מה בוער לו? ההכרזה המוזרה של ליברמן
מה בוער לו? ההכרזה המוזרה של ליברמן
התקציב הנוכחי טרם עבר בכנסת, השרים החדשים עוד לא עיכלו את החומר, והקורונה דורשת מדיניות גמישה. למרות כל אלה שר האוצר כבר משחרר הצהרות על אופי התקציב ל־2024-2023, בין היתר כדי לגלגל הלאה הבטחות שלא ימומשו בשנה הקרובה
שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם ברשתות החברתיות כי באוצר החלו לעבוד על תקציב 2024-2023. זו לא טעות דפוס, ליברמן בחר לצאת בהצהרות בנוגע לתקציב הבא, עוד לפני שהתקציב הנוכחי עבר. לא צריך להיות כלכלן מדופלם או מומחה תקשורת כדי להבין שההודעה מיועדת בעיקר ליחסי ציבור. עם זאת, הפרסום ראוי להתייחסות.
1. מול ביקורת יש להתייצב, לא לפזר הבטחות – ליברמן מנסה להקדים רפואה למכה. לנוכח הביקורות הצפויות על שלא מימש את הבטחתו להגדיל את שכר חיילי החובה הוא מבטיח "לשפר את תנאיהם", ובגלל החשש מביקורת על כך שהתקציב הנוכחי לא מספיק "חברתי", הוא מצהיר הצהרות על אופי התקציב הבא. ליברמן כבר אמר בעבר שלא ניתן לתקן הכל בתקציב אחד, וצפוי שהוא יוסיף ויחזור על האמירה הזו.
2. מוקדם מדי לדבר על תקציב 2023, במיוחד בתקופת קורונה. גם בשנים ללא מגפה העבודה האמיתית על תקציב מתחילה בחודש מאי, בעוד למעלה מחצי שנה מהיום. רק אתמול המליץ ה־OECD לממשלות לנקוט מדיניות פיסקלית גמישה. להתחיל לרדת לסעיפי תקציב בשלב הנוכחי זה לא נכון, לא מקצועי, ובעיקר לא יעיל. כמו כן, השרים החדשים טרם למדו את משרדיהם, ויש להניח שבעוד חצי שנה העדפותיהם התקציביות ישתנו משמעותית.
3. הכנסת הפכה לחותמת גומי, אבל עכשיו גם נצעק את זה. ליברמן אמנם הזכיר שתקציב המדינה טרם עבר בכנסת, אבל הוא מתנהג כאילו התקציב מאחוריו, ואפשר להמשיך הלאה. זאת בזמן שכל הרעיונות היפים של הממשלה מקבלים את תוקפם רק בכנסת, וזו עשויה לשנותם מקצה לקצה.
4. בין חוק הסדרים לחוק הסדרים יש עוד חוק הסדרים. חוק ההסדרים הנוכחי עצום בממדיו, אף לאחר שהכנסת כבר ניכתה ממנו שליש, ויש להעריך כי חוקים נוספים ינשרו עד לליל התקציב. על האוצר היה לקדם במסלול חקיקה רגיל את כל החוקים שהושלכו, אך הוא מעדיף לטפל בתקציב הבא ובחוק ההסדרים הבא.
5. קבוצות מוחלשות שנחמד לנו לאהוב. ליברמן מבטיח כי "התקציב הבא יתמקד בשיפור תנאים משמעותי לקבוצות מוחלשות ומקופחות שעובדות ותורמות מעצמן". ההגדרה הזו מכעיסה וגם לוקה בסתירה פנימית שכן הקבוצות המוחלשות והמקופחות ביותר בישראל לא מסוגלות לעבוד או לתרום מעצמן (קשישים, מובטלים, חולים, נכים ועניים במצבי קיצון). ליברמן מבקש להחריג את החרדים והערבים, שלדעתו מנצלים את מדינת הרווחה. אך דווקא הוא, שסבור כי מנהיגי הקהילות הללו אחראים במידה רבה למצבן העגום, לא יכול להתעלם מהן.
6. לא כל מי שאוהבים הוא מוחלש ומופלה – ומן הכיוון השני ליברמן מציין את "חיילי הסדיר, מורים צעירים בתחילת דרכם ורופאים מתמחים" כדוגמה לקבוצות מוחלשות ומקופחות. אפשר להתווכח על שכרם של אלה – אך אין צורך להפוך אותם למוחלשים.