זו הסיבה לשיבושי ה-GPS במרכז הארץ ואזור ירושלים
זו הסיבה לשיבושי ה-GPS במרכז הארץ ואזור ירושלים
מערכת הביטחון נערכת לתגובה אפשרית של איראן על חיסול בכירים במשמרות המהפכה. מטרת החסימה הנרחבת, שמשביתה אפליקציות רבות מבוססות מיקום, היא לשבש הגעת נחילים של כטב"מים שחמושים בראשי קרב וטילי שיוט שמנווטים באמצעות GPS
שיבושי ה-GPS במרכז הארץ ואזור ירושלים החלו אמש, במסגרת היערכות מערכת הביטחון לאפשרות שאיראן תנסה לנקום בישראל על חיסול בכירים במשמרות המהפכה באמצעות מטחי טילים שישוגרו ישירות משטחה או בידי המיליציות שפועלות בחסותה בסוריה, בעירק או בתימן.
בהתאם לכוננות חסרת התקדים לתרחיש של שיגור טילים לעבר ישראל ישירות משטח איראן הובילה גם למהלך חסר תקדים, של שיבוש GPS נרחב שתושבי מרכז הארץ לא ידעו מאז תחילת המלחמה ב-7 לאוקטובר.
מטרת החסימה הנרחבת, שמשביתה אפליקציות רבות שמספקות שירותים מבוססי מיקום, היא לשבש הגעת נחילים של כטב"מים (כלי טייס בלתי מאוישים) שחמושים בראשי קרב וטילי שיוט שמנווטים לעבר המטרות שהוגדרו להם באמצעות GPS.
עם זאת, ראוי לציין שמתחילת המלחמה שיבושים ב-GPS הפכו לחלק משגרת החיים של תושבי הצפון. מערכת הביטחון מפעילה שיבושים נרחבים בצפון, בניסיון למזער את איום הכטב"מים שחיזבאללה מרבה לשגר לעבר מטרות שונות באזור.
פרט לשיבושי GPS נרחבים, אמש צה"ל פתח בגיוס של אנשי מילואים לעיבוי מערכי ההגנה האווירית של חיל האוויר בסוללות כיפת ברזל, קלע דוד וחץ. מדובר במערכות ההגנה המתקדמות בעולם שמיועדות ליירט טילים מכיוונים שונים בו-זמנית והן במצב של כוננות שיא מתחילת המלחמה. בימים האחרונים הוגברה בהן הדריכות בייחוד בעקבות חיסול מפקד הכוחות האיראנים בסוריה ובלבנון חסן מהדווי לפני יומיים בדמשק בתקיפה שיוחסה לישראל.
חרף השיבושים הרבים, שמסבכים נהגים בדרכים בשל היעדר הזמינות של אפליקציות ניווט, הפעילות בנמל התעופה בן גוריון נמשכת כסדרה ובלי הפרעות מיוחדות. מזה שנים ארוכות שרשות שדות התעופה מתמודדת עם הפרעות GPS שונות וכחלק מהתמודדות איתן הטייסים משתמשים באמצעי עזר חלופיים המאפשרים ניווט בטוח בעת הנחיתה ובעת ההמראה.
מדובר צה"ל טרם נמסרה התייחסות.