סגור

דעה
אלקין, כך לא מקדמים התחדשות עירונית

התנאי של משרד השיכון לסבסוד דירות שייבנו בהתחדשות עירונית - הקמת 2,500 דירות כאלה בעיר בשלוש שנים - אינו ריאלי

משרד השיכון הודיע לאחרונה כי הוא יסבסד דירות שייבנו בהתחדשות עירונית באזורי הביקוש. הערים שיחתמו על ההסכמים יקבלו מענק בגובה 25 אלף שקל לכל דירה שתקבל היתר בנייה בפרויקט של פינוי-בינוי או תמ"א 38 בשלוש השנים הקרובות.

אך התנאי שהציב שר השיכון, זאב אלקין, לקבלת הסבסוד הוא שבכל עיר יינתנו היתרים ללא פחות מ- 2,500 דירות כאלה בתקופה של שלוש שנים. הערים שייכללו בתוכנית הן ירושלים, בית שמש, לוד, בת ים, קריית אונו, חיפה, נתניה, גבעתיים, רמת גן, אשדוד, חדרה וקריית ים.
הרעיון שעומד בבסיס התוכנית הוא נכון, אחד החסמים בקידום התחדשות עירונית בערים באזורי הביקוש הוא הקושי של הרשות לממן את חידוש התשתיות בשכונות הוותיקות ולהתאימן לתוספת של התושבים בפרויקטי ההתחדשות.
עם זאת, קביעת תנאי לאישור של 2,500 דירות תוך שלוש שנים אינו ריאלי לדעתי. ניקח לדוגמה את קריית ים. על פי נתוני הלמ"ס בין השנים 2018-2020 העיר הצליחה לייצר היתרים לכ-1,150 יחידות דיור סה"כ (בנייה רגילה והתחדשות עירונית). בלוד לדוגמא ניתנו בשלוש השנים האחרונות 1,321 היתרי בנייה בסה"כ, בגבעתיים 1,713 יח"ד ובחיפה 1,469 יח"ד בסה"כ.

1 צפייה בגלריה
בנייה בחולון התחדשות עירונית אלמגורים השקעות ונדל"ן
בנייה בחולון התחדשות עירונית אלמגורים השקעות ונדל"ן
התחדשות עירונית
(יח"צ)

כיצד מצפים במשרד השיכון שערים אלו יצליחו לייצר 2,500 היתרי בנייה תוך שלוש שנים רק במסגרת התחדשות עירונית?
כיום אנו יודעים שבממוצע ארצי רק כ- 20% מהתחלות הבנייה הן במסגרת התחדשות עירונית ( פינוי בינוי ותמ"א 38) כלומר בשנים האחרונות מדי שנה נבנו כ- 10,000 יח"ד בכל הארץ וכעת הצפי הוא שרק אותן 12 ערים יספקו לשוק 10,000 יח"ד בשנה וכ- 30,000 יח"ד בשלוש שנים.
נכון שהרשות יכולה לזרז מתן היתרים אך יש לקחת בחשבון שהרשות אינה החסם היחיד בדרך להיתר הבנייה ויש לבדוק האם יש כיום מספיק תוכניות מאושרות להתחדשות עירונית באותן ערים אשר מכוחן ניתן להוציא את ההיתר.
כמי שפעיל בענף ההתחדשות העירונית שנים רבות אנו עדים לכך שהחסמים בדרך להיתר הם רבים, אישורה של תוכנית פינוי בינוי יכול להמשך עשור, יש לקחת בחשבון חסמים כמו דיירים סרבנים, בקשות להקלות שמעכבות את ההליכים, את תוכניות העיצוב של הרשויות ואת הבירוקרטיה הכרוכה בהוצאת היתר גם כאשר הרשות מעוניינת בהוצאת הפרויקט לפועל. יש לקחת בחשבון שחלק ממחלקות ההנדסה והרישוי באותן ערים שנבחרו אינן ערכות לגידול משמעותית בקצב אישור ההיתרים.
לפיכך, נכון היו עושים במשרד השיכון באם היו קובעים יעדים ריאליים יותר לקבלת המענקים או מאריכים את תקופת התוכנית.
רוני בריק הוא שותף בחברת אשלי לי-רן - התחדשות עירונית ונשיא כבוד של התאחדות הקבלנים בוני הארץ
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.