עיצומים ברכבת החל מיום חמישי; עיכובים צפויים בפתיחת קווים
עיצומים ברכבת החל מיום חמישי; עיכובים צפויים בפתיחת קווים
עיצומי העובדים כוללים הפסקת עבודות התשתית והמסילה בכל החברה לרבות עבודות פיתוח בשבת, מה שיוביל לעיכוב בפרויקט החשמול, בפתיחת מקטע המחבר בין ירושלים למודיעין ובפתיחה מחודשת של תחנות שנסגרו. העיצומים מגיעים בשל סוגיות הנוגעות לתנאי העובדים ולשכר
ועד עובדי רכבת ישראל הודיע היום (ג') לעובדים כי החל מיום חמישי יינקטו בחברה צעדים ארגוניים וזאת בעקבות אי-התקדמות המשא ומתן של הוועד מול ההנהלה. העיצומים מתאפשרים בעקבות החלטת בית הדין הארצי מלפני חודש וחצי.
העיצומים כוללים הפסקה של כל עבודות התשתית והמסילה בכל החברה לרבות עבודות פיתוח בשבת, מה שיוביל לעיכוב בפרויקט החשמול, בפתיחה של מקטע מסילת קשת מודיעין המחבר בין ירושלים למודיעין, ובפתיחה מחודשת של תחנות שנסגרו. בפרוטוקול דיון מפני שלושה שבועות, אמר אבי אדרי כי מדובר ב"צעדים מינוריים" באישורו ובהסכמתו וכי אלו אינם צפויים לפגוע בנוסעים. בכל הקשור לפגיעה בנוסעים עתידיים ובאופן ספציפי בתושבי מודיעין, אמר אדרי כי "אם לא יצאו קורסים, אז הקו העתידי לאילת ייפגע, אין לזה סוף". בנוסף תופסק פעילות אגף כספים, מדור שכר, הטמעת מערכות תקשורת וכל ההדרכות הרענונים והקורסים של העובדים ברכבת.
כבר כמה חודשים שוועד העובדים, ההסתדרות והנהלת הרכבת נמצאים במשא ומתן שלא מתקדם על מספר סוגיות שונות הנוגעות לתנאי העובדים ולשכר, מה שהביא את הוועד לנקוט בעיצומים ואת כל הצדדים לדיונים בבתי משפט. בשבועיים האחרונים המשא ומתן הגיע לשיאים שליליים חדשים.
לפני כשבוע וחצי אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה ברכבת שלח מכתב בו הוא "מביע אי-אמון" במנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר, וזאת לאחר שמייקסנר טען כי אדרי "אינו מדייק בפרטים וזאת בלשון המעטה". בתגובה, אדרי כתב כי מייקסנר "אינו עומד בלחצים, אינו בר שיח לא ברמה המקצועית ולא ברמה האישית" וטענות נוספות. בנוסף, אדרי האשים את מייקסנר בכך שבגללו 3.5 שנים הוועד לא מצליח להגיע להסכם עם ההנהלה.
לאחר מכן, הוציא מנכ"ל החברה מייקסנר מכתב ליו"ר הוועד גילה אדרעי ובו הוא מתייחס לדו"ח ביקורת שקובע כי אדרעי מועסקת באופן לא תקני ומקבלת שכר מנופח. במכתב, מייקסנר "מבקש לדעת" אם אדרעי מעוניינת לשאת בתפקיד יו"ר ועד ארצי בתקן מלא וזאת ללא שתעבוד במקביל כמרכזת חשבונות בחטיבת הנייד, או שברצונה לעבוד במשרה מלאה כמרכזת חשבונות, תיאום ובקרת פרויקטים בחטיבת הנייד אך כיו"ר בהתנדבות. טענות דומות הופנו גם כלפי יו"ר ועד צפון של הרכבת. וועד העובדים הגיב למייקסנר וטען כי מכתבו "בלתי חוקי" וכי הם דוחים את דרישתו של מייסקנר מכל וכל.
לפני כחודשיים אמרו גורמים בכירים ברכבת ישראל כי כמעט והגיעו להסכמות מלאות עם הוועד על ענייני החשמול, אך ברגע האחרון ביקשו בוועד סכום שגדול יותר מכל המסגרת התקציבית שהאוצר סיפק למו"מ. ברכבת טוענים כי אפילו בהסתדרות הופתעו מהדרישות של הוועד, וכי גם שם סברו כי הן מופרזות.
בימים אלו מבצעים ברכבת ישראל את "פרויקט החשמול", שנועד לספק תשתית חשמלית לכלל המסילות בארץ, ולכן מושבתים קווים רבים באופן מלא או חלקי.
מרכבת ישראל נמסר: "צר לנו כי ועד העובדים בראשות גילה אדרעי ממשיך לפעול בצורה אגרסיבית ובסופו של יום פוגע ישירות בציבור הנוסעים. עיצומי הוועד פוגעים בפעילות הרכבת, בשירות לנוסעים ובפרוייקטים בהם המדינה והציבור משקיעים מליארדי שקלים. כתמיד, ובפרט בתקופה מורכבת זו של התפרצות הקורונה, הנהלת הרכבת תמשיך להתנהל באופן אחראי ושקול, לטובת עובדיה והציבור הרחב.
"מנכ"ל הרכבת בשיתוף ההנהלה הבכירה של החברה, מוביל מזה כשלוש שנים משא ומתן עם נציגות העובדים וההסתדרות. לאחרונה לאור פריצות הדרך המשמעותיות שהושגו בו, משתתפים בפגישות אף נציגי הממונה על השכר באוצר. הנהלת הרכבת אינה בוחרת את נציגי העובדים או ההסתדרות מולם מתנהל המו"מ, ומשכך לא מובן הנסיון של יו"ר איגוד עובדי התחבורה להתיימר ולקבוע מי הגורם שייצג את החברה. צר לנו על ההתנהלות הלא עניינית והפרסונאלית. כתמיד, ובפרט בתקופה מורכבת זו של התפרצות הקורונה, הנהלת הרכבת תמשיך להתנהל באופן אחראי ושקול, לטובת עובדיה והציבור הרחב".
תגובת ועד עובדי רכבת ישראל: "לאור העובדה שמנכ"ל הרכבת הודיע כי אין בכוונתו לשבת עם נציגות העובדים לניהול מו"מ, ולאור העובדה שהוא חוזר בו מכל ההסכמות שכבר הושגו. ומפר ברגל גסה את זכויות העובדים הוחלט ע"י נציגות העובדים להחריף את הצעדים הארגוניים. כאמור, בכל הצעדים הארגוניים אין פגיעה בנוסעים".