סגור
החרדים מציגים: ליבה ללא ליבה
(צילום: ירון שרון)

קומבינת לימודי הליבה של החינוך החרדי

תשפ"ד היתה אמורה להיות שנת החלומות של החינוך העצמאי של אגודת ישראל וש"ס, אבל בגלל הסחטנות שלהן בשעת מלחמה הפכה לשנת סיוט. זה הגיע לשיא כשהתברר שבכלל יש להן תוכנית ליבה פרטית שהיא ליבה ללא ליבה  

שנת תשפ"ד היתה אמורה להיות שנת החלומות של רשתות החינוך החרדיות המפלגתיות, אבל הפכה לשנת הסיוט שלהן. כל השנה היתה גרועה במיוחד והסיום עוד יותר – כש"כלכליסט" חשף מסמך של האוצר שגילה שלחרדים יש תוכנית ליבה פרטית משלהם, שבה הם צריכים ללמוד הרבה פחות לימודים כלליים.
כלומר, זו בעצם תוכנית ליבה ללא ליבה. זאת, למרות שברשתות החינוך החרדיות המפלגתיות, החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס, מקבלים 100% תקצוב כאילו הם מלמדים ליבה אמיתית.
תוכנית ליבה היא המכנה המשותף הרחב של ידע, מיומנויות וכישורים שהמדינה רוצה שיהיו לכל תלמיד כמו עברית תקינה, חשבון, אנגלית ועבודה מול מחשב. זה חיוני לעתיד של הילדים שלנו כדי שיוכלו להשתלב בשוק העבודה ולהיות אזרחים מועילים, והכרחי למשק כדי שלא נהיה מדינת עולם שלישי. תוכנית ליבה פרטית זה כמו מרחב מוגן מדיקט או ריאה ירוקה מפלסטיק.
הבנים החרדים לא לומדים ליבה כבר עשרות שנים, ולמרות הביקורת הציבורית, זה לא באמת הזיז למישהו. הסיבה שאנחנו כל כך עסוקים בשנה האחרונה בתוכנית הליבה של החרדים היא שהפעם המפלגות החרדיות הגזימו ובגדול. למרות המלחמה, הן לא ויתרו על הכספים הקואליציוניים וקיבלו 600 מיליון שקל לתוספות שכר למורים ברשתות החינוך החרדיות של אגודת ישראל וש"ס. כדי שזה ייראה שוויוני ויעמוד בקריטריונים - החרדים קראו לזה בקריצה "אופק חדש". אבל בין רפורמת אופק חדש, שיושמה בבתי הספר היסודיים הממלכתיים ובין רשתות החינוך החרדיות המפלגתיות – אין שום קשר, לא ליבה מלאה, לא הכשרה של מורים, לא פיקוח אמיתי.
הסחטנות של המפלגות החרדיות בזמן המלחמה משכה יותר מדי תשומת לב, ומאז הרשתות החרדיות מתקשות לחזור למחשכים האהובים עליהן. בין היתר, לאחרונה התברר שלחינוך העצמאי יש חובות שמסכנים את קיומו, ויש שאלה גדולה אם החובות האלה נוצרו בצורה חוקית או בעקבות ביצוע של עבירות פליליות.
כאמור, הרשתות מקבלות על פי חוק תקצוב שווה לממלכתי תמורת לימודי ליבה מלאים. אלא שמתברר שיש עשרות מוסדות חרדים ש"נכנסו" לרפורמה לרשתות רק כדי לקבל תקציבים בלי לעמוד בדרישות המינימליות שלה, והגילוי האחרון של "כלכליסט": לחרדים יש בכלל ליבה משלהם עם הרבה פחות השכלה כללית ויכולת אמיתית להשתלב בעבודה.
לכל זה יש גם צד חיובי: ככל שהרשתות החרדיות מסתבכות, הולך ומתחזק החינוך הממלכתי החרדי (ממ"ח) שבו לומדים הרבה יותר מקצועות כלליים, ועליו יש פיקוח אמיתי של המדינה. הוא אמנם מהווה רק 6% מכלל החינוך החרדי, אבל השנה עשה פריצת דרך וגדל כמעט בחצי. כך שגם אם מבחינת הרשתות תשפ"ד לא היתה מלבבת - עבור החינוך הממלכתי החרדי זו היתה דווקא שנה מצוינת - וזה טוב לעתיד המדינה, התלמידים והחברה החרדית.