מעל שטח ישראל בין השעות 07:00-01:00, ולמשך שבוע ימים (עד 16 באוגוסט). כך לפי רשות התעופה הבינלאומית NOTAM.
16:50 - "אייר בלטיק" ביטלה את טיסותיה לישראל וממנה עד 18 באוגוסט. חברת התעופה הלאומית של לטביה "אייר בלטיק" הודיעה על הארכת ביטול הטיסות לישראל וממנה עד 18 באוגוסט, "בשל סיבות ביטחוניות".

8 צפייה בגלריה
מטוס אייר בלטיק חברת תעופה לטביה
מטוס אייר בלטיק חברת תעופה לטביה
מטוס של אייר בלטיק
(צילום: רויטרס)
16:30 - דיווח: "ירדן לא תאפשר לאף גורם להשתמש במרחב האווירי שלה". מקורות בירדן אמרו לרשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית כי "הכוחות הירדנים לא יאפשרו לאף גורם להשתמש במרחב האווירי הירדני, בשום מצב". הדיווח מגיע על רקע המתיחות הביטחונית והציפייה לתגובות של איראן וחיזבאללה על החיסולים של פואד שוכר בלבנון ואיסמעיל הנייה בטהרן (שישראל לא לקחה אחריות על חיסולו). שר החוץ הירדני איימן א-ספדי חזר על טענות דומות בשיחות והפגישות שקיים לאחרונה. (ליאור בן ארי)
15:57 - דיווח: גנרלים באיראן מתעקשים לכוון לבסיסים במרכז הארץ, פזשכיאן מתנגד. גנרלים בכירים במשמרות המהפכה של איראן מתעקשים על תקיפה ישירה של בסיסים צבאיים בתל אביב ובערים נוספות בישראל בתגובה על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן המיוחס לישראל - אולם הנשיא מסעוד פזשכיאן מתנגד לכך. כך דיווח ה"טלגרף" הבריטי, שציין כי הנשיא האיראני הציע לפגוע במקום ב"בסיסים סודיים של ישראל במדינות שכנות". לפי הדיווח, הנשיא החדש מוצא את עצמו במאבק מול הבכירים במשמרות המהפכה, בניסיון להימנע ממלחמה כוללת עם ישראל.

8 צפייה בגלריה
נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן טקס השבעה
נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן טקס השבעה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
(צילום: EPA-EFE/ABEDIN TAHERKENAREH)
15:48 - שתי פגיעות נ"ט במבנים בקיבוץ מנרה שבגליל העליון. שני טילי נ"ט שנורו מלבנון פגעו במבנה ובספרייה הציבורית בקיבוץ מנרה שבגליל העליון. אין נפגעים. (יאיר קראוס)
14:26 - הירי לעוטף: 2 רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים. שתי רקטות חצו מרצועת עזה לשטח ישראל והתפוצצו בשטחים פתוחים בעוטף. אין נפגעים. (מתן צורי)
13:00 - כ-30 שיגורים לעבר אצבע הגליל. לאחר הרקטות שנורו למטולה - שוגרו בתוך כשעה וחצי כ-25 רקטות לעבר קריית שמונה והאזור. בין השאר נרשמה פגיעה ישירה בקריית שמונה, כמה דקות אחרי האזעקות שנשמעו בעיר.
12:57 - צה"ל על התקיפה בא-נקורה: "שני מחבלים זוהו וחוסלו". דובר צה"ל מסר כי כוח של אוגדה 146 זיהה שני מחבלי חיזבאללה יוצאים ממבנה צבאי של הארגון במרחב א-נקורה שבדרום לבנון: "זמן קצר לאחר מכן כלי טיס של חיל האוויר תקף וחיסל את המחבלים". (יואב זיתון)
11:02 - דיווח: ספינה הותקפה 4 פעמים בים האדום. סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) דיווחה כי ספינה הותקפה ארבע פעמים באמצעות טיל בים האדום, כ-83 קילומטרים דרומית לעיר הנמל מוחא שבתימן. (רויטרס)
10:30 - דיווח בלבנון: תקיפות בדרום המדינה. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על תקיפה בין העיירה דיר מימאס לכפר כילא שבדרום לבנון. כמו כן, רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם ארגון הטרור, דיווחה על ירי ארטילרי לאזור אל-חיאם. (ליאור בן ארי)
09:55 - בשל פעילות צה"ל בדרום לבנון: תושבי ק"ש התבקשו לשהות ליד מרחבים מוגנים. קריית שמונה ביקשה מתושביה שנמצאים בעיר לשהות בקרבת מרחבים מוגנים עד להודעה חדשה, בשל פעילות צה"ל בדרום לבנון.
