סגור
אלון מורן פרסונל
אלון מורן, מבעלי פרסונל והמנכ"ל שלה. "מנגנון עצום של 'מגייסים' שהצליחו להביא לקבוצה מאות משקיעים תמורת עמלות שמנות ונדיבות" (צילום: דאנס 100, כלכליסט TV)

פרסום ראשון
הנאמנים חושפים את עומק המשבר בפרסונל: "החשבונות כמעט ריקים, יבול הנכסים זעום"

רו"ח שלומי פיליבה ועו"ד דורית לוי טילר, שמונו בשבוע שעבר לנאמנים של 6 חברות בנות בקבוצת הנדל"ן, מבקשים פתיחת הליכים ל-61 חברות נוספות בקבוצה. לטענתם, במשך שנים הצליחו בעלי השליטה "לגייס לטובת הקבוצה מאות 'משקיעים' שהפקידו מאות מיליוני שקלים ממיטב כספם שנמשכו לחשבונות שונים של החברות בקבוצה, ומשם - נמוגו"

"מסתמן שעסקינן באירוע רב נפגעים ובהתנהלות בעייתית בלשון המעטה של החברות ומי מטעמן בהיקפים עצומים של מאות מיליוני שקלים, אשר צפויה להותיר מאות משקיעים, מרביתם פרטיים, בפני שוקת שבורה" - כך ציינו היום (א') בפני בית המשפט עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח שלומי פיליבה, הנאמנים שמונו בשבוע שעבר לשש חברות בנות בקבוצת הנדל"ן פרסונל, שגייסה מאות מיליונים ממשקיעים, נקלעה למשבר ולא עומדת בתשלומים. הנאמנים ביקשו מבית המשפט להוציא צווי פתיחת הליכים, בשלב זה במסלול שיקום, ביחס ל-61 חברות נוספות השייכות לקבוצת פרסונל וקבוצת איתנים, כולל חברת פרסונל יזמות ופרסונל אינווסט.
פרסונל גרופ היא חברת נדל"ן שפועלת בתחום ההתחדשות העירונית. היא פועלת במתכונת חריגה למדי, והיא זו שגם אחראית לכך שכרגע מתנוסס סימן שאלה מעל ראשה. לחברה יש שתי זרועות: אחת ביצועית, בשם איתנים 148. זו החברה היזמית שבונה פרויקטים למגורים; השנייה היא זרוע פיננסית בשם פרסונל אינווסט, שמגייסת כספים ממשקיעים, שמשמשים כהלוואה לחברה היזמית, בתמורה לריבית אטרקטיבית. כך, קבוצת פרסונל מפחיתה את הצורך שלה בקבלת מימון בנקאי.
המשבר בפרסונל נחשף בכלכליסט ביולי, אז התברר כי אלון מורן, בעל השליטה יחד עם אלישי להב ומנכ"ל הקבוצה, פנה למשקיעי החברה והסביר כי בעקבות קשיי נזילות היא מתקשה לשלם כבר חודשיים את הריבית כפי שהתחייבה להם.
בשבוע שעבר מינה בית המשפט המחוזי מרכז את לוי טילר ופיליבה לנאמנים לשש חברות בנות בקבוצה, לאחר שמשקיעים טענו לחוב כלפיהם. כמו כן, השופטת הוציאה צו איסור דיספוזיציה (צו האוסר ביצוע פעולות) על נכסי פרסונל אינווסט ועל נכסי חברת פרסונל יזמות.
במסגרת הבקשה שהגישו הנאמנים לפתיחת הליכים ליתר חברות הקבוצה, נטען כי "חרף העובדה שהנאמנים מונו אך לפני ימים אחדים, הם נפגשו וקיימו שיחות רבות בזמן הקצר שחלף עם מספר רב של גורמי מפתח בקבוצת החברות, עברו על מאות מסמכים הנושאים אלפי עמודים וניתן כבר לומר בזהירות המתחייבת - כי מסתמן שעסקינן באירוע רב נפגעים. הממצאים הראשונים החמורים אינם מוגבלים אך ורק לחברות שלגביהן ניתן צו פתיחת הליכים, אלא לכלל החברות השייכות לקבוצה, מארג הכולל עשרות רבות של חברות, כ-70 במספר(!)".
הנאמנים טוענים בפני בית המשפט כי "עסקינן במרקם סבוך של חברות שהתנהל על פני שנים שבמהלכן הצליחו בעלי השליטה בקבוצה, אלון מורן ואלישע אלישי להב, לגייס לטובת הקבוצה מאות 'משקיעים' שהפקידו מאות מיליוני שקלים ממיטב כספם ב'חשבונות נאמנות' מהם נמשכו מאות מיליוני שקלים לחשבונות שונים של החברות בקבוצה, ומשם - נמוגו. יודגש כי נכון לעת הזו, חשבונות החברות, כמו גם חשבונותיו של 'הנאמן' אצלו הוחזקו כספי המשקיעים בנאמנות, נותרו (כמעט) ריקים לחלוטין!
2 צפייה בגלריה
רו"ח שלומי פיליבה נאמן פרסונל
רו"ח שלומי פיליבה נאמן פרסונל
רו"ח שלומי פיליבה
(צילום: דוד פרנקל)
"למרבה הצער, גם לא ניתן 'להתנחם' ב'פרויקטים' עתירי שווי בצד הנכסים! אומדן ראשוני של הפרויקטים של הקבוצה מניב, בהתאם לבדיקה ראשונית, יבול נכסי דל וביחס להתחייבויות העתק של הקבוצה - זעום! זאת ועוד, יצוין כי בעלי השליטה הקימו עשרות חברות, נכון למידע שנאסף עד כה, כ-70 חברות (!), לצד פתיחת עשרות חשבונות בנקים לחברות".
עוד טוענים הנאמנים כי "הקבוצה יצרה מנגנון עצום של 'מגייסים' ו'משווקים' אשר הצליחו להביא לקבוצה מאות 'משקיעים' ומאות מיליוני שקלים - וזאת תמורת עמלות שמנות ונדיבות מעל ומעבר למקובל למקדמים השונים. 'עמלות' נדיבות הועברו גם לחברות נוספות שבבעלות בעלי השליטה".
לגבי פרסונל אינווסט מציינים הנאמנים כי גם היא נמצאת בבעלות בעלי מורה ולהב "ומחזיקה בכל בסיסי המידע הכוללים את ההסכמים וה-DATA מול המלווים ואת כל התקשורת מולם. לא בכדי, התנגדו בעלי השליטה למתן הצו בעניינה וביקשו לשמר את המידע בידם ולא לחשוף אותו בפני בית המשפט ובעלי התפקיד. ניתן לומר כי חברת פרסונל אינווסט הינה גלגל השיניים המרכזי במכונה המשומנת שהציגה את המצגים למלווים ו/או לסוכני הביטוח ששיווקו את מוצרי ה'הלוואה'".
2 צפייה בגלריה
עו"ד דורית לוי טילר
עו"ד דורית לוי טילר
עו"ד דורית לוי טילר
(צילום עצמי)
בחודש שעבר הגישה רשות ני"ע למחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד חברת "איתנים יזמות מ.ל 148" ו"פרסונל יזמות" בשליטת אלון מורן ואלישי להב, העוסקות באמצעות חברות הבנות בשליטתן בייזום וניהול פרויקטים של התחדשות עירונית. רשות ני"ע ביקשה מבית המשפט להוציא צו המונע מהנתבעים לבצע כל פעילות של גיוס משקיעים. הרשות טענה באמצעות עו"ד ליאב וינבאום מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי) כי "תביעה זו מוגשת בדחיפות נוכח ממצאים חמורים ביותר שהתגלו לרשות ניירות ערך לפיהן בין השנים 2024-2018 פעלו הנתבעים לגייס ממאות משקיעים בישראל סכום של כ-400 מיליון שקל תוך ביצוע הפרות של דיני ניירות ערך".
מנגד, חברת פרסונל טענה כי היא פועלת כחוק ומלווה בייעוץ משפטי המאשר את כל פעולותיה. עוד טענה כי בעקבות המלחמה חלו עיכובים בכל ענף הבנייה בשל מחסור בפועלים, אנשי מפתח ברשויות ועוד - אלה הביאו לעיכוב בפרויקטים של החברה ובתשלומים המגיעים לה מספקים, מה שיצר קושי זמני בתזרים.