דעהזה לא רק ספורט - זה גם דאטה
דעה
זה לא רק ספורט - זה גם דאטה
בעולם הספורט כבר הבינו: דאטה וניתוחו הם המפתח לניצחון. כיצד מסייע מידע גלוי מהרשת לשחקנים, קבוצות, מאמנים, ארגוני ספורט וגופי שידור להשיג את מטרותיהם?
השאיפה לנהל בצורה אפקטיבית הופכת את הדאטה לשחקן מרכזי בכלכלה של ימינו, הודות ליכולתו לשדרג את תפקודן של תעשיות רבות. גם תחום הספורט יוצא נשכר משימוש בדאטה, עובדה שהופנמה היטב על ידי המושכים בחוטיו: עד 2022 צפוי להגיע שוק ניתוחי הספורט למחזור של 4 מיליארד דולר. אלו לא סכומים שמוציאים על פונקציות שאינן מחזירות את עצמן (ומעבר לכך) בבירור.
כשקבוצות, אתלטים מקצועיים ומאמנים מחפשים יתרון תחרותי - הדאטה נמצא שם בשבילם. עבר זמנן של המדידות והסטטיסטיקות של פעם. מדידות הנעשות על בסיס ביג דאטה הן אלו שמנחות כיום קבוצות ומסייעות להן לנצח.
כשאתם צופים באולימפיאדה ורואים אתלט או קבוצה גוברים על יריביהם - זכרו שהם חישבו וניתחו שורה ארוכה של נתונים כדי להגיע למצב בו הם יכולים לבצע את התרגיל על הצד הטוב ביותר. גם כלי התקשורת יוצאים נשכרים מהדאטה: במהלך שידור התחרויות הם אוספים מידע פומבי רב מהרשת, המסייע להם להבין את תחושות הצופים ולשמור אותם צמודים לשידור.
הספר והסרט "מאניבול" תיעדו את סיפורה של קבוצת הבייסבול Oakland Athletics. מאמן הקבוצה, במועדון ספורט לא אמיד במיוחד, השתמש בדאטה כדי להחתים טאלנטים ויישם שיטות חקר ביצועים מתקדמות כל הדרך לזכייה באליפות. הסיפור המחיש היטב את כוחו של הדאטה בגיוס שחקנים ובבניית קבוצה.
הכשרון לבדו אינו מספיק
מאז התקדמה טכנולוגיית הדאטה עוד יותר, עד למקום בו היא מצליחה לשקף את המציאות במדויק ולספק מידע עדכני ברמת הדקה. כך היא מסייעת לקבוצות לגייס שחקנים ולספורטאים לנצח בתחרויות. זהו שילוב חשוב מכיוון שבעוד ששחקנים הנחשבים ל"טאלנטים" ללא ספק דרושים עבור ניצחון בתחרויות (וגם עבור קבלת חסויות מספונסרים) - הכשרון לבדו אינו מספיק והוא אינו הגורם הקריטי היחידי במשוואה. כלים נוספים משחקים גם כן תפקיד בביצועים האתלטיים. גופי ספורט מודרניים הבינו זאת ומשתמשים בכלי דאטה לגיוס השחקנים הנכונים להובלת קבוצתם.
מאמן קבוצה יכול להשתמש בדאטה לבניית אסטרטגיית משחק, יכולת שכבר הובילה קבוצות לגביעי אליפות בכמה מהתחרויות הבינלאומית הבולטות, כמו ליגת העל האנגלית ואליפות ליגת UEFA. מאמנים תמיד מעוניינים בדאטה שיתן להם יתרון תחרותי מול היריב. יחד עם ניתוח מידע ממשחקי עבר, הזמין באינטרנט, מאפשר למאמן ולקבוצתו לא רק ללמוד מהמהלכים - אלא לבנות דרך הלמידה מהלכים טובים יותר.
טכנולוגיה חדשה המתמקדת בשאיבת דאטה גלוי מהאינטרנט מאפשרת לקבוצת ה"ניו אינגלנד פטריוטס" לעקוב אחר מידע עשיר ומגוון: החל ממתי קונים אוהדיה כרטיסים למשחקים, דרך מה הם קונים בחנות המזכרות ועד להתנהגותם באצטדיון עצמו ואפילו במגרש החניה לאחר המשחק. עיבוד נתונים אלו מאפשר לקבוצה לחזות הכל: מעלות הכרטיס הנכונה ביותר דרך דרך מחיר הנקניקיה במזנון ועד לכמות כוח האדם הדרושה לאירוע.
גם צופי תחרויות הספורט מושפעים מהדאטה. חוויות המונעות על ידי דאטה השאוב מהרשת הוכחו כבעלות יכולת למשוך יותר אוהדי ספורט ולהשאיר אותם זמן רב יותר מול המסך. ארגוני ספורט יכולים לנטר את מעורבותם הדיגיטלית של הצופים, דוגמת צפייתם בספורט ברשת, כתיבת ביקורות, פרסום פוסטים במדיה החברתית על משחק או תחרות ותגובה לפוסטים של אחרים בנושא - ועל ידי כך להגיע לתובנות חשובות. ניתוח המידע המקוון הפתוח והזמין הזה מאפשר להם, למשל, להבין במה צופים ומתי בדיוק ומה אוהבים ולא אוהבים הצופים. בנוסף מאפשרות תובנות אלו לגופי שידור לייצר חוויית צפיה סוחפת יותר, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות דוגמת מציאות רבודה.
כשזירת הספורט הבינה שאנו חיים בעולם מבוסס דאטה בזמן אמת ואימצה את המגמה - היא הצליחה להשיג הצלחות רבות בעזרת הטכניקות הללו. אין ספק: הדאטה בהחלט עוזר לנצח, וביותר מדרך אחת.
עמרי אורגד הוא ראש משרד ארה"ב ברייט דאטה