סגור
רכבת נתקעה על ה פסים כ תוצאה מ בעיה ב אחד ה קרונות רכבת ישראל
רכבת ישראל (צילום: יאיר שגיא)

בלעדי
דירקטורית ביקשה לדון בפרסומי "כלכליסט" ו"המקור", והודחה מוועדת הביקורת ברכבת

יו"ר הרכבת משה שמעוני, שמונה על ידי שרת התחבורה רגב, הוציא מהוועדה את יעל לינדנברג; זאת לאחר שביקשה לדון בפרסום ב"כלכליסט" אודות מנהל אגף שהוגשו נגדו תלונות רבות על התעמרות ובכל זאת יש כוונה לקדמו, ובתחקיר "המקור" על קבלן שעבודתו הופסקה מסיבות בטיחותיות, אך הוחזר לעבודה; הרכבת: "הטענות הינן רכילות, ולא תואמות את המציאות"

יעל לינדנברג, דירקטורית מטעם משרד האוצר ברכבת ישראל וחברה בוועדת הביקורת של החברה הממשלתית, ביקשה לדון בשני תחקירים שפורסמו בתקשורת – וכעת יו"ר הרכבת משה שמעוני, שמונה לתפקידו על ידי שרת התחבורה מירי רגב, פועל להדיח אותה מהוועדה. ההדחה צפויה להתקיים מחר (ג') בישיבת הדירקטוריון של הרכבת, וההודעה על כך נמסרה היום.
הדחתה הצפויה של לינדנברג מתבצעת לאחר שביקשה לדון בפרסום כלכליסט אודות מנהל אגף ברכבת שהוגשו נגדו מעל 20 תלונות על התעמרות – ובכל זאת יו"ר הרכבת שמעוני מבקש לקדמו לתפקיד סמנכ"ל בחברה. כמו כן, לינדנברג ביקשה לדון בתחקיר תוכנית "המקור" של רביב דרוקר בערוץ 13, בו צוין בין היתר כי קבלן שעבד עם הרכבת ועבודתו הופסקה עקב תקלות בטיחות – הוחזר לעבודה אחרי שפנה למשרד התחבורה של רגב. בוועדת הביקורת של הדירקטוריון הביעו התנגדות לבקשותיה של לינדנברג לבחון את האירועים ובהמשך הגיעה הודעת ההדחה. שמעוני זוכה לרוב אוטומטי בדירקטוריון הרכבת, וברוב המוחלט של המקרים כל הצעה שיעלה להצבעה תעבור ללא בעיות.
בהנהלת הרכבת טענו במקור כי לינדנברג מוחלפת עקב מינויו של דירקטור חיצוני חדש לחברה, שמחליף את הדירקטור שעזב, פרופ' זיו רייך. לטענתם, לינדנברג כיהנה באופן זמני בוועדת הביקורת של החברה במשך ארבעה חודשים בלבד לאחר פרישתו של רייך וכעת היא תוחלף חזרה על ידי מחליפו ובמקום זה תמונה לוועדת הכספים. טענות הנהלת הרכבת אינן נכונות. לינדנברג מכהנת שנתיים וחצי בתפקיד וזיו לא כיהן בוועדת הביקורת, כפי שניתן לראות בדוחות הכספיים של הרכבת בשנים 2022 ו-2023. בהמשך שינו ברכבת את תגובתם (ראו בסוף הכתבה).
לינדנברג היא רכזת הבריאות באגף התקציבים באוצר ובקרוב צפויה להתקדם ולהיכנס לתפקיד של סגנית הממונה על התקציבים האחראית על התקציבים החברתיים (חינוך, רווחה, בריאות) במקום נעה היימן שפרשה. לפני כחודשיים נחשף ב"כלכליסט" כי שר הממונה על רשות החברות דוד אמסלם פועל להחליף את נציגי האוצר בדירקטוריונים ממשרדים ממשלתיים אחרים, ושהשינוי ייושם ברכבת ישראל שלא תצטרך למנות נציג אוצר במקום לינדנברג לאחר שזו תסיים את תפקידה.
מרכבת ישראל נמסר: "לאחרונה אושר ומונה דירקטור חדש מטעם נבחרת הדירקטורים (מהנדס על פי הנחיית רשות החברות והוועדה לבדיקת מינויים) מטעם הציבור לדירקטוריון רכבת ישראל. בישיבת הדירקטוריון הקרובה אמור לעלות שיבוץ מחדש לכלל הוועדות, וכן שיבוצו של הדירקטור החדש שהינו דירקטור מקרב הציבור לוועדת הביקורת, כפי שהיה נהוג בעבר ברכבת ישראל. יצוין כי הדירקטורית מטעם משרד האוצר הצטרפה בעבר לוועדת ביקורת בשל היעדר מניין חוקי לכינוס הוועדה, ויש לזכור כי רק לפני מספר חודשים היא צורפה לוועדת הכספים של הדירקטוריון במקום דירקטור שסיים את כהונתו ותמשיך לכהן בה. הטענות המועלות בשאילתא הינן רכילות, ולא תואמות את המציאות ופוגעות בשמו הטוב של הדירקטוריון ושל רכבת ישראל. הדירקטוריון רכבת ישראל פועלים ללא משוא פנים ובהתאם לכל כללי המנהל התקין, כלל שאלות הדירקטורים נענו במקצועיות על ידי מנהלי החברה, וכל טענה אחרת חוטאת למציאות".