זיהום לשם חשמול: משרד התחבורה מטעין אוטובוסים חשמליים בגנרטורים של סולר
זיהום לשם חשמול: משרד התחבורה מטעין אוטובוסים חשמליים בגנרטורים של סולר
משרד התחבורה הכניס לחניון “חנה וסע” אוטובוסים חשמליים, למרות שעמדות הטעינה בו טרם חוברו לחשמל. הפתרון לבעיית התשתית היה ייצור החשמל באופן עצמאי על ידי גנרטורים המונעים בסולר. כך, האוטובוסים החשמליים נטענים כבר חצי שנה על ידי גנרטורים המונעים בדלק מזהם
באוגוסט 2020 פורסמה כתבה ב"כלכליסט" שמבשרת על כך ש"לראשונה" יוקם חניון עם טעינה לאוטובוסים בעקבות יוזמת משרד התחבורה ונתיבי איילון להקים חניון “חנה וסע” במערב ראשון לציון. לפי הכתבה, החניון היה אמור להכיל 50 עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים, ולהיפתח בקיץ 2021 בעלות הקמה שעמדה על כ-40 מיליון שקל.
בפועל, עמדות הטעינה לאוטובוסים כבר ממוקמות בחניון, אך לא חוברו לחשמל על ידי חברת החשמל ונתיבי איילון. למרות העובדה כי לא ניתן להטעין את האוטובוסים החשמליים, במשרד התחבורה לא חיכו והכניסו במאי 2022 למתחם כ-50 אוטובוסים חשמליים של אגד שהצריכו עמדות