מירי רגב מציגה: 5 נסיעות, 7 מדינות, 40 ימים, 19 יועצים, 1.031 מיליון שקל
מירי רגב מציגה: 5 נסיעות, 7 מדינות, 40 ימים, 19 יועצים, 1.031 מיליון שקל
באחת השנים הקשות למדינת ישראל, חברת קבינט המלחמה מירי רגב שהתה בחו״ל יותר מחודש ימים, מפרוץ המלחמה ועד אוקטובר 2024, בעלות של למעלה ממיליון שקל. משרד התחבורה: הנסיעות קידמו קשרי תחבורה ושיתופי פעולה עם ישראל
בשנה שחלפה מאז פרוץ המלחמה הספיקה חברת הקבינט המדיני־ביטחוני שרת התחבורה מירי רגב לא מעט: 5 נסיעות לחו"ל ל־7 מדינות בהיקף של כ־40 ימים עם 19 יועצים - בהם היועצת האישית והדובר - והוצאות של 1.031 מיליון שקל. העלות לא כוללת את הוצאות הטיסות, הלינה והאש"ל של המאבטחים. כך עולה מנתונים שנחשפו בתשובה של משרד התחבורה לעתירת התנועה לחופש המידע, שטענה: "קשה שלא לתהות מהי התועלת בנסיעות אלו בתקופה קשה זו, ולבטח כשלא ניתן כל דין וחשבון לציבור על תוצרי הנסיעות". העתירה הוגשה ב־9 ביוני 2024, אך קיבלה מענה רק בסוף השבוע האחרון, חצי שנה לאחר מכן.
בנוסף, בחודש נובמבר השנה, רגב המריאה לוועידת האקלים של האו"ם, הנערכת בבאקו, אזרבייג'ן. למרות הביקורת הרבה הנמתחת על תדירות הטיסות של רגב לחו״ל על חשבון הציבור, נחשף בכלכליסט כי משלחתה של רגב תהיה גדולה במיוחד: רגב ומנכ"ל משרדה, חמישה עובדים מפמלייתם, ושלושה אנשי מקצוע מהמשרד. לפי הערכות, עלות המשלחת של רגב בלבד, תעלה לקופת המדינה כ־1.5 מיליון שקל.
כל 5 הנסיעות נערכו בתקופת המלחמה - מאז פרצה ב־7 באוקטובר 2023 ועד שנה לאחר מכן. לנסיעה במקסיקו יצאה רגב ב־26 בספטמבר 2023 וחזרה אחרי 13 ימים ב־8 באוקטובר 2023. מהמידע שנמסר עולה כי רגב, לקחה עימה ב־4 מהנסיעות את רעות גטה העוזרת האישית שלה ואת הדובר שלה דודו סאסי. השניים התלוו אליה גם בנסיעה להונגריה שארכה 48 שעות. בנסיעה לצרפת אומנם גטה לא השתתפה, אבל במשלחת השתתפו עינת היימן ראש המטה של רגב, והעוזרת האישית שלה טל מגן.
למשלחת לצרפת צורפו: עידן מועלם מנהל הרשות הארצית לתחבורה הציבורית, שמונה בתקופתה של רגב, וכן שמואל זכאי מנהל רשות התעופה האזרחית. הוצאותיו של זכאי מומנו על ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א). מועלם נסע עם רגב גם להודו ותאילנד. ובנסיעה הזו השתתפו גם צדוק רדקר מנהל רשות הספנות והנמלים ועוזי יצחקי יו"ר חנ"י - חברת נמלי ישראל. הוצאותיו של יצחקי מומנו על ידי חנ"י ואינן נכללות בהוצאות השרה.
לנסיעה להודו וסרי לנקה צורף גם ראש מינהל התשתיות במשרד התחבורה אבנר פלור שהוא אומנם מינוי מקצועי במשרד אבל נחשב כמקורב לשרה. כעת רוצה רגב למנותו כיו"ר זמני של רשות שדות התעופה והחשש הוא שיכהן בתפקיד זמן ממושך.
"מה התועלת בנסיעות?"
בעת נסיעתה להונגריה בסוף ספטמבר 2024, למשך יומיים, הוסבר תחילה כי מדובר בנסיעת עבודה לצורך החזרת הטיסות לישראל, אבל בתום הביקור פורסם שרגב היתה הנואמת המרכזית בכנס תמיכה במדינת ישראל. בכנס הופיע בזום גם יאיר נתניהו. בעת שהותה בהונגריה הופצו תמונות ברשתות החברתיות של רגב בחנות תכשיטים. בראיון בתוכנית קלמן וליברמן שבוע לאחר מכן טענה רגב כי "סיימנו פגישה והיינו בדרך לשדה התעופה. עמדנו בשדרת חנויות כדי לקנות אוכל. מישהו לקח את התמונה וחתך אותה, כאילו אני בתוך החנות. לא קניתי תכשיטים".
באותו ראיון היא "שכחה" שנעדרה מישיבת הקבינט המדיני ביטחוני שנערכה בעת שהיתה בהונגריה. היא נשאלה "ביום שלישי השתתפת בישיבת הקבינט מרחוק או השתתפת פיזית?", היא השיבה בגמגום "לא הייתי פיזית. רגע אני לא זוכרת את כל הלו"ז שלי בעל פה. בישיבת הקבינט ביום שלישי לא הייתי, סליחה".
עו״ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל מסר כי "בעיצומה של אחת השנים הקשות למדינת ישראל, חברת קבינט המלחמה, השרה מירי רגב, שהתה בחו״ל לא פחות מחודש ימים. בתקופה של מלחמה בדרומה של הארץ ובצפונה, נאלצנו לעתור לבית המשפט כדי לחשוף את הנתון הזה וכן את העובדה שהשרה ועובדי המשרד נסעו ללא פחות משבעה יעדים, בנסיעות שעלו למעלה ממיליון שקלים. מבלי להפחית מחשיבות השמירה על יחסי החוץ של המדינה, קשה שלא לתהות מהי התועלת בנסיעות אלו בתקופה קשה זו, ולבטח כשלא ניתן כל דין וחשבון לציבור על תוצרי הנסיעות ועל היתרונות שבאלה".
"טכנולוגיות לשיפור תחב"צ"
במסמך עבור התנועה לחופש המידע מסבירה את מהות הנסיעות שרון דוד, מנהלת אגף היחסים הבינלאומיים במשרד התחבורה. "למקסיקו הוזמנה השרה, לבחון שיתופי פעולה בין המדינות בתחום התחבורה, וגם קיבלה הזמנה מהקהילה היהודית לחגוג בקירבה את חג הסוכות". לגבי הנסיעה להודו נמסר כי מטרתה "יצירת ציר עוקף חות'ים לצורך בחינת מעבר סחורות מנמל מונדרה לנמל אבו דאבי, ומשם ביבשה עד לחיפה בהתאם להכרזת נשיא ארה"ב וראש ממשלת הודו בספטמבר 2023".
עוד נמסר כי "בסרי לנקה חתמה השרה על פרוטוקול עם שר התעופה הסרי לנקי, להסכם התעופה בין המדינות, ופגישות לקידום הבאת עובדים זרים לתחום התשתיות. מטרת הביקור בטולוז ובניס (צרפת) נועדה לבחינה והיכרות של טכנולוגיות חדשות ומתקדמות לשיפור התחבורה הציבורית". הסיור במפעל AIRBUS הוסבר בכך ש"יצרנית המטוסים סיפקה את המטוס הראשון של חברת התעופה אייר חיפה".
אשר לנסיעה להודו הוסבר כי מדובר ב"השתתפות בכנס עסקים של הודו עם מדינות הים התיכון, קידום קשרי התחבורה של ישראל עם הודו, ועידוד חברות תשתיות הודיות בהשתתפות במכרזים בינלאומיים. בתאילנד בוצע סיור להיכרות עם מערכת ההסעה ההמונית בבנגקוק".