לפני ההצבעה על חוק המטרו: ועדת השרים אישרה את התוכניות לשני קווי מטרו
לפני ההצבעה על חוק המטרו: ועדת השרים אישרה את התוכניות לשני קווי מטרו
הבוקר אישרה הממשלה את התוואי של שני קווי מטרו בגוש דן: קו M3 וקו M1. מחר צפוי לעלות להצבעה חוק המטרו להצבעה שנייה ושלישית בכנסת
ועדת שרים לענייני פנים שירותים ותכנון אישרה הבוקר (א') את התכנון של שני קווים בתוכנית הרכבת התחתית (המטרו) בגוש הדן.
שני הקווים אושרו לפני כן בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) וחיכו רק לאישור סופי של שרי הממשלה. שני המקטעים שהממשלה תאשר הם קו M3, שיעבור דרך בת ים, חולון, אור יהודה, קריית אונו, פתח תקווה, רמת השרון והרצליה, והמקטע הדרומי של קו M1, שיעבור בחולון וראשון לציון ומשם מתפצל למקטע שמכיל את נס ציונה ורחובות ומקטע שמכיל את באר יעקב, רמלה ולוד.
במהלך הישיבה התנהל ויכוח בין שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לבין שר השיכון והבינוי זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד. מיכאלי וזנדברג התנגדו לתוכנית לבניית יחידות דיור בשדרות על חשבון המועצות האזוריות הסמוכות. בסופו של דבר שני הצדדים הגיעו לפשרה: קווי המטרו אושרו וגם 4,200 יחידות דיור בעיר שדרות. מלבד זה, ועדת השרים הכריזה על עשרה מתחמים מועדפים לדיור אשר יקודמו במסגרת הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) וצפויים לכלול כ-20,000 יח"ד.
בעקבות פשרה אלהרר תמכה
ההתנגדות של שרות מאגף השמאל והמרכז בקואליציה להכרזה על אחד ממתחמי הדיור בשדרות הגיע בעקבות קמפיין שערך בשבועות האחרונים ראש המועצה שער הנגב אופיר ליבשטיין. המתחם מדרום לשדרות חולש על שטח ששייך היום לשער הנגב. ליבשטיין התנגד להעברת השטח לשדרות משום שלפני כשנתיים חתם על הסכם להעברת כ-4,000 דונם אחרים לשדרות, וראה בהעברת השטח היום הפרה של הסכם עימו. בנוסף בשח תוכנית להקמת אזור תעסוקה.
משום שמתן כהנא לא מכהן כשר, גוש הימין בוועדת השרים התקשה לגבש רוב. בסופו של דבר התקבלה הצעתו של שלומי הייזלר ראש מטה הדיור במשרד הפנים, כי השטח שמיועד לאזור תעסוקה יגרע מתוכנית הבנייה של שדרות וישאר בשער הנגב. בעקבות הפשרה הזו קארין אלהרר שרת האנרגיה הצביעה בעד התוכנית, הושג רוב יחד עם ראש הממשלה נפתלי בנט בכובעו כשר ההתיישבות, שר השיכון והבינוי זאב אלקין, שרת הפנים איילת שקד, וחמד עמאר שר במשרד האוצר התנגדו להצעה שרת התחבורה מרב מיכאלי, שרת הקליטה פנינה תמונה שטה, והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג.
בנוסף הוכרזו מתחמים לבניית 4,000 דירות מצפון ללהבים, 3,000 דירות במתחם פינוי בינוי ברמלה, 1,200 דירות בטירה. וקרקע בבעלות פרטית באבן יהודה שבה אפשרות לבניית 1,200 דירות. כמו כן הוכרזו מתחמים ברחובות, פתח תקווה, באר שבע וכסר סמיע.
חוק המטרו מתחלק לשלושה חלקים
במקביל, הקואליציה פועלת לקדם את ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על חוק המטרו וזה צפוי לעלות להצבעה מחר. חוק המטרו נועד לספק תשתית לבניית רכבת תחתית בגוש דן. במקור החוק נכלל בחוק ההסדרים, אך עקב גודלו, מורכבותו ותקציבו החריג (150 מיליארד שקל) הוחלט להעביר אותו בנפרד כדי להימנע מהליך חקיקה מזורז.
חוק המטרו שאושר מתפרס על כ-70 עמודים ומחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון עוסק במוסדות ובמבנה הארגוני שיאפשרו את בניית המטרו, ובמרכזם המועצה המאסדרת בהובלת משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר, שתנהל את הפרויקט המורכב. החלק השני עוסק ברגולציה ובתיאום תשתיות בין גופים שונים (חברות התשתיות השונות, איכות הסביבה, כבאות והצלה), ואילו החלק השלישי עוסק במדיניות המקרקעין של המטרו ושטחי ההשפעה של התחנות בכל הקשור להתחדשות עירונית. החלק שעוסק במימון המטרו ובמדיניות המיסוי עבר יחד עם חוק ההסדרים.
קו M1 הדרומי הוא קו באורך של כ-45 ק"מ והוא מכיל 31 תחנות. הקו הוא חלק מקו רדיאלי M1 החוצה את המטרופולין מצפון לדרום. תוואי הקו מתחיל בצומת חולון וממשיך לחולון, ראשל"צ ומתפצל לשתי זרועות: זרוע מזרחית- לאורך ראשון לציון באר יעקב, רמלה ולוד וזרוע מערבית לאורך ראשון לציון, נס ציונה ורחובות.
קו מטרו M3 הינו קו חצי טבעת המקשר בין קווי המטרו וקווי הסעת המונים אחרים במטרופולין גוש דן, ויוצר מבנה רשת היקפית באורך כולל של כ-39 ק”מ. הקו מחולק לקו ראשי ולשלוחה לנתב”ג ומשרת את הטבעת התיכונה של המטרופולין. לאורכו ייבנו 25 תחנות.
תוואי קו M3 עובר בבת ים, חולון, אזור, אור יהודה, קריית אונו, פתח תקווה, גבעת שמואל, תל אביב- יפו, רמת השרון, הרצליה, רמת גן. הקו צפוי לשרת מוקדי תעשייה ותעסוקה מרכזיים כגון אזה"ת הרצליה, אזה"ת רמת החייל, אזה"ת קריית אריה וכן בית חולים תל השומר.