סגור
Dun's 100

גילוי מרצון – למי מתאים וכיצד עושים זאת בצורה נכונה?

למדינה אינטרס לצמצם גירעון שהולך וגודל מה-7/10 ובהתאם, רשות המס צפויה להחזיר את נוהל גילוי מרצון בשנת 2024

נוהל גילוי מרצון הינו הליך המכשיר "הון שחור". למעשה רשות מס ההכנסה מעודדת נישומים לדווח על הכנסותיהם שלא דווחו ולשלם את חבות המס בגינם וזאת תוך הימנעות מנקיטת הליך פלילי. הנישומים נהנים פעמיים: פעם ראשונה בעקבות אי נקיטת הליך פלילי, ופעם שניה בעקבות הלבנת הכסף השחור.

מבצע גילוי מרצון לשנת 2024

בעקבות מתקפת הטרור בשביעי באוקטובר והמלחמה בעקבותיה, המדינה נכנסה לגירעון שהולך וגובר מידי יום בעקבות הוצאות של סכומי עתק בעבור ציוד, משרתי מילואים, פיצויים למפונים ועלויות רבות נוספות. ישנה הערכה כי המדינה צפויה להכניס מיליארדי שקלים במידה ואכן תפתח שוב את נוהל גילוי מרצון בשנת 2024, בדומה להליכי גילוי מרצון קודמים. ככל הנראה, תחול ריבית והצמדה על הנישומים.
לאור הניסיון הרב של פירמת רו"ח שטיינמץ עמינח ושות', מעל 15 שנים של גילויים מרצון, אנו יכולים לומר שפשוט אין קיימות למעלימי מס בעולם בו אנו חיים, הטכנולוגיות הקיימת כיום אצל רשות המיסים אשר מתממשקות ישירות עם רשות המקרקעין, בנקים בארץ ובמדינות שונות בגלובוס ועם רשויות נוספות, לא מומלץ לנסות לרמות את המדינה. העבירה הפלילית למעלימי מס הינה עבירה חמורה.
מבצע גילוי מרצון 2024 אמור לצאת לפועל בקרוב, אך גם אם לא ייצא, אנו ממליצים לבצע הליך גילוי מרצון ולדווח כראוי על הכנסותיכם ולא להמתין למצב בו יפנו אליכם הרשויות מבעוד מועד.
1 צפייה בגלריה
בעל מקצוע אילוסטרציה
בעל מקצוע אילוסטרציה
אילוסטרציה
( צילום: Shutterstock )

מהם התנאים לגילוי מרצון של נישום?

כאמור, נוהל גילוי מרצון מאפשר לאלו שעברו עבירות מס לתקן את הדיווח ולשלם את חבות המס מבלי שהמדינה תנקוט בהליך פלילי, זאת בתנאי:
• הגילוי יהיה כן ומלא, המבקש ישתף פעולה באופן מלא עם הגורמים ברשות המיסים בנוגע לבקשת הגילוי מרצון
• לא נערכה בדיקה או חקירה קודמת בתיק
• אין בידי רשות המיסים או רשות שלטונית אחרת, אמצעי התקשורת או בתי דין מידע מקדים הקשור בגילוי מרצון
• המבקש ישלם במועד את מלוא הסכום שהוחלט כי עליו לשלם

האם גילוי מרצון מתאים לכל נישום?

בין אם אדם הינו בעל עסק עצמאי או שכיר, על כל אזרחי ישראל חלה חובת דיווח למס ההכנסה בעבור כל הכנסה מכל סוג אפשרי, בין היתר שכר דירה, שכר חודשי, דיבידנד וכמובן רווחים מקריפטו.
נוהל גילוי מרצון שצפוי לשנת 2024 מביא עימו הקלה גדולה לנישומים שלהם ארנק דיגיטלי עם כסף קריפטוגרפי. בין אם רכשתם ביטקוין לפני מספר שנים וכיום שוויו הרקיע שחקים, ובין אם ביצעתם רכישות של מטבעות שונים, שימוש במספר ארנקים דיגיטליים וכו', ממש בקרוב תוכלו להסדיר את הנושא על ידי הגשת גילוי מרצון עם רו"ח מומחה בתחום.
לגבי שכר דירה, נכון לשנת 2024, במידה ואתם משכירים דירה במעל 5,654 ש"ח, עליכם לשלם את המס, במידה ואתם שוכרים בעצמכם דירה ובמקביל משכירים דירה אחרת בבעלותכם, ישנה התקזזות, כיום בעקבות הריבית הגבוהה, עלות השכירויות עלה ולכן יש לשים לב שאינכם מפרים את החוק.

מסלולי גילוי מרצון

בהתאם להליכי גילוי מרצון קודמים, ישנם שלושה מסלולים קיימים:
• מסלול רגיל - הנישום מגיש באמצעות רו"ח מטעמו או שניגש בעצמו לרשות המיסים ומעדכנם אודות כלל הכנסותיו שלא דווחו כהלכה, זאת כמובן שעומד בתנאים המצויינים מעלה.
• מסלול מקוצר – הנישום, במידה והכנסותיו אינם עולים על סך של 2 מיליון ש"ח וחבות המס אינה עולה על סך חצי מליון ש"ח, יכול להגיש בקשה לגילוי מרצון מקוצר בו הוא חוסך את הבירוקרטיה מול מס ההכנסה.
• מסלול אנונימי – נישום אשר אינו רוצה להיחשף, יכול באמצעות עו"ד מומחה למיסים, לפנות למס ההכנסה ולבקש לדעת מהו הסכום שיהיה אמור לשלם במידה ויבצע הליך גילוי מרצון. הבקשה הינה אנונימית ועליה לכלול מסמכים רלוונטים לכל שנות המס הרלווונטיות לגילוי מרצון.

נקודה למחשבה / עצה טובה מהניסיון שלנו בפירמה

רו"ח ועו"ד שמוליק הירשפלד הינו שותף בפירמת שטיינמץ עמינח ושות' רו"ח, שימש בעבר כדירקטור בהלמן אלדובי קופות גמל וחבר בוועדת המיסים של לשכת עורכי הדין, ממליץ בחום לא להמתין וליצור קשר עם רו"ח מומחה בתחום על מנת להסדיר את חבות המס מול רשות המיסים בהקדם. הגישה בה נישום (אדם או עסק) מגיע מיוזמתו ומדווח על הכנסותיו נתפסת כהרבה יותר פייסנית מאשר מצב בו רשות המיסים פונה אל הנישום.
מאת רו"ח ועו"ד שמוליק הירשפלד, פירמת רו"ח שטיינמץ עמינח ושות'
d&b – לדעת להחליט