סגור
רן ארז  יור ארגון ה מורים
רן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: נדב אבס)

יו"ר ארגון המורים: "ניהלו איתנו מו"מ למראית עין"; האוצר: "הוא מונע הסכם מצוין"

רן ארז, שאיים הבוקר כי שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה, אמר לאחר ישיבת מו"מ כי "שר החינוך והממונה על השכר הודו שאין מקור תקציבי להסכם הקיבוצי. זו משיכת זמן חסרת אחריות"; באוצר מתעקשים: "יהיה כסף לכל מה שיסוכם; הבליץ של ארז היה מוכן מראש, לא משנה מה היינו אומרים"

מסלים מאבק המורים. אחרי שיו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, איים בבוקר בשביתה בתחילת שנת הלימודים, הערב, אחרי ישיבת מו"מ, הוא האשים כי האוצר ומשרד החינוך נסוגו מהתחייבויות וניהלו מו"מ למראית עין.
לדברי ארז, "יצא המרצע מהשק. היום הודו שר החינוך והממונה על השכר שאין מקור תקציבי למו"מ ולהסכם הקיבוצי עבור שכר מורי החינוך העל יסודי". לדבריו, "כפי שהתרענו, לא היתה שום כוונה לנהל מו"מ רציני, אלא משיכת זמן חסרת אחריות".
ארז טוען כי "היום הודיע גם סגן הממונה על השכר אוהד אלקבץ ששר האוצר חוזר בו מההתחייבות לשלם תוספות שכר רטרואקטיבית מספטמבר 2023 כפי שסוכם, בטענה שאין לממשלה כסף עבור תלמידי ומורי החינוך העל יסודי".
לדבריו, "מתברר, שכפי שהודענו והרגשנו בשבועות האחרונים, שרי החינוך והאוצר ניהלו מו"מ למראית עין בלבד, ללא כל כוונה להגיע להסכמות. שר החינוך הודיע שהמו"מ יימשך בלעדיו ושבכוונתו להפסיק להיות מעורב בו". למרות דברי ארז, ככל הידוע לשר יואב קיש אין כל כוונה לפרוש מהמו"מ.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ארגון המורים ממשיך בסירובו להגיע להסכמות ואף הרחיב את המחלוקות. זאת, לאחר ניסיון אינטנסיבי נוסף, בהמשך לשנה של מו"מ על הסכמות עקרוניות שסוכמו ב-31 באוגוסט שעבר. צר לנו שארגון המורים מונע במו ידיו הסכם מצוין לציבור המורים ויציבות ושקט למערכת החינוך בחטיבות העליונות בתקופה מורכבת זו. נמשיך לעשות הכל על מנת לספק את היציבות הנדרשת למערכת החינוך, ליישם כלים מתקדמים שיביאו לפיתוחה ולהבטיח תנאי העסקה מצוינים למורים ולמנהלים".
מקור באוצר אומר כי "ניסינו הכל. הוצע לארז בין היתר להגדיל את התקציב שיועד בהסכם לנושאים שחשובים לו מ-125 מיליון שקל ל-225 מיליון שקל, במטרה שיסכים לכך שהמנהלים יוכלו לחלק גמולים גמישים למורים ולתוספות השכר למנהלים. הוא לא זז מכלום".
באוצר משוכנעים כי ארז נחוש לא להתפשר אלא בעוד שבוע כשיתקרב סיום החופש הגדול. כמו כן מכחישים שם לחלוטין את הטענה של ארז כי אין תקציב להסכם, ואומרים שיהיה כסף לכל מה שיסוכם. עם זאת באוצר אומרים שלא יעלה על הדעת שאחרי שנה של עיצומים ארז יבקש תוספת שכר רטרואקטיבית לכל השנה בלי לתת תמורה, למשל עוד שנה של שקט תעשייתי. בכיר במשרד אמר כי "הבליץ של ארז היה מוכן מראש. לא משנה מה היינו אומרים. הוא לוקח את המורים בני ערובה".
קיש, שמרכז את המו"מ, מטיל את כל האחריות למשבר על ארז. לדבריו, "מי שמאיים בכך ששנת הלימודים לא תיפתח נמצא בניתוק מוחלט מהמציאות הישראלית בה אנו חיים ומדבר בחוסר אחריות קיצוני. שנת הלימודים חייבת להיפתח. זו חובתנו הלאומית לתלמידים, למורים ולהורים היקרים שלנו ואין לאף אחד את הפריבילגיה להתעקש או להתייאש ממנה".
לדברי קיש, "לאחר ארבעה שבועות שבהם אני מוביל באופן אישי את שיחות המו"מ בין ארגון המורים לאוצר, צר לי לראות את הצדדים מתקשים לעשות את הקילומטר האחרון ולהגיע להסכמה. עם זאת, המו"מ יימשך וההסכמות יתקבלו - אני אשים על כך את מלוא כובד משקלי".