בלעדיבקשה לאישור ייצוגית נגד טסלה: "מסתירה מידע ביחס לטווח הנסיעה האמיתי"
בלעדי
בקשה לאישור ייצוגית נגד טסלה: "מסתירה מידע ביחס לטווח הנסיעה האמיתי"
המבקשים טוענים כי טסלה שמכרה בישראל מעל 15 אלף רכבים חשמליים לא מגלה כי נתון ה"טווח" מבוסס על בדיקה בתנאי מעבדה וקיים פער משמעותי בין הנתון המפורסם לבין טווח הנסיעה בפועל, אשר נמוך בכ-26%
היום (יום רביעי) הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד חברת טסלה מוטורס ישראל ו-Tesla Inc. במסגרת הבקשה נטען, כי טסלה אינק, חברה גלובלית ומובילה בתחום הרכבים החשמליים ונציגתה בישראל הסתירו כביכול ולא גילו מידע מהותי ביותר, כמו גם הציגו מצגים כוזבים ביחס לרכבים שהן מוכרות ובכלל זה ביחס לטווח הנסיעה של אותם רכבים . זאת, על פי הנטען, "במטרה להטעות את הצרכנים, להציג עצמן באופן מלאכותי כבעלות "יתרון" על פני מתחרותיהן ולהפיק רווחים משמעותיים על חשבון חברי הקבוצה, תוך ניצול פערי המידע והכוחות בין הצדדים".
במסגרת הבקשה נטען כי טסלה מכרה בשנתיים וחצי שחלפו מאז החלה למכור רכבים בישראל כ-15,500 רכבים. עוד מצוין במסגרת הבקשה כי רכב חשמלי מונע באמצעות אנרגיה המאוחסנת בסוללות נטענות. "טווח הנסיעה של רכב חשמלי, הוא מרחק הנסיעה של הרכב לאחר סיום הטענת הסוללה ועד שיהיה צורך לטעון אותה מחדש. לאור העובדה שזמני הטעינה של רכבים חשמליים הם ארוכים (בהשוואה לתדלוק רגיל) ולאור פריסת עמדות הטעינה – שעדיין רחוקה מלהספיק – טווח הנסיעה הפך להיות הפרמטר החשוב והמהותי ביותר (על פי מחקרים) בכל התלבטות קנייה של רכב חשמלי".
לאור כך, נטען בבקשה, "ניתן היה לצפות מטסלה לפרסם מידע מלא ואמיתי אודות נתון זה לפני רכישת הרכב, ובכל פרסום שאותו היא מבצעת, אשר יאפשר לצרכנים להעריך ולהבין מה בדיוק מאפייני הרכב, לפני רכישתו. הדברים חלים ביתר שאת משעה שרכישת רכבי טסלה נעשית אך ורק באתר האינטרנט שהיא מפעילה כך שהמצגים אשר מופיעים באתר האינטרנט ביחס לרכבים, אלו הם המצגים עליהם מסתמך הצרכן בבואו להתקשר בעסקה עם החברות המשיבות , באופן אשר מחייב אותן, ביתר שאת, למסור כל מידע מהותי בנוגע למוצר הנמכר וכן למסור מידע נכון ומדויק".
אלא שבמסגרת הבקשה נטען כי טסלה מוסרת ומפרסמת מידע מטעה כביכול וכן מסתירה כביכול מידע מהותי ביחס לטווח הנסיעה האמיתי של הרכבים, באופן מכוון ושיטתי, "לכל אורך הדרך".
כך, נטען כי טסלה מפרסמת ומבליטה את פרמטר הטווח כיתרון עיקרי ובולט של הרכב תוך שהיא מסתירה מידע מהותי ביותר ובכלל זה לא מגלה כי נתון ה"טווח" מבוסס על בדיקה בתנאי מעבדה וכי קיים פער משמעותי בין הנתון המפורסם לבין טווח הנסיעה בפועל, אשר נמוך בכ-26% . עוד נטען כי טסלה לא מגלה כי גורמים שונים משפיעים על טווח הנסיעה בפועל כגון הטמפרטורה החיצונית, ובפרט, שבטמפרטורה חמה ביצועי הסוללה פוחתים באופן משמעותי וכך גם טווח הנסיעה (נתון רלוונטי ביותר עבור צרכנים ישראליים), וכן מאפייני הנהיגה, תחזוקת הרכב ובלאי הסוללה – אשר לא נלקחים בחשבון בבדיקת המעבדה. עוד נטען כי טסלה לא מגלה כי בדיקת המעבדה נערכת לאחר טעינה של 100% בזמן שבפועל טסלה מנחה את הצרכנים שלא להטעין את סוללת רכבם עד 100%, כך שלמעשה נתון הטווח שהיא מפרסמת הוא כוזב כביכול ולא רלוונטי לשימוש שנעשה בפועל. עוד נטען כי טסלה לא מגלה לצרכנים כי עם הזמן, ביצועי הסוללה יורדים באופן משמעותי אשר משפיע גם כן על טווח הנסיעה בפועל.
המבקשים טוענים במסגרת הבקשה כי מדובר "במקרה חמור של אי גילוי מידע מהותי, הטעיה והסתרה, אשר מנעו ומונעים מן הצרכנים לקבל החלטה מושכלת האם להתקשר בעסקה ולבצע את הרכישה במחיר שהוצע".
במסגרת הבקשה צוין כי "עובדות אלו התגלו לאחרונה, בין היתר במסגרת דו"ח שפרסם אתר רויטרס המפרט את הדרכים שבהם טסלה מגדילה באופן מלאכותי כביכול את טווחי כלי הרכב שלה וכן בהליכים משפטיים שננקטו נגד טסלה בעניין זה", נטען.
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה על ידי עורכי הדין שאול ציוני, חן נאמן ורעות זייטלבך ממשרד ציוני, פילרסדורף, פיליפ.