סגור
מתנ"ס מרכז תרבות עירוני ב נהריה
מתנ"ס בנהריה. "עומדים בפני מצתוקה כלכלית חמורה" (צילום: אלעד גרשגורן)

החברה למתנ"סים לסמוטריץ': "המרכזים בצפון על סף קריסה - אפשר להוציא העובדים לחל"ת"

הוצאות המתנ"סים בחיפה והצפון הגיעו ל-40 מיליון שקל מתחילת הקרבות בצפון, בעוד חלק גדול מהכסף הוחזר להורים ומשתמשים אחרים. מנכ"ל החברה למתנס"ים טל בסכס ביקש מהאוצר וממשרד החינוך סיוע כספי, ולאפשר להוציא את העובדים לחל"ת יומי 

מנכ"ל החברה למתנ"סים טל בסכס פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', וביקש שיאפשר לחברה להוציא לחל"ת את עובדי המתנ"סים בחיפה והצפון. כן הוא מבקש סיוע כספי למניעת קריסת מערכת המתנ"סים באזור החשוף לפגיעת טילים.
בחברה למתנ"סים אומרים שעלות הפעלת המתנ"סים מאז תחילת המשבר מגיעה ל-40 מיליון שקל, 20 מיליון בחיפה ו-20 מיליון בצפון, כאשר במקביל היה צורך להחזיר חלק גדול מהכסף למשתמשים.
במכתב שמופנה גם לשר החינוך יואב קיש, ולשר במשרד החינוך הממונה על החברה למתנ"סים, חיים ביטון, כותב בסכס: "עם התגברות האירועים הביטחוניים בצפון, מנחה פיקוד העורף חדשות לבקרים על סגירת ופתיחת המסגרות החינוכיות ובכלל זה מעונות היום, הצהרונים וגני הילדים, בהתאם לשינויים במצב הביטחוני". לדבריו, "המרכזים הקהילתיים נדרשים לתת את השירות ולהיות זמינים בכל עת, בעוד המציאות הביטחונית משתנה באופן תדיר. השינויים מציבים את המרכזים הקהילתיים בפני מצוקה כלכלית חמורה".
הוא מסביר כי "מחד, נדרשים המרכזים הקהילתיים לפעול באופן מלא כדי לספק את השירות, ובזמינות גבוהה. מאידך, הם נדרשים להשיב להורים את התשלומים עבור הימים בהם המסגרות סגורות. מאחר ולא קיים כל הסדר חוקי המאפשר הוצאת עובדים לחל"ת לתקופה הקצרה מ-30 יום, הם נדרשים להמשיך ולהעסיק את העובדים באופן מלא ולשלם את מלוא שכרם, גם כאשר המסגרות סגורות בשל הנחיות פיקוד העורף. מציאות זו, בתוספת הירידה המשמעותית בהיקף הפעילויות הנוספות שהמרכזים הקהילתיים מקיימים בשגרה, הביאה את המרכזים הקהילתיים באזור חיפה והצפון לגירעונות משמעותיים, וחלקם אף עומדים על סף קריסה כלכלית".
בסכס דורש "קידום הוראת שעה שתאפשר למרכזים הקהילתיים להוציא עובדים לחל"ת יומי בהתאם להנחיות פיקוד העורף, תוך קבלת פיצוי מביטוח לאומי, בדומה למתווה שהופעל בתקופת הקורונה". הדרישה השנייה שלו היא "מתן סיועי כספי לצורך המשך הפעלת למרכזים הקהילתיים". הוא מזהיר ש"רק כך נוכל להבטיח את רציפות, סדירות ואיכות השירותים החיוניים הללו לתושבים, בעת המלחמה ולאחריה".