סגור
נמל אשדוד
נמל אשדוד. המלחמה חתכה את היקף הפעילות ( צילום: רענן כהן)

הפגיעה בפעילות הימית הובילה את נמל אשדוד להפסד של 20 מיליון שקל ברבעון

הפסדי הנמל התרחבו בעקבות נזקי המלחמה כשהסיבה העיקרית היא ירידה בכל תחומי הפעילות, ובמיוחד בהיקפי האוניות הנושאות כלי רכב ומטען כללי. בנמל צופים התאוששות במחצית השנייה של השנה בעקבות חזרה של חלק מהפעילות  

המלחמה בעזה והירידה בהיקף התעבורה הימית המשיכו לפגוע בתוצאות הכספיות של נמל אשדוד, הכנסות החברה ברבעון השני ירדו מ-261 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד ל-247 מיליון שקל ברבעון השני, ירידה בשיעור של 5%, אך יחד עם זאת בהשוואה לרבעון הראשון של השנה מדובר בגידול של כ-30 מיליון שקל בהכנסות.
הרווח הגולמי לרבעון השני צנח מ-47 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד ל-17.5 מיליון שקל, ירידה של 63%. בסיומה של התקופה נרשם הפסד של כ-20 מיליון שקל לעומת רווח נקי של כ-30 מיליון שקל ברבעון השני של 2023. מדובר בהפסד משמעותי גם בהשוואה לרבעון הראשון של השנה בו הפסיד הנמל 7 מיליון שקל. במהלך המחצית הראשונה של 2024 רשם הנמל הפסד של 29 מיליון שקל לעומת רווח של 71 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2023.
ההפסד התפעולי לפני הוצאות אחרות ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם ב-13 מיליון שקל והוא הושפע מהמשך המלחמה ומהפרשות בגין הסכם מסגרת לעובדי החברה, מתן בונוס לעובדים במקביל לתשלום דיבידנד למדינה בסך 270 מליון שקל, והפרשות נוספות.
היקף המכולות שנטענו ונפרקו בנמל ירד במחצית הראשונה של שנת 2024, ל-322 אלף מכולות בהשוואה ל- 353 אלף מכולות בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 9%, וזאת בשל סביבת הריבית הגבוהה, השינויים בנתיבי השיט ומציאת חלופה הדרגתית ליבוא מטורקיה. הפגיעה במגזר הרכבים הובילה לקיטון של כ-50%, ובמחצית הראשונה של שנת 2024 נפרקו בנמל כ-39 אלף רכבים לעומת כ-79 אלף רכבים בתקופה המקבילה אשתקד.
מגזר הרכב הושפע במיוחד מהשינויים בנתיבי השיט בעיקר על רק המלחמה, והשיבושים ועצירת מעבר של חלק מהאוניות דרך תעלת סואץ. חלק מהאוניות כלל לא הגיעו לישראל, וחלק עברו להטענה ופריקה בנמלי המפרץ והדרום. סגירתו של נמל אילת בשל האיום החות'י הובילה לכך שהפעילות הוסטה אל נמלי הים התיכון, אך הדבר לא בהכרח סייע לנמל אשדוד. כך למשל, משרד התחבורה האיטלקי הנחה אוניות שהגיעו לישראל שלא לפרוק דרומית לתל אביב, בשל החשש מהמלחמה. אוניות אלה הפסיקו לפקוד את נמל אשדוד למספר חודשים, אך ההשפעב היתה בעיקר על הרבעון הראשון של השנה. בנמל צופים כעת התאוששות במחצית השנייה של השנה.
במגזר התפזורת ניכרת פגיעה נמוכה יחסית של כ-1% ובמחצית הראשונה נפרקו בנמל 4,421 אלפי טון תפזורת. היקף המטען הכללי ירד בחצי השנה הראשונה בשיעור של 20% ל-454 אלפי טון. הירידה היא בעיקר ביבוא מתכות ועצים, המהווים מרכיב עיקרי במגזר המטען הכללי. כמו כן, אוניות הנוסעים הפסיקו להגיע לישראל אך בנמל ציינו כי הם נערכים לחידוש הפעילות.
נמל אשדוד, הוא היחיד שעדיין בבעלות המדינה וברציפיו נפרקים כ־35% מהמטענים המגיעים לישראל. במשך כשנתיים הנמל התנהל ללא מנכ"ל, ורק ב-16 ביוני נכנס ניסן לוי לתפקיד המנכ"ל.
יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר אמר: "התוצאות הכספיות טובות באופן משמעותי מהתרחישים במודל האיתנות הפיננסית של החברה, ובניטרול הפרשות חד פעמיות קיים רווח תפעולי. תוצאות הרבעון השני מצביעות על המשך שיפור משמעותי במגמת ההכנסות בהשוואה לתחילת המלחמה".