בתוך כך, משרד הבריאות של לבנון דיווח כי שני בני אדם נהרגו בתקיפת כטב"ם באזור א-נאקורה שבדרום לבנון. (יאיר קראוס, ליאור בן ארי)
09:46 - ירי למטולה: 5 רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים, סריקות במקום. חמש רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים ליד מטולה, אחרי האזעקות שהופעלו ביישוב ובכפר יובל. במקום מתבצעות סריקות. (יאיר קראוס)
08:31 - צה"ל פתח במבצע אוגדתי בחאן יונס: "מודיעין על הימצאות מחבלים באזור". כוחות צה"ל בפיקוד אוגדה 98 החלו בפעילות התקפית בחאן יונס שבדרום רצועת עזה, בעקבות מודיעין המעיד על הימצאות מחבלים ותשתיות טרור באזור. זאת, כחלק מהמאמץ לפגיעה בארגוני הטרור ברצועה במהלך ניסיונותם להשתקם. כך לפי דובר צה"ל, שהוסיף כי "לוחמי חטיבות 7 והצנחנים נלחמים מעל ומתחת לקרקע במקביל לטיהור המרחב ממחבלים, תוך איתור והשמדה של אמל"ח ותשתיות טרור". עוד נמסר כי חיל האוויר ומרכז האש של האוגדה תקפו יותר מ-30 יעדי טרור של חמאס בעיר, וחיסלו כמה מחבלים מהארגון, בהם כאלה שעסקו בירי צליפה ומרגמות לעבר הכוחות ולשטח הארץ. (ynet)
8 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את חאן יונס בעקבות פעילות צה"ל רצועת עזה מלחמה בעזה 8.8.24
פלסטינים עוזבים את חאן יונס בעקבות פעילות צה"ל רצועת עזה מלחמה בעזה 8.8.24
פלסטינים עוזבים את חאן יונס, אתמול
(צילום: AP Photo/Abdel Kareem Hana)
08:00 - צה"ל תקף הלילה בדרום לבנון, רקטות שנורו לצפון התפוצצו בשטחים פתוחים. מטוסי קרב תקפו הלילה מפקדה של חיזבאללה באזור חנאוויה שליד צור, ותשתית טרור של ארגון הטרור בעייתא א-שעב שבדרום לבנון. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי "הותקף משגר שממנו שוגרו רקטות לבירנית שבגליל העליון. לא היו נפגעים כתוצאה מהירי". עוד נמסר כי בהמשך להתרעות שהופעלו בשעה האחרונה באזורים מנרה וקריית שמונה, זוהו כמה שיגורים שחצו משטח לבנון והתפוצצו בשטחים פתוחים. אין נפגעים. (ynet)
07:00 - קצין לוחם מסיירת הנח"ל נפצע קשה בקרב בדרום הרצועה. דובר צה"ל עדכן כי קצין לוחם מסיירת הנח"ל נפצע באורח קשה אתמול בקרב בדרום רצועת עזה. משפחתו עודכנה. (יואב זיתון)
עיריית קריית שמונה: שלוש רקטות נפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים. עיריית קריית שמונה עדכנה בהמשך לאזעקה שהופעלה בסביבות 06:20 בעיר, ומסרה כי שלוש רקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא דווח על נפגעים. (יאיר קראוס)
לפני שעה קלה נורתה גם רקטה אחת מרצועת עזה לאזור אשקלון, ויורטה בהצלחה. לא דווח על נפגעים.
סיכום חדשות הלילה:
מנהיגי ארה"ב, מצרים וקטאר בהצהרה משותפת: "הגיע הזמן להשלים עסקה. מוכנים להציע פתרון למחלוקות". מנהיגי ארה"ב, מצרים וקטאר פרסמו הצהרה משותפת שלפיה "הגיע הזמן להגיע להסכם הפסקת האש בעזה ולשחרר את החטופים והאסירים". מנהיגי המדינות הוסיפו: "עבדנו במשך חודשים כדי להגיע להסכם מסגרת, והוא כעת על השולחן - רק פרטי היישום חסרים. אנו, כמתווכים, מוכנים להציג הצעה סופית לפתרון המחלוקות הנותרות הקשורות ליישום, באופן שיענה על ציפיותיהם של כלל הצדדים". המתווכות קראו לחידוש המגעים בין ישראל לחמאס ב"מפגש דחוף" שיתקיים ב-15 באוגוסט, בדוחא או בקהיר. (ליאור בן ארי)
משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקנית: "יש לסיים את המו"מ, אסור להסס". משפחות החטופים שמחזיקים באזרחות אמריקנית, עידן אלכסנדר, איתי חן ז"ל, שגיא דקל-חן, הירש גולדברג-פולין, עומר נאוטרה וקית' סיגל, בירכו על ההצהרה המשותפת של ארה"ב, מצרים וקטאר. הם מסרו כי "הסכם משמעותי עומד על הפרק, ויש לסיים את המשא ומתן. במשך יותר מעשרה חודשים מאז החטיפה ההמונית של חמאס, אנו ממתינים נואשות לשחרור בני משפחותינו. הזמן חלף מזמן כבר כדי להחזיר את כל החטופים הביתה. אסור למנהיגי העולם להסס ברגע מכריע זה". (דניאל אדלסון, ניו יורק)