סגור
השופטת חנה קיציס
השופטת חנה קיציס (אתר בתי המשפט)

פרסום ראשון
בשל חוב של 19 מיליון שקל: מפיצת מוצרי המזון נתן כספין ביקשה עיכוב הליכים

החברה שהוקמה בשנת 1967 ומשווקת מוצרים של למעלה מ-150 יבואנים ויצרנים - בהם אסם, סוגת, פרי הגליל, עלית ויוניליוור - טוענת שזו הפעם הראשונה בתולדותיה שנקלעה לחובות

חברת נתן כספין שנוסדה בשנת 1967 ועוסקת בתחום הסיטונאות וקמעונאות, שיווק מכירה והפצה של מוצרי צריכה ומזון יבשים הגישה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לצו עיכוב הליכים לאחר שצברה חוב של כ-19 מיליון שקל. השופטת חנה קיציס ביקשה לקבל את תגובת הממונה על חדלות פירעון.
החברה מעסיקה כ-40 עובדים, רובם ותיקים, ועובדת עם השוק המקומי, גופים מוסדיים (מוסדות חינוך, עיריות וכו'), גופים פרטיים קטנים וגדולים (מרכולים, סופרים), עמותות (עזר מציון, פתחון לב, לתת ועוד) ואף בייצוא לחו"ל. החברה מנהלת את פעילותה ממרלו"ג הנמצא בקיבוץ גבעת השלושה, כאשר השיווק מתבצע באזור המרכז – במיוחד בטווח שבין ראשון לציון לנתניה.
במסגרת הבקשה שהגישה החברה לצו פתיחת הליכים ועיכוב הליכים באמצעות עו"ד עדי בראונשטיין ודיקלה פרץ, נטען כי תחום העיסוק של החברה הפך לריכוזי - יבואנים ויצרנים החלו בשיווק ישיר של מרכולתם ללקוחות המהותיים של החברה, הלקוחות "הקטנים" צמצמו את היקפי הפעילות בגלל המצב הביטחוני השורר במדינה בחודשים האחרונים ואף גל ההתייקרויות שפקד ופוקד את המשק הישראלי גרמו ביחד ובמצטבר להגשת הבקשה.
כאמור, מהבקשה עולה כי לחברה חובות מוערכים בסכום של כ-19 מיליון שקל, לבנקים, ספקים ונושים אחרים כאשר מנגד שווי הנכסים המוחשיים - ממלאי, חוב לקוחות, המחאות לגבייה, משאיות וציוד, מוערך בכ-11 מיליון שקל.
החברה טוענת בבקשה כי במשך שנים רבות הייתה רווחית וגלגלה מחזורים במיליוני שקלים. לטענתה, החברה מעולם לא התמודדה עם חובות ובמשך כל שנות פעילותה עמדה בתשלומים לבנקים, ספקים, יצרנים, עובדים ולאחרים, במועדם וכסדרם. כמו כן, נטען כי החברה מעולם לא חרגה ממסגרות אשראי, ולמעשה עד לנקודת זמן זו, שבה מוגשת הבקשה, לא היו לחברה חובות.
אולם, נטען, כי התחרות בתחום עיסוקה של החברה, המצב הביטחוני בישראל, פרוץ מלחמת חרבות ברזל, יוקר המחיה, עלייה בעלות חומר הגלם, העלייה בעלות השכר של עובדיה - מצד אחד, ירידה במחזורים של פעילות החברה וחיסרון כיס של בעלי השליטה בהשקעה בהון חוזר מצד שני, יצרה מציאות חדשה עבור החברה שחווה משבר כלכלי שנמשך עד היום, חרף מאמציהם של בעלי השליטה להשיבה לדרך המלך.
חברת נתן כספין הינה חברה משפחתית שנוסדה לפני 57 שנים, על ידי אבי המשפחה, נתן כספין ז"ל. נכון להיום בעלי השליטה ומנהלי החברה הם אלי כספין, צביה שלהב וזאב כספין.
עוד נטען בבקשה כי החברה ידועה כבעלת שם דבר וסווגה כאחת החברות המובילות בארץ בתחום הסיטונאות והקמעונאות, שיווק והפצה של מוצרי צריכה ומזון בסיסיים, לרבות בישול ואפיה, דברי מאפה, חד-פעמי, חומרי ניקיון, משקאות ומוצרי יסוד לבית. "החברה משווקת מוצרים של למעלה מ-150 יבואנים /יצרנים, ביניהם חברות גדולות ומותגים נחשבים כמו אסם, סוגת, פרי הגליל, עלית, יוניליוור, שניב ועוד, עם מבחר רחב של מוצרים... תחום שבו יש לחברה מומחיות ייחודית הינו בתחום אספקה ושיווק מלח למוסדות ממשלתיים ביניהם, חברות נשק, בתי חולים, בתי אבות אוניברסיטאות וגופים חיוניים נוספים". מהבקשה עולה כי החברה בסיוע חברת MVP, המתמחה במתן ייעוץ עסקי לחברות, הכינו עבורה תוכנית הפעלה כלכלית ל- 60 ימים תחת צו עיכוב הליכים.