בלעדיהתחביב החדש ברכבת ישראל: בחישה במינויים ומשחקים עם תנאי הסף
בלעדי
התחביב החדש ברכבת ישראל: בחישה במינויים ומשחקים עם תנאי הסף
ניסיון לבטל מכרז לסמנכ"ל לאחר שנפתחו המעטפות, שינוי תנאי סף במכרזים לתפקידים בכירים ומהלכים שנועדו לצמצם מאוד את הביקורת על הדירקטוריון. ברכבת ישראל יצאו לבליץ מינויים ובדרך מותחים את גבולות המינהל התקין
בחודשים האחרונים חברת רכבת ישראל הממשלתית נמצאת בעיצומה של מהפכת כוח אדם ועשרות מכרזים של תפקידים בכירים כמו סמנכ"לים ומנהלי אגפים פורסמו לציבור הרחב. בין היתר מדובר על מכרז למשנה למנכ"ל, סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל משאבים, סמנכ"ל טכנולוגיות, סמנכ"ל דוברות, שיווק ושירות וסמנכ"ל תפעול לוגיסטי.
בליץ המינויים הזה הגיע לאחר התפטרותו של המנכ"ל הקודם מיכה מייקסנר בעקבות לחצים מצד יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני, ועם כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש משה (שיקו) ז'נה. רענון שורות בהנהלה הוא דבר נחוץ מדי פעם, אך שורה של מקרים שבהם נעשו ניסיונות "לשחק" עם תנאי הסף במכרזים כאשר בחלק מהמקרים הדבר נעשה אחרי שהם כבר פורסמו - מעלה חשש לאי־סדרים בהליכי הגיוס. לכך יש להוסיף התנהלות בעייתית בדירקטוריון שמוביל היו"ר שמעוני, והוא מקבל גיבוי ממשרד התחבורה והנהלת רשות החברות.
מקרה לדוגמה: במרץ פורסם מכרז לאחד מתפקידי הסמנכ"ל, ולתפקיד הוגשו עשרות פניות. בחודש אפריל המכרז נסגר, ולכלכליסט נודע כי שישה מועמדים עברו את כל תנאי הסף והיו אמורים להתקדם לעבר השלבים הסופיים של המכרז. אף שעברו כבר שלושה חודשים מאז נסגר המכרז, ברכבת לא עדכנו את המועמדים לגבי המשך התהליך. הסיבה לכך היא שבדירקטוריון ובהנהלת הרכבת פעלו בחודשים האחרונים לבטל את המכרז ולצאת אליו מחדש, ככל הנראה עקב חוסר שביעות משמות המועמדים שהגיעו לקו הסיום. ההחלטה לבטל את המכרז כדי "להרחיב את המשפך" ולצאת להליך חדש עלתה להצבעה בדירקטוריון הרכבת בחודש מאי וזכתה ברוב קולות.
למרות תמיכת הדירקטוריון, ברשות החברות הממשלתיות קבעו כי ההחלטה לבטל את המכרז בעייתית. ההערכה היא שמבחינה משפטית היו מתקשים להגן על ביטול מכרז שיש בו שישה מועמדים רלבנטיים מפני שבמכרזים אחרים מגיעים לעתים פחות מועמדים. הדבר אף בעייתי יותר במקרה שבו המעטפות נפתחו ויודעים מי ניגשו למכרז. בסופו של דבר, בעקבות עמדת הרשות, דירקטוריון הרכבת התכנס שוב וביטל את ביטול המכרז.
מכרז הסמנכ"ל אינו המכרז היחיד שבדירקטוריון הרכבת פעלו לשנותו בזמן שהוא כבר בשלבי ביצוע. המשנה למנכ"ל רכבת ישראל הוא התפקיד השני מבחינת בכירות בחברה, אחרי המנכ"ל. בשנים האחרונות התפקיד לא היה מאויש, ומי שכיהנה כממלאת מקום המשנה למנכ"ל היא נטלי כץ שכעת עוזבת את הרכבת לטובת תפקיד במגזר הפרטי. בחודש מאי פורסמה מודעת דרושים לתפקיד, כאשר תנאי הסף כללו דרישה לתואר אקדמי באחד התחומים הבאים: כלכלה, מינהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון, מינהל ציבורי, הנדסה או לוגיסטיקה.
למרות המגוון הרחב של התארים שעומדים בתנאי הסף, בהנהלת הרכבת ביקשו להוסיף תואר נוסף: תואר ראשון במדע המדינה. כדי שהדבר לא יהיה ספציפי מדי, התקבלה החלטה משותפת יחד עם רשות החברות להוסיף לתנאי הסף את האפשרות להגיש למי שיש לו תואר במדעי החברה - הגדרה רחבה שכוללת תארים כמו פסיכולוגיה, תקשורת וסוציולוגיה. רשות החברות אישרה את השינוי, אך לבסוף הנושא לא עלה לדיון בדירקטוריון והמכרז ממשיך לפי תנאי הסף המקוריים.
שני המקרים הללו מצטרפים למקרה נוסף שפורסם בכלכליסט לפני חודש וחצי בנוגע למכרז לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות של הרכבת. באותו פרסום נחשף כי יו"ר דירקטוריון הרכבת היה מעוניין לראות בתפקיד את ע', מנהל אגף ברכבת, שהוגשו נגדו מעל 20 תלונות על התעמרות מצד עובדים. גם במכרז זה נוסף תנאי חדש שלא היה קיים בעבר במכרזים של רכבת ישראל והוא אפשרות הגשה על בסיס ניסיון כקצין בדרגה של סא"ל ומעלה – הדרגה של ע' מנהל האגף. ל"כלכליסט" נודע כי לאחר הפרסום היו"ר שמעוני שינה את דעתו והפסיק לתמוך במינויו לתפקיד. יש לציין כי לדירקטורים וליו"ר אין סמכות להתערב במינויים בזמן הליך האיתור, אלא רק כאשר המינוי שנבחר על ידי ההנהלה מגיע לאישור הדירקטוריון.
אין למי לפנות כי כולם מחוברים לכולם
ניסיונות הבחישה במינויים אומנם אושרו בדירקטוריון הרכבת שבו ליו"ר שמעוני רוב אוטומטי, אך זכו להתנגדות מכמה דירקטורים. אחת הדירקטוריות שהצביעה נגד היא יעל לינדנברג, שלפני שבועיים נחשף בכלכליסט כי היו"ר שמעוני החליט להוציא אותה מוועדת הביקורת של הדירקטוריון לאחר שביקשה לדון בפרסום כלכליסט על מכרז סמנכ"ל הטכנולוגיות ובתחקיר "המקור" של רביב דרוקר על התנהלות שרת התחבורה מירי רגב. הוצאת לינדנברג מוועדת הביקורת מעניקה לשמעוני רוב בוועדת הביקורת.
לאחר שהודחה מוועדת הביקורת, שלחה לינדנברג מכתב לסגן מנהל רשות החברות נדב צוק. "לפני כחודש, במסגרת דיוני ועדת הביקורת בדירקטוריון, העליתי שאלות על אודות פרסומים בתקשורת על התנהלות בלתי תקינה לכאורה שהיתה ברכבת וביקשתי שיתקיים דיון בנושא בוועדת הביקורת... מאז הדיון האמור, טרם התקיים הדיון המבוקש על אודות הסוגיות שנשאלו על ידיי". לינדנברג מציינת במכתב כי עודכנה במייל על המהלך להוציאה מוועדת הביקורת: "להפתעתי הרבה, לא הובאו נימוקים לכך וכן לא התנהל כל שיח מקדים בנושא... סמיכות האירועים מעלה תהיות על אודות המניעים להוצאתי מהוועדה".
בשלוש השנים האחרונות רשות החברות הערימה קשיים על יו"ר הרכבת שמעוני ומנעה ממנו להעביר מהלכים כמו הדחת מנכ"ל הרכבת הקודם מייקסנר. עם זאת, לאחר שדודי אמסלם מונה לתפקיד השר האחראי על רשות החברות וינקי קוינט מונה לתפקיד מ"מ מנהל רשות החברות, היחס אל הרכבת מצד הרשות השתנה ורוח המפקד החדשה גורסת שיש לתת ליו"ר הרכבת את מה שהוא דורש. קוינט נחשב לחבר אישי של יו"ר הרכבת שמעוני והוא מחובר גם לשרת התחבורה מירי רגב (שמינתה את שמעוני) ולמנכ"ל משרדה משה בן זקן. ראש המטה של קוינט, ספיר אוחנה, היתה לפני כן יועצת של השרה רגב.
בכיר ברכבת ישראל ששוחח עם כלכליסט אמר כי הסיטואציה הנוכחית שבה משרד התחבורה נשלט על ידי רגב ורשות החברות נשלטת על ידי אמסלם וקוינט יוצרת מצב שבו אין למי לפנות במקרה של אי־סדרים כי כולם מחוברים לכולם. כמו כן, נטען כי סבב המינויים הנוכחי הוא רק הקדמה למה שעוד צפוי להגיע, כאשר בהמשך ייצאו למכרזים על תפקידי שומרי סף דוגמת יועץ משפטי.
"הליכי המכרז ברכבת אושרו על ידי רשות החברות"
בתגובה נמסר מרכבת ישראל כי "יודגש כי כלל ההליכים המכרזיים ברכבת ישראל, בדגש על תנאי הסף, נערכים בהתאם לנוהל איתור ומינוי בכירים שאושר על ידי הגורמים המקצועיים ברשות החברות, הסגן האחראי על החברה, והסגנית שאחראית על כוח אדם ושכר, האמונים על ליווי החברה בפן כוח האדם והפן הרגולטורי, ותוך קבלת כל האישורים המקצועיים הספציפיים הנדרשים לכל מכרז. כמו כן מלווים תהליכים אלה על ידי הייעוץ המשפטי של החברה".
לעניין מכרז משנה למנכ"ל, מבהירים ברכבת כי "ועדת האיתור לתפקידים בכירים בראשות מנכ"ל החברה ביקשה לדון בהרחבת התארים הרלבנטיים למכרז, טרם המועד האחרון להגשת מועמדויות ולפני שנחשפה למספר המועמדים או לשמותיהם. בסופו של יום הנושא לא עלה לדיון ולא נערך כל שינוי במכרז זה והוא מתנהל על פי תנאי הסף המקוריים. לעניין מכרז הסמנכ"ל, מבלי להיכנס לפרטי המכרז, לאחר שיח שהתקיים עם הגורמים המקצועיים האמונים על כוח האדם ברשות החברות, החליטה החברה להמשיך בהליך המכרז כסידרו".
מרשות החברות נמסר כי "הטיפול בנושאים שהועלו בכתבה התבצעו על ידי הגורמים המקצועיים ברשות החברות ולא על ידי מ״מ מנהל הרשות. למ״מ מנהל הרשות ידידות מקצועית עם דירקטורים ויו״רים רבים".