סגור
שר העבודה יואב בן צור 10.7.23
שר העבודה יואב בן צור (צילום: עוז מועלם)

שר העבודה ליועמ"שית: דרושה הוראת מעבר של שנה לביטול ההנחות במעונות היום

יואב בן צור האשים את המשנה ליועמ"שית ב"התעלמות מוחלטת משלומם וביטחונם של הפעוטות". הוא טוען כי יש לדחות את יישום ההחלטה לבטל את ההנחה במעונות היום לחייבים בגיוס, בין היתר בשל הצורך לאפשר להורים מספיק זמן למציאת מסגרת חלופית וכדי למנוע מהילד את הנזק הרגשי של שינוי סביבה פתאומי

שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) דורש מהיועצת המשפטית לממשלה תקופת מעבר של כל שנת הלימודים - או לכל הפחות 5 חודשים - לפני ביטול ההנחות במעונות יום לאברכים שחייבים בגיוס. בכך בן צור מקווה כנראה להרוויח זמן שיאפשר לסכל את המהלך.
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הורתה אתמול על הפסקת הענקת הנחות במעונות יום לאברכים שאיבדו את דחיית השירות, בעקבות פסק הדין של בג"ץ שאסר על תקצוב תלמידי ישיבות שאיבדו את מעמד דחיית השירות וחוות הדעת של יועמ"ש האוצר אסי מסינג שקבעה כי יש להרחיב את פסק הדין גם לתמיכות נוספות. בחוות הדעת של המשנה ליועמ"שית גיל לימון הוא ציין כי היועמ"שית מוכנה לבדוק הוראת מעבר קצרה לפני שיופסקו ההנחות, לא ברור לכמה זמן. הערה הזו יצרה חוסר בהירות גדול לגבי מועד כניסת הוראת היועמ"שית לתוקף.
במכתב ששלח היום (ב') בן צור ללימון הוא כתב כי הוא מתנגד להחלטה, כיוון שהיא "מתעלמת כליל מכל הנימוקים המשפטיים כבדי המשקל שהצגתי". הוא מאשים את לימון ב"התעלמות מוחלטת משלומם וביטחונם של הפעוטות, היציבות הכלכלית המשקית, שיקולי עידוד תעסוקה ועוד". כן הוא טוען שלא קיבל לטיעונים שלו תשובה מנומקת כפי שחייבת לעשות רשות ציבורית.
הוא מונה שורת נימוקים לציפייה שלו לתקופת מעבר ארוכה של שנה, ביניהם הצורך לאפשר להורים מספיק זמן למציאת מסגרת חלופית ולמנוע מהילד את הנזק הרגשי של שינוי סביבה פתאומי. "לפיכך דרך המלך היא להחיל את השינוי המבוקש רק בתחילת שנת הלימודים הבאה, תשפ"ו", טוען בן צור.
סיבה נוספת היא הצורך בזמן להסדיר את מעמד האברך מול צה"ל ולהיערך כספית להוצאה הגדולה הנוספת, למשל שינוי מקום העבודה של אשת האברך. סיבה שלישית היא הפגיעה הקשה בהכנסות מעונות היום. לדבריו, "ענף המסגרות לגיל הרך סובל בשנים האחרונות ממשברים תכופים ומקשיים כלכליים. הוצאה פתאומית של מספר רב של ילדים רק תחמיר את המצב עד חשש לקריסה". אפשר להטיל ספק בסיבה זו שכן התורים למעונות המסובסדים ארוכים.
בן- צור מונה גם סיבות טכניות, ביניהן הצורך בתיאום של משרד העבודה עם צה"ל לצורך קבלת המידע על האברכים המשתמטים. לדבריו, התאמת מערכות המחשב של משרד העבודה למצב החדש דורשת חודשיים-שלושה, ודרושים עוד חודשיים ליצירת ממשקים עם מחשב משרד הביטחון.