סגור

נתניהו: "מי שיניח נשק וישיב את החטופים - נאפשר לו לצאת ולחיות"

ראש הממשלה מסר הצהרה מוקלטת, בה אמר כי "חמאס לא ישלוט יותר בעזה" ופנה למחבלים שמחזיקים בחטופים: "מי שיפגע בהם - דמו בראשו". עוד אמר נתניהו: "באנו עם סינוואר חשבון. זו תחילתו של היום שאחרי חמאס""

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב (חמישי) הצהרה מוקלטת לאחר החיסול של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שנהרג מאש צה"ל בשכונת תל-סולטאן ברפיח. "מי שביצע את הטבח הנורא ביותר בתולדות עמנו מאז השואה חוסל היום. באנו איתו חשבון", אמר. "היום הרוע ספג מכה קשה, אבל המשימה שלפנינו עדיין לא הושלמה".
"למשפחות החטופים היקרות אני אומר: זהו רגע חשוב במלחמה. אנחנו נמשיך בכל הכוח עד להשבתם הביתה של כל יקיריכם, שהם יקירינו", אמר נתניהו. "זו מחויבות עליונה שלנו - ושלי", הוסיף נתניהו. הוא פנה בדבריו לתושבי עזה ולמחבלים שמחזיקים בחטופים: "סינוואר הרס לכם את החיים. הוא סיפר לכם שהוא אריה, אבל בפועל הוא הסתתר במאורה חשוכה - והוא חוסל כשהוא נמלט בבהלה מחיילינו. חיסולו הוא ציון דרך חשוב בשקיעת שלטון הרשע של חמאס.
"אני מבקש לומר שוב, בצורה הכי ברורה: חמאס לא ישלוט יותר בעזה. זוהי תחילתו של היום שאחרי חמאס, וזוהי הזדמנות בשבילכם, תושבי עזה, להשתחרר סוף-סוף מעריצותו. למחבלי החמאס אני אומר: מנהיגיכם בורחים והם יחוסלו. אני קורא לכל מי שמחזיק בחטופינו: מי שיניח את נשקו וישיב את חטופינו - נאפשר לו לצאת ולחיות. ובאותה מידה אני אומר: מי שיפגע בחטופינו - דמו בראשו. נבוא איתו חשבון".
"השבת חטופינו היא הזדמנות להשגת כל יעדינו והיא מקרבת את סיום המלחמה. לעמי האזור אני אומר: בעזה, בביירות, ברחבי האיזור כולו - החושך נסוג והאור עולה", אמר נתניהו - שהזכיר שורת מחוסלים בחודשים האחרונים, בהם זה של איסמעיל הנייה שישראל לא לקחה עליו אחריות. "דף, הנייה, סינוואר, נסראללה, מוחסן, עקיל ורבים משותפיהם - אינם. אני קורא לכם, עמי האזור: יש בפנינו הזדמנות גדולה לבלום את ציר הרשע וליצור עתיד אחר. עתיד של שלום, עתיד של שגשוג באיזור כולו. ביחד אנחנו יכולים להדוף את הקללה ולקדם את הברכה".
נתניהו אמר עוד כי "כעת ברור לכולם, בארץ ובעולם, מדוע התעקשנו לא לסיים את המלחמה. מדוע התעקשנו, מול כל הלחצים, כן להיכנס לרפיח, המעוז המבוצר של החמאס בו הסתתרו סינוואר ורבים מרבי-המרצחים. אני מבקש להביע הערכה עמוקה ללוחמי צה"ל, השב"כ ולמפקדיהם, על פעולתם הנחושה והאמיצה. אין טובים מהם. היום שוב הבהרנו מה קורה לאלה שפוגעים בנו. היום שוב הראנו לעולם את ניצחון הטוב על הרע".
נתניהו סיכם את דבריו באומרו כי "המלחמה טרם הסתיימה. והיא קשה, והיא גובה מאיתנו מחירים כבדים. אני מבקש להביע מעומק ליבי את תנחומיי למשפחות שאיבדו את יקיריהן. אני מבקש לחבק את משפחות גיבורינו שנפלו. הקרבתם העילאית, כולל בימים האחרונים, מקרבת אותנו לניצחון".

"הסתתר שנה בלב אוכלוסייה אזרחית, מעל ומתחת לקרקע"

מוקדם יותר הערב אישר הצבא באופן רשמי את חיסולו של סינוואר אמש. חיסולו של סינוואר אושר לאחר השלמת תהליך זיהוי הגופה שלו, שעות לאחר שתמונות שלה פורסמו ברשתות. "סינוואר תכנן והוציא לפועל את המתקפה הרצחנית, וקידם את האידיאולוגיה הרצחנית שלו במהלך המלחמה ולפניה, והוא אחראי להירצחם וחטיפתם של ישראלים רבים", נכתב בהודעת צה"ל ושב"כ.
בהודעה נאמר כי "סינוואר חוסל לאחר שנה שבה הסתתר בלב אוכלוסייה אזרחית בעזה, ובמסתור בעל ובתת-הקרקע במנהרות החמאס. עשרות פעולות שביצעו צה"ל ושב"כ בשנה האחרונה, ובשבועות האחרונים במרחב בו חוסל, צמצמו את מרחב הפעילות של יחיא סינוואר שנרדף על ידי הכוחות, והביאו לחיסולו".
בניגוד לרוב החיסולים לאורך מבצע "חרבות ברזל", בוודאי אלו הדרמטיים כמו של מוחמד דף או חסן נסראללה, החיסול של סינוואר קרה בעקבות היתקלות אקראית - וללא תכנון מראש. הלוחמים שאחראים לכך הם חיילים מבית הספר למפקדי כיתות ומקצועות של חיל הרגלים (ביסל"ח).
הלוחמים, שעסקו בטיהור מרחב מטרור, זיהו שלושה מחבלים במבנה ממולכד - שחלקו הוקרס על-ידי צה"ל - וחיסלו אותם. בשלב זה, הם בכלל לא ידעו במי מדובר. נוכח העובדה שהמבנה היה מלא במטעני חבלה וברימוני רסס, גופות המחבלים נבדקו תחילה על-ידי רחפנים - ואחד מהם היה נראה דומה לסינוואר. כך, הבינו הלוחמים שבהיתקלות אקראית - ומבלי שהיה להם מודיעין מקדים - הם הצליחו ככל הנראה לחסל את מנהיג חמאס.