סגור
חרדים מגיעים ל לשכת גיוס ב ירושלים לקבל דחיית שרות
לשכת הגיוס בירושלים (צילום: רפי קוץ)

הפתרון למשבר הגיוס? יהדות התורה יוזמת חוק שיאפשר להעניק הנחות במעונות לאברכים

לפי הצעת החוק שצפויה לעלות בוועדת השרים בשבוע הבא, במשפחות בהן האם עובדת או לומדת יהיו זכאים הילדים להנחות גם אם האב משתמט. ברקע: האיומים של גולדקנופף, שדרש לחוקק את חוק ההשתמטות לפני אישור התקציב. כעת מסתמן כי ביהדות התורה יסתפקו במקום זאת בשלב זה באישור הצעת החוק

יהדות התורה תקדם הצעת חוק שתאפשר להעניק לאברכים משתמטים הנחות במעונות יום. לפי ההצעה של יו"ר ועדת הרווחה ח"כ ישראל אייכלר, הזכאות להנחות תיבחן רק לפי מצבה התעסוקתי של האם. ברקע: האיומים של ראש הסיעה, השר יצחק גולדקנופף, שדרש לחוקק את חוק ההשתמטות לפני אישור התקציב. כעת מסתמן כי ביהדות התורה יסתפקו במקום זאת באישור הצעת חוק זו כתנאי לאישור התקציב. ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון בהצעת החוק כבר בראשית השבוע הבא.
החקיקה מגיעה בתגובה להוראת היועמ"שית להפסיק את מתן ההנחות במעונות יום לאברכים החייבים בגיוס, זאת עקב פסיקת בג"ץ, שקבע ביוני כי אין להעביר להם קצבאות. המשמעות היא ש-6,700 אברכים משתמטים, שלהם כעשרת אלפים ילדים, יאבדו את ההנחה בגובה של 2,300-1,300 שקל לילד. כדי למנוע את אובדן ההנחה, מעכב שר העבודה יואב בן צור את פרסום מבחני ההנחות לכל ההורים, כולל 20 אלף הורים חרדים אחרים.
ח"כ אייכלר יזם את הצעת החוק לאחר שלעמדתו של גולדקנופף לפיה יש להתנות את אישור התקציב באישור חוק ההשתמטות לא נמצאה תמיכה בסיעה. על הצעת החוק חתומים כל חברי הסיעה וכן חברי כנסת מש"ס ומסיעות נוספות בקואליציה. לפי הצעת החוק, "על אף האמור במבחני התמיכה ובנוהל, לשם בחינת סדר הקדימות לקבלה למעון יום ולהשתתפות המדינה בעלות שכר הלימוד בו, יובא בחשבון מצבה התעסוקתי או הלימודי של האם בלבד".
בדברי ההסבר להצעת החוק נטען כי "ביטול ההנחה במעונות יום ומשפחתונים, לנשים עובדות, בזיקה לבני זוגם שבחרו להקדיש את חייהם ללימוד התורה, סותרת את יסודות כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק. לא ייתכן שבמדינת היהודים נמנע מאימהות לצאת לעבוד ולהביא פת-לחם לפי הטף על ידי ביטול ההנחות במעונות היום והמשפחתונים".
בהודעה רשמית של סיעת יהדות התורה צוין כי "ח"כ הרב ישראל אייכלר, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, הציג בפני הסיעה את הצעת החוק שהעלה בכנסת, עליה חתומים כל חברי הסיעה, בנושא 'השתתפות המדינה בעלות שכר הלימוד במעונות'. הסיעה דורשת מהנהלת הקואליציה לקדם את הצעת החוק הזו ב-3 קריאות במהירות האפשרית".