סגור
מימין עלי ח'אמנאי ו יחיא סינוואר
מימין עלי ח'אמנאי ו יחיא סינוואר (צילומים: Office of the Iranian Supreme Le)

פרשנות
בעקבות חיסול סינוואר: ההשפעה הקטארית על חמאס צפויה לגבור על ההשפעה האיראנית

קשה לצפות מה יקרה לחמאס ביום שאחרי חיסול סינוואר, אך ניתן להעריך כי למדינות המתווכות ובעיקר קטאר יהיו מנופי לחץ גדולים יותר על הנהגת חמאס חו"ל שצפויה לקחת את המושכות. ועדיין, חרף חיסול סינוואר, חמאס רחוק מלהימחק. אנשיו שולטים בסיוע שנכנס לרצועה, בשווקים, במערכת הבריאות ובמנגנונים נוספים. הוצאת השליטה מידיו דורשת יותר מאשר חיסולו של סינוואר


גם שעות לאחר הכרזת ישראל כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר חוסל ברצועת עזה, ארגון הטרור לא הגיב. הדבר משקף היטב את המצוקה, הכאוס והבלבול שלו לאחר סילוקו מהזירה של המנהיג הכל יכול. מאז נבחר סינוואר לראשונה להנהגת חמאס בעזה בשנת 2017 הוא דאג להסיר כל איום פוטנציאלי למעמדו בדרך לצמרת הארגון, ובין השאר דאג "לשדרג" את מעמדו של מנהיג חמאס עד אז ברצועה איסמאעיל הנייה כך שייצא ויעבור לחו"ל.
לפני ה-7 באוקטובר וגם אחריו, הפך סינוואר למנהיג הבלתי מעורער של חמאס ובעצם לסמל שלו. בחירתו לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, לאחר חיסול הנייה בטהראן, למרות שלא באמת יכול היה למלא אותו, הדגישה את שליטתו המוחלטת בארגון ואת אימוץ הקו הג'יהאדיסטי הפונדמנטליסטי חסר הפשרות. בנקודת הזמן הנוכחית קשה לצפות במדויק מה יקרה לחמאס אחרי חיסול יחיא סינוואר, אך ניתן להעריך בזהירות כי למדינות המתווכות ובעיקר קטאר יהיו מנופי לחץ ויכולות השפעה גדולים יותר על הנהגת חמאס חו"ל שצפויה לקחת את המושכות לידיה נוכח חיסול כמעט מלא של כל ההנהגה בעזה.
עוד לפני חיסול סינוואר, הצהיר ראש ממשלת קטאר מוחמד אל ת'אני כי המו"מ בין ישראל לחמאס לא התקיים בחודש האחרון. בחודשים האחרונים דווח כי הקטארים איימו על מנהיגי חמאס הנמצאים בדוחא כי נכסיהם יוקפאו והם אף יגורשו אם לא תחול התקדמות בנושא הסכם החטופים. הבעיה הייתה שלהנהגת חמאס בקטאר הייתה השפעה מועטה אם בכלל על סינוואר. כשהוא כבר לא נמצא, הסיכוי להתקדמות גבוה יותר. יצוין כי אחד המועמדים להיכנס לנעליו של סינוואר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית הוא ח'אלד משעל, שמתגורר שנים בקטאר וגם רוב נכסיו ונכסי משפחתו שם ולכן נראה כי הוא יהיה קשוב הרבה יותר לקטארים מאשר סינוואר שבעצם "לא ספר" את השייח'ים מקטאר. משעל נחשב לאיש "המחנה הקטארי" בחמאס לעומת סינוואר ואנשיו שהשתייכו ל"מחנה האיראני" שלא היה מעוניין בשום פשרה למרות החורבן שהביאו על רצועת עזה ובעצם על כל הציר השיעי שאיראן בנתה במשך השנים.
יש לציין כי חרף חיסולו של סינוואר, חמאס עדיין רחוק מלהימחק. לארגון עדיין יש מנגנוני שליטה שפועלים ברצועת עזה. אנשיו שולטים בסיוע, הוא שולט בשווקים, במערכת הבריאות ובעוד מנגנונים אזרחיים אותם הוא מממן ממשאביו. הוצאת השליטה מידיו של חמאס ברצועת עזה דורשת יותר מאשר חיסולו של סינוואר.
יש לזכור שהזרוע הצבאית של חמאס גם היא עדיין לא מוגרה לחלוטין. לפי הערכות, יש לפחות עדיין 15,000 חמושים של חמאס ברצועת עזה שהיו נאמנים באופן מוחלט לסינוואר. ייתכן שחלקם יישארו נאמנים לרעיון ולארגון בייחוד אם מי שיתפוס את מקומו כדמות הצבאית הבכירה בעזה יהיה אחיו מוחמד סינוואר, אולם אין לשלול את האפשרות כי חלקם יעדיפו להניח את נשקם ולהציל את משפחותיהם על פני הנאמנות ליורש של סינוואר. מוחמד סינוואר שנותר הבכיר הצבאי היחיד של חמאס בעזה הוא כבן 50, נחשב אכזרי כמו אחיו אבל הוא אינו מוכר כמוהו וגם נעדר את הכריזמה של אחיו הבוגר.