פרשנותמסלול המכשולים הפוליטי בפני חוק ההשתמטות
פרשנות
מסלול המכשולים הפוליטי בפני חוק ההשתמטות
גם אחרי מינוי שר ביטחון חדש לא יהיה קל להעביר חוק השתמטות בכנסת בתקופת מלחמה. יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין הבהיר אתמול ש־4,800 מתגייסים חרדים בשנה הם מעט מדי בלי קשר לזהות שר הביטחון. הדחת גלנט תסייע לפסילת חוק לעידוד השתמטות בבג"ץ
גם אחרי המינוי של ישראל כץ לשר הביטחון העברת חוק השתמטות לא תהיה קלה. יש לכך מספר סיבות. צה"ל התחייב לבג"ץ על גיוס של 4,800 חרדים לפחות השנה, ואין למערכת הביטחון דרך לחזור בה ממספר המינימום הזה. הצעת החוק עדיין נמצאת בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין שמחויב מאוד ציבורית להעברת חוק שיגדיל את גיוס החרדים. בנוסף, קבוצת מתנגדי החוק, במיוחד ח"כים דתיים לאומיים מהליכוד והציונות הדתית, עדיין צריכים להתמודד בבתי הכנסת ובקבוצות הווטסאפ עם הציבור שלהם שכל כך זועם על החרדים.
אדלשטיין הפתיע אתמול כאשר למרות הדחת גלנט, לא רק שלא חיפש סולם כדי לרדת מעץ הדרישה לגיוס חרדים, אלא התנדב לטפס עליו הרבה יותר גבוה. "אני לא משנה עמדות בהתאם למי יושב בלשכת שר הביטחון", אמר. הוא גם הכריז ש"המספר 3,000 כבר לא רלבנטי לשום דבר". 3,000, נזכיר, זו התוספת ל־1,800 החרדים שצה"ל גייס מדי שנה, כלומר 4,800 ביחד. ואדלשטיין הדגיש: "צריך להביא חוק אמיתי, עם מספרים אמיתיים, עם סנקציות וכל הדברים המתבקשים. אנחנו כוועדה נמשיך עם הקו הזה, אני מקווה שנזכה לשיתוף פעולה מהגורמים הרלבנטיים בממשלה".
חבר ועדת החוץ והביטחון משה קינלי טור פז מיש עתיד, מחזק את הדברים. "אני לא בטוח שפיטורי גלנט פתרו לקואליציה את הבעיה. הרבה קבוצות במגזר הדתי מפעילות לחץ חזק על חברי כנסת מהימין לא להעביר חוק השתמטות".
ועדיין ספק גדול אם אדלשטיין ייקח על עצמו להפיל את הממשלה וסביר שראש הממשלה בנימין נתניהו וכץ יפעילו לחץ כבד להעברת חוק השתמטות כלשהו כדי לאפשר את העברת התקציב. כיוון שהמספר של 4,800 קשיח, הקואליציה תנסה לשחק בשני תחומים. אחד הוא ההרכב של מספר היעד, למשל להגדיר חרדים שעושים שרות אזרחי בזק"א או באיחוד הצלה או חרדים שמתגייסים לארבעה חודשים כחלק מהמכסה, ואולי גם להגמיש מאוד את ההגדרה מיהו החרדי.
סנקציות אמיתיות או רק למראית עין
תחום המשחק העיקרי בחוק השתמטות הוא הסנקציות. כל כך הרבה גמישות יש בשאלה האם לגבש סנקציות אמיתיות או סנקציות למראית עין. למשל, ממתי הן יחולו, האם מ־2025 או מ־2027, שבמונחים של פוליטיקה ישראלית עכשווית זה אחרית הימים. האם יהיו רק סנקציות על הישיבות או סנקציות אישיות שיאלצו תלמיד ישיבות להתייצב, והאם הסנקציות על הישיבות יהיו משמעותיות. למשל קיצוץ של שליש תקציב הישיבות בכל שנה בשל אי־עמידה ביעדים כפי שמציע המכון הישראלי לדמוקרטיה, או סנקציות סמליות של אחוזים בודדים כמו שהחרדים ידרשו.
היתרון הגדול של הדחת גלנט מבחינת כל חבר קואליציה שיחפש סולם לרדת מעץ ההבטחות שלא להעביר חוק השתמטות (גדעון סער למשל), הוא שמשרד הביטחון יגיש את הצעת החוק. כך יוכלו תומכי ההשתמטות לטעון שמה שמקובל על מערכת הביטחון מקובל עליהם. כמובן שהעובדה שהודח שר ביטחון כדי לאפשר את העברת החוק הזה מחזקת מאוד את האפשרות שבג"ץ יוציא צו ביניים נגד ביצוע החוק ברגע שתוגש העתירה, כלומר ימים ספורים לאחר העברתו.
לא יהיה פתרון בהסכמה או בהידברות
אבל צריך לזכור שבניגוד לחברי הכנסת החרדים, המטרה של נתניהו אינה לפתור את בעיית השתמטות בחורי הישיבות באמצעות הסדר השתמטות גורף. המטרה שלו היא לתת לחרדים את המינימום הדרוש כדי שיעבירו את התקציב ויאפשרו לו עוד שנת שלטון. לכן מבחינת נתניהו אפשר להעביר חוק השתמטות שייפסל. בסופו של דבר אם חוק ההשתמטות יעבור יחד עם התקציב הוא יפסל אחריו.
סקר כלכליסט בציבור החרדי שפורסם אתמול הוכיח חד־משמעית: מבחינת הציבור החרדי יש חלוקת תפקידים ברורה בעולם, והיא טבעית ומובנת מאליה ואין להם שום בעיה איתה. הם נועדו לשבת בישיבה וללמוד גמרא ולסכן את עצמם בחיתוך האצבע מדפי נייר. שאר האוכלוסייה היהודית, וחלק מבני המיעוטים, נועדו לשרת, להילחם ולסכן את חייהם בין היתר בהגנת החברה החרדית וההתנחלויות החרדיות.
לכן כל מי שמדבר על פתרון בהסכמה או בהידברות עם המפלגות החרדיות זורה חול בעיניים. ההידברות היחידה שהמפלגות החרדיות מוכנות לה היא על ניסוח הקומבינה שבעזרתה לא יגויסו צעירים חרדים.
החוק לעידוד ההשתמטות באמצעות הנחות במעונות היום אמנם ירד מסדר היום של הכנסת, אבל בינתיים לא נפתרה בעיית ההנחות במעונות לכלל האוכלוסייה. שר העבודה יואב בן צור עדיין מסרב לפרסם את מבחני ההנחות במעונות היום אם לא יבוטל האיסור לתקצב אברכים משתמטים וכך לוקח כבני ערובה 70 אלף הורים שזכאים להנחות, חילונים, דתיים, ערבים ו־20 אלף חרדים.
כיוון שהממשלה נותנת לבריונות של ש"ס גיבוי מלא, כמו שזה נראה עכשיו סיוע להורים יכול להגיע רק מבג"ץ שידון בעתירות בנושא ההנחות ב־18 לחודש. בינתיים כל משפחה שזכאית להנחה שלמה החודש פעם שלישית 1,800 שקל נוספים בממוצע במקום ההנחה לה היא זכאית, כלומר 5,400 שקל בשלושה חודשים.