בלעדיפיצוץ במו״מ על חריגות השכר בתע״א: "נשרוף את הרחובות"
בלעדי
פיצוץ במו״מ על חריגות השכר בתע״א: "נשרוף את הרחובות"
פיצוץ במו"מ בין עובדי התעשייה האווירית לאוצר על רקע הניסיון לטפל בחריגות השכר בחברה בשנים האחרונות. יאיר כץ, יו"ר ועד העובדים ובנו של שר התיירות חיים כץ, דורש התערבות מיידית של שר האוצר, העלאות שכר לעובדים ומאיים בשביתה
יו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית יאיר כץ מאיים שייצא למאבק נגד משרד האוצר כשברקע דרישת אגף הממונה על השכר מאלפי עובדים בחברה להשיב מאות מיליוני שקלים שקיבלו בשנים האחרונות תוך חריגות שכר. בשיחה עם "כלכליסט" אמר כץ כי "אם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא יתערב במהרה במשבר וימלא את תפקיד 'המבוגר האחראי', נשבית את תע"א ונשרוף את הרחובות".
ההסלמה בציר שבין ועד עובדי תע"א לאוצר באה לאחר שבימים האחרונים המגעים שהתקיימו בינו לבין ממלא מקום הממונה על השכר אפי מלכין הגיעו למבוי סתום.
במסגרת השיח עם האוצר דרש כץ להעלות את דרגותיהם של כמה אלפים מבין 15 אלף עובדי החברה כך שניתן יהיה להעלות את שכרם. לדבריו, מלכין מתנה את עדכון הדרגות לעובדים בהסדרת חריגות שכר שהיו בחברה במהלך 7 השנים האחרונות, הנוגעות לכ־8,000 עובדים ומסתכמות בכ־600 מיליון שקל.
דרישת משרד האוצר מתע"א להסדיר חריגות אלה הועלתה לראשונה ב־2018 ומאז היא עולה מדי שנה בשיח שמתקיים בין הצדדים ומשמעותה שכל עובד שקיבל שכר תוך חריגה, יידרש להחזיר לחברה סכום כולל של מאות אלפי שקלים.
תע"א נחשבת לחברה הביטחונית הגדולה בישראל ונמצאת בבעלות ממשלתית מלאה. בהיותה כזאת, היא כפופה להוראות רשות החברות הממשלתיות ולחוק יסודות התקציב שמגבילים את יכולתה לתגמל את עובדיה כפי שחברות פרטיות שפועלות בתחום הביטחוני מתגמלות את עובדיהן.
לפי כץ, התעקשות האוצר על השבת הכספים ששולמו בחריגה תוביל לתסיסה בקרב העובדים ולהתפטרות המונית של טכנאים ומהנדסים שנחוצים לה במסגרת פעילות הפיתוח והייצור שהיא מקיימת. "מדי יום אנחנו נאבקים על שימור של עובדים שחשובים לחברה ושותפים להצלחות שלה בפיתוח מוצרים מובילים. בשונה מרשות העתיקות, חברת החשמל או כל גוף ממשלתי אחר, התעשייה האווירית היא חברה עסקית שמנהלת תחרות בשווקים המקומיים ובשווקים בעולם מול אלביט מערכות הציבורית וענקיות אמריקאיות כמו לוקהיד מרטין, בואינג ועוד והגבלות השכר שהאוצר מחיל על כל גוף ממשלתי לא צריכות לחול על חברה כמו תע"א, שהיא גוף עסקי לכל דבר", אמר.
כץ הוסיף כי אם לא יימצא פתרון למשבר כבר בימים הקרובים – יפנה להסתדרות בבקשה להכריז על סכסוך עבודה ואלפי עובדי החברה ייצאו למאבק נגד האוצר. "מוטב ששר האוצר יתעורר, יכיר בצרכים של תעשיית ההייטק ותע"א בתוכה ויתחיל לנקוט בהלכים שיצילו אותה. חברה כמו תע"א לא צריכה להכניס עוד גפרור למדורה", אמר.
בוועד תע"א מתלוננים כי מאז הקמתה, הממשלה הנוכחית לא קידמה את התוכנית להנפיק 25% מהחברה. הנפקה כזאת אמורה לשפר משמעותית את מעמד החברה שכן היא תסיר רגולציות שכיום מגבילות אותה ברכישות של חברות אחרות, בהתמודדות על מכרזים, בקבלת הטבות מהמדינה מתוקף החוק לעידוד השקעות הון וביכולת לקלוט עובדים בתנאי שכר אטרקטיביים שיאפשרו לה להתחרות עם חברות הייטק בשוק הפרטי.
בתוך כך, במשרד האוצר מחכים זה כחמש שנים למימוש ההבטחות של הנהלת תע"א וועד העובדים שלה לגבש מודל חדש ועדכני שעל בסיסו יתוגמלו עובדיה ויחליף את המודל המיושן והמסורבל שנקבע בשנות השבעים של המאה הקודמת. בוועד העובדים טוענים כי גיבוש מודל השכר החדש התעכב בשנים האחרונות, בעיקר בשל הקורונה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "עד כה לא הוגשה מצד תע"א בקשה רשמית לאישור העלאות שכר. ככל שבקשה כזאת תתקבל, היא תיבחן באופן מקצועי. בלי קשר לכך, נושא חריגות השכר לכאורה פתוח כבר כמה שנים וטרם התקבלה בו החלטה. מעבר לכך, לא נתייחס לשיחות פנימיות שמתקיימות באופן שוטף".