סגור
שדה התעופה בן גוריון נתב"ג אולם יוצאים 3

לטוס עם רשות המסים: רוצה לגבות מע"מ על שימוש באשראי בחו"ל

רשות המסים וחברות כרטיסי האשראי קרובות לפשרה בנוגע לגביית מע"מ על עמלת המרה בחו"ל ובאונליין. המע"מ צפוי להתגלגל אל הלקוחות, כך שעמלת המרת המט"ח עלולה לטפס מ־3% ל־3.5%

אל רשימת המוצרים ההולכים ומתייקרים בחיי הישראלים אפשר יהיה להוסיף בקרוב גם את השימוש בכרטיסי אשראי בחו"ל: מחלוקת בת שש שנים בין חברות כרטיסי האשראי לרשות המסים עשויה להסתיים בקרוב בפשרה, שהשלכותיה עלולות לייקר את עמלות השימוש בכרטיסי אשראי בחו"ל.
בדצמבר 2016 הוציאה רשות המסים שומה לחברות כרטיסי האשראי העוסקת בעיקרה בתשלום מע"מ עבור הכנסות מעסקאות בכרטיסי אשראי המתבצעות בחו"ל וכן ברכישות אונליין באתרים בחו"ל. כאשר לקוח מבצע עסקאות שכאלה הוא משלם עליהן עמלת המרת מט"ח בגובה של 2.5%–3%. בנוסף לכך חברת כרטיסי האשראי מקבלת הכנסה (העמלה הצולבת) מהגוף שסלק את העסקה לבית העסק.
ההכנסות הללו היו פטורות ממע"מ עד היום, מכיוון שהן מתבצעות מחוץ לגבולות המדינה. אולם רשות המסים רואה בהן הכנסה שיש לגבות ממנה מע"מ של 17%, מכיוון שהיא מתבצעת על ידי לקוח ישראלי שמקבל שירות דרך חברת כרטיסי אשראי ישראלית. רשות המסים רוצה להטיל מע"מ על עמלת המרת המט"ח בכרטיסי אשראי, כמו שאם הלקוח היה ממיר מזומן בצ'יינג' בישראל, על העסקה היה מוטל מע"מ. חשיפת החברות לשומה שדורשת רשות המסים לא מבוטלת, והיא עומדת במצטבר על מעל ל־700 מיליון שקל, החל משנת 2012.
בתחילה החברות נימקו לרשות המסים מדוע לא מוצדק להטיל את המס, ואולם טענותיהן לא רק שנדחו, אלא השומה שלהן התנפחה מאז. החברות החליטו לפנות להליך משפטי וערערו לבית המשפט. דיונים בבית המשפט נערכו בחודשים האחרונים, אך במקביל לכך החברות ניהלו מגעים לגבש פשרה עם רשות המסים. ביולי עדכנו הצדדים את ביהמ"ש כי המגעים מתקדמים, וסוכם כי עד סוף החודש (כלומר יום רביעי הבא) יעודכן בית המשפט בסטטוס של גיבוש הפשרה.
ההסדר, בהנחה שאכן יגובש, אמור לכלול את סכום השומה עבור השנים הקודמות, אולם המשמעות המהותית יותר היא שהחל מגיבוש הפשרה יוטל מע"מ על עמלות ההמרה, שיתורגם להתייקרות העמלות.
לפי הערכות, מדובר במס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור המע"מ על עמלת ההמרה. חברות כרטיסי האשראי אמנם יספגו את תשלום המע"מ עבור השנים הקודמות, אולם בהסתכלות קדימה, הן צפויות לגלגל זאת אל הלקוחות, אף שברמת הרווחיות הנוכחית שלהן הן יכולות לספוג לפחות חלק מהסכום. כבר היום השימוש בכרטיס אשראי בחו"ל נחשב ליקר בשל המרת המט"ח, וכעת הוא עלול להתייקר במידה לא מבוטלת. כך למשל אם עמלת המרת מט"ח עומדת על 3%, ובהנחה שהמע"מ יגולגל במלואו אל הלקוח, אז העמלה עלולה להגיע ל־3.5%.
השימוש בכרטיסי אשראי בחו"ל רק הולך וצובר תאוצה בעקבות היציאה ממשבר הקורונה ופתיחת השמיים באופן מלא בשנה האחרונה. מדו"חות חברות כרטיסי האשראי עולה כי היקף ההכנסות מעסקאות שבוצעו בחו"ל יותר מהכפיל את עצמו במחצית הראשונה של שנת 2022 לרמה של 194 מיליון שקל, כשבכל שנת 2021 היקף ההכנסות הללו עמד על 260 מיליון שקל.
חשיפת החברות לנושא לא מבוטלת. כאל ציינה בדו"חותיה כי סכום החשיפה שלה שלא בוצע עבורו הפרשות עומד על 195 מיליון שקל; במקס היקף השומה הנדרשת עומד על 232 מיליון שקל, כאשר על חלק מהסכום בוצעה הפרשה; ישראכרט ציינה כי סכום החשיפה שלה עומד על 324 מיליון שקל, וביוני האחרון ביצעה בדו"חותיה הפרשה של 25 מיליון שקל. ישראכרט, כיום חברה ציבורית ללא גרעין שליטה, היתה עד לפני 3.5 שנים בשליטת בנק הפועלים, שהוא גם המפיץ הגדול של כרטיסיה. בדו"חותיה מציינת החברה שהבנק הודיע שיישא בתשלום המע"מ על עמלות חו"ל עבור לקוחותיו בפשרה שתגובש.
אמנם חשיפת החברות עומדת על מאות מיליוני שקלים, אולם בהחלט ייתכן שבסופו של דבר הסכום שהן ישלמו יהיה נמוך משמעותית מחישוב הסכום הראשוני שדרשה רשות המסים. טרם ברור אם אכן תגובש פשרה ומה יהיה היקף התשלום, אך דבר אחד כמעט בטוח – הפטור הגורף ממע"מ עבור שימוש בכרטיסי אשראי בחו"ל לא יישאר לאורך זמן, ומי שיישאו במס יהיו בעיקר הלקוחות.