סגור
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל ב מודיעין
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
ההבטחות לצד הסיכונים: נחשפים נתוני דואר ישראל

המצגת לקראת הליך ההפרטה חושפת: 18 מיליון מבקרים בשנה, 63% משוק החבילות ו־5 מיליארד שקל בפיקדונות, לצד חוב של 300 מיליון שקל. לקראת הצעות המחיר של 9 המשתתפות במכרז, הבדל העיקרי יהיה הערכת הסיכונים

מצגת של חברת דואר ישראל, שהוצגה בימים האחרונים לקבוצות המתעניינות ברכישת החברה, חושפת לראשונה שורה של נתונים על פעילותה של החברה הממשלתית, ש־100% ממניותיה צפויים להימכר בחודשים הקרובים למשקיע פרטי.
המצגת מתבססת על התוכנית האסטרטגית שבנתה הנהלת החברה, בשיתוף עם חברת הייעוץ PwC Strategy& Israel ובנק ההשקעות רוטשילד, המלווה את רשות החברות בהליך המכירה. בימים האחרונים נפגשת הנהלת החברה עם כל אחת מתשע הקבוצות המתעניינות ליום דיונים שלם ומציגה בפניה את נתוני החברה, את המהפך שעברה בשנה האחרונה ואת תוכניותיה לשלוש השנים הבאות.
לדברי המשקיעים, בכיר בחברה פתח את דבריו בפגישות עם המשקיעים באמירה כי "הבנקים לא רצו בכלל לדבר איתנו כשהמצב היה בהפסדים של מאות מיליונים. היום הם רק מחכים להלוות לנו".
מהמצגת עולה כי אחרי תוכנית ההתייעלות שעברה הדואר, היא מפעילה כיום 400 יחידות דואר ועוד 640 נקודות מסירה לחבילות, הפועלות בפיצוציות ומכולות שכונתיות. מתוך 400 היחידות, שליש מופעלות בידי עובדי החברה ושני שלישים בידי זכייניים. בשנים הקרובות, בשל המשך הירידה הצפויה בכמות המבקרים בסניפי הדואר, החברה תפעיל מודל חדש של "חנות בתוך חנות" - יחידת דואר שפועלת בתוך סופרמרקטים או חנויות אחרת. המודל הופעל לראשונה בבנימינה.
מהנתונים מתברר כי 18 מיליון לקוחות מבקרים בכל שנה ביחידות הדואר. מספר דומה של ללקוחות מבקרים במרכזי המסירה של החבילות - מכולות שכונתיות, פיצוציות ועוד. הדואר חילק בשנה החולפת 253 מיליון מכתבים ו־39 מיליון חבילות, מה שמעמיד אותו על נתח שוק של 63% משוק החבילות. בעוד שכמות המכתבים יורדת בקצב של 10% בשנה, שוק החבילות צפוי לגדול בכ־8% בשנה.

התחזקות בדיגיטל ובמשלוחים

במקביל לירידה במספר הלקוחות, החברה השקיעה בשירותי הדיגיטל שצוברים תאוצה: בשנה שעברה נצפו באתר האינטרנט של החברה 97 מיליון כניסות, עם 3 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש. אפליקציית הדואר החדשה מותקנת כבר אצל אחד מכל שלושה ישראלים בגיל 18 ומעלה ובסך הכל 1.6 מיליון ישראלים. בכל חודש עושים באפליקציית הדואר שימוש 413 אלף לקוחות והמספר, לדברי החברה, צפוי לעלות. החברה צפויה להמשיך ולהגדיל את ההודעות בדיגיטל כדי למנף את היקף התנועה אונליין.
במצגת מציגה החברה למשקיעים שני ראשי צמיחה: הראשון - פעילות המשלוחים של חבילות, באמצעות חטיבת הסחר. השני - פעילות השירותים הפיננסיים באמצעות בנק הדואר. תחום הפעילות השלישי, הדואר המסורתי, נמצא בירידה עקבית שצפויה להימשך.
התחום המעניין ביותר של החברה הוא המשלוחים, כשהיא משמשת בין היתר את חלוקת החבילות שמגיעות מאמזון, עלי אקספרס, שיין ועוד. נתח השוק של החברה בתחום המשלוחים עומד על כ־60% משוק החבילות המיובאות. לעומת זאת, החברה כמעט ולא פעילה בשוק החבילות מאתרים ישראלים ונתח השוק שלה עומד על 10% בלבד.
תחום המשלוחים מהווה את אחת מנקודות המשיכה הבולטות של משקיעים לחברה. החברה מתכננת להפוך את מרכז מיון החבילות במודיעין לאוטומטי. בעקבות זאת החברה מתכננת להיכנס בצורה משמעותית יותר לתחום המשלוחים הפנים־ארצי ולספק משלוחי חבילות גם לאתרי הסחר בישראל - גם גדולים כמו טרמינל איקס, KSP וגם אתרי סחר קטנים.
תחום הפעילות השני, השירותים הפיננסיים, מתבצע באמצעות בנק הדואר. לבנק 510 אלף בעלי חשבון, 640 אלף בעלי כרטיסי אשראי נטענים ובסך הכל למעלה ממיליון לקוחות. בנק הדואר מפעיל ברחבי הארץ 142 יחידות עם שירותי קופה, הפרישה הגדולה ביותר מבין הבנקים בישראל.
לבנק הדואר יש נוכחות חזקה במגזר הערבי — קרוב למחצית מבעלי החשבונות בבנק הדואר הם במגזר הערבי. בדואר בונים על הצמיחה הכלכלית במגזר, שבאה לידי ביטוי בשנים האחרונות בעיקר בתחום הקמעונאות והקניונים, שתגדיל מאוד את הפעילות של המגזר הערבי בבנק הדואר. בנוסף למגזר הערבי, צמיחת בנק הדואר תבוא מהרחבת הפעילות בסגמנט העובדים הזרים, בו הוא נחשב שחקן דומיננטי. בעקבות החלטת הממשלה לצמצם את כניסת העובדים מהשטחים, צפוי גידול מספר העובדים הזרים המגיעים לישראל ממקומות אחרים, דבר שצפוי להגדיל את מספר לקוחות בנק הדואר.
תחום נוסף שבנק הדואר החל לפעול בו לאחרונה הוא הביטוח האלמנטרי. רוב העברות הבעלות על מכוניות מתבצע בסניפי הדואר והוא החל לשווק פוליסות ביטוח רכב באמצעות סוכנות הביטוח שהקים ומתופעלת על ידי חברת וובי. הדואר מדמש כ״סוכן אובייקטיבי״ והוא מקבל מחברות הביטוח עמלה זהה, מה שמבטיח שהוא יציע ללקוחות את ההצעה המשתלמת ללקוח. כמו כן, למאות אלפי ישראלים בשנה שמגיעים לסניפי הדואר כדי לקנות מטבע חוץ לקראת נסיעה לחו״ל הדואר החל להציע ביטוח נסיעות לחו׳״ל.
תחום צמיחה נוסף של בנק הדואר הוא בכרטיסי האשראי הנטענים, בהם הדואר נחשב מוביל השוק. סקרים שנעשו מראים שבתחום כרטיסי האשראי הנטענים, בנק הדואר הוא המותג המוביל בישראל. ישראלים רבים מעדיפים שיהיה להם כרטיס אשראי נטען של בנק הדואר לטובת רכישות מאובטחות ברשת האיטרנט, נסיעות לחו"ל ודמי כיס לבני המשפחה.
דגש מיוחד שמים המתעניינים על הפוטנציאל הנדל"ני של החברה. מהמצגת מתברר שלחברת הדואר יש 226 נכסי נדל"ן ברחבי הארץ - זאת אחרי שהחברה מכרה למדינה 42 נכסים במסגרת תוכנית ההבראה האחרונה. שווי הנדל"ן הנוכחי של החברה מוערך ב־639 מיליון שקל, לפני פוטנציאל השבחה. בענף הנדל״ן מעריכים ששווי הנדל״ן של הדואר גבוה משמעותית מהשווי השמאי בגלל המיקומים האטרקטיביים של חלק גדול מהנכסים במרכזי הערים הגדולות. בנוסף, חלק גדול מהנדל״ן של הדואר מצוי באזורים בהם מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית, מה שצפוי להעלות משמעותית את שווי הנדל״ן.

מרוויחה למרות המלחמה

לראשונה אחרי שנים של הפסדים כבדים, שעלו לקופת המדינה מיליארדי שקלים, החברה רשמה התאוששות בתוצאותיה הכספיות, למרות הצניחה בפעילות ברבעון האחרון של 2023 בגלל המלחמה. ירידה זו תשפיע על תוצאות החברה גם ב־2024, בעיקר בגלל הירידה החדה בהיקפי הטיסות לישראל — דבר שמשפיע על הכנסות החברה ממשלוחי חבילות של הספקים הגדולים — אמזון, עלי אקספרס, שיין ואחרים. החברה מעריכה שרק ברבעון האחרון של 2023 היא איבדה כ־100 מיליון שקל בהכנסות, מרביתן מתחום הסחר. למרות הרבעון האחרון הקשה בגלל המלחמה, החברה מעריכה שהיא תסיים את 2023 בשיפור בהכנסות ובמעבר לרווח, אחרי ארבע שנות הפסדים של למעלה מ־2 מיליארד שקל.
החברה חוזה EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) של 230 מיליון שקל (14% מההכנסות) ב־2023. רק ברבעון האחרון של 2024 צפויה חזרה מלאה למסלול מבחינת הפעילות של החברה. בשנת 2026 החברה צופה הכנסות של 1.9 מיליארד שקל ו־EBITDA של 360 מיליון שקל. החוב נטו של החברה עומד ערב המכירה על כ־300 מיליון שקל.
קיים פוטנציאל התייעלות בהסכם שהושג בין הנהלת החברה לבין ועד העובדים על תוכנית פרישה נוספת של 500 עובדים נוספים. הנתון עולה מהמצגת ומתווסף ל־1050 עובדים שפרשו בשנה החולפת במסגרת תוכנית ההבראה. כיום מועסקים בחברה 3,850 עובדים, לעומת כ־5,000 לפני שנה.
מהמצגת מתברר המהפך שהחברה ביצעה בתחום השירות מאז כניסת היו״ר מישאל וקנין והמנכ״ל דוד לרון לתפקידם. זאת בניגוד לטענותיו של שר התקשורת שלמה קרעי, שניסה להדיח מתפרידו את וקנין אבל נבלם על ידי בג"ץ. מתברר שעד לפני שנה וחצי החברה היתה מקבלת חלק גדול מתלונות הלקוחות באמצעות הפקס - כ־1.3 מיליון הודעות בשנה. כתוצאה ממעבר לשירות לקוחות דיגיטלי - באמצעות וואטסאפ, מייל ועוד - כמות התלונות ירדה ב־50% וזמן המענה ללקוח התקצר במעל 20%. לראשונה זה עשור הוחלפו מסופי המחשב בכל יחידות הדואר, מה שהוריד את התקלות בסניפים בטיפול בלקוחות בכ־90%.

9 קבוצות מתחרות

תשע הקבוצות שקיבלו אישור כניסה לחדרי המידע של הדואר יצטרכו לשקלל את כל הנתונים הללו כדי לקבוע שווי לחברה: אייפקס, פורטיסימו, ניאופארם, אפריקה ישראל, דלק ישראל, דן, יעקב אנגל, מילגם עם הפניקס, ואמיליה פיתוח עם אוברסיז קומרס. כפי שנחשף ב"כלכליסט", קבוצת טמפו הגישה לרשות החברות בקשה להצטרף להתמודדות במכרז והרשות צפויה לפרסם את החלטתה בקרוב האם לאפשר לטמפו להתמודד. הדבר תלוי בשאלה האם הצטרפות טמפו תעכב את המכרז, שכן מנהל הרשות, ינקי קוינט, מבקש להאיץ את תהליך ההפרטה. נכון לעכשיו, הצעות המחיר צפויות להיות מוגשות בסביבות פסח וההכרזה על הזוכה צפויה במהלך יוני-יולי השנה.
הקבוצות שמגיעו למצגות רואות גם את הסיכונים שבהשקעה. הראשון שבהם כיצד לתמחר את החברה. לא מדובר בנושא פשוט. לדוגמה: במכירת אגד התגלו פערים גדולים של מיליארדי שקלים בין ההצעות השונות. אלה נבעו בעיקר מהערכות לגבי המצב בסיום תקופת הזכיון של החברה מהממשלה והפסקת הסובסידיות שמאפשרות לה להרוויח כ־400 מיליון שקל בשנה. מי שהעריך הארכה של הזכיון ברמה הפרקטית תימחר את אגד ביותר.
נקודה נוספת היא היקף הפיקדונות בבנק הדואר. בפני הרוכשים נחשף לראשונה היקף הכספים המופקדים בידי לקוחות בבנק הדואר. היקף הכספים עומד על כ־5 מיליארד שקל. הבנק איננו רשאי להעניק הלוואות או ריבית על פיקדונות מאחר שאיננו כפוף לבנק ישראל. אבל פיקדונות אלה, שהם בעיקר כספים של עובדים זרים שמוגבלים לפתוח חשבון בבנק מסחרי, הופקדו בידי הדואר בבנקים אחרים ובעידן של ריבית גבוהה בשנה האחרונה היו מקור הכנסה נאה לחברה. ירידה בריבית תקטין את מקור ההכנסה הזה.
מכשול נוסף היא היותו של הדואר גוף תחת רגולציה. זו עלולה להפריע להתייעלות גיאוגרפית שיבקש הרוכש לבצע בניוד סניפים למשל ולקבוע שבאותו ישוב מסויים חייב הדואר להחזיק שני סניפים, גם אם הישוב קטן. רגולציה בעייתית אפשרית נוספת היא קיצור זמני ההגעה המחוייבים של מכתבי וחבילות שיחייבו הגדלת מספר הדוורים או השליחים.
ההערכות הן שמבין תשע הקבוצות חלק יפרשו, חלק יילכו עד הסוף לבדן וחלק יחברו לקבוצות אחרות. בסופו של דבר יתמודדו שלוש או ארבע קבוצות על הרכישה, כשמילגם יחד עם הפניקס, דלק, ופורר מוערכות כמי שיתתמודדו עד הסוף. לפורר מדובר בזרוע סינרגטית לחלק מהפעילות העסקית שלו, לדלק זרוע נוספת שלפעילות ולמילגם פעילות שתואמת את הפעילות הנוכחית שלה. איפקס ופורטיסימו יפרשו אם היעריכו שהתחרות בורחת לסכום גבוהים מדי.
כל המתמודדים נחשבים שמרניים יחסית וזהירים. לא נראה שיהיו כאן הצעת משוגעות כמו של קרן ג'נריישן במתקן ההתפלה באשדוד (900 מיליון שקל, כפול מההצעה השנייה) או דליה אנרגיה וג'ורג' חורש בתחנת הכח אשכול (הצעה מקורית של 12 מיליארד שקל). בהנחה שמכפיל ה־EBITDA יהיה 6, שווי החברה ברוטו יעמוד על 1.5 מיליארד שקל, ובניכוי החוב וההשקעות שאמור המשקיע לבצע, כחצי מיליארד שקל, הרי שכרגע נראה שהמכירה תגיע ל־500–700 מיליון שקל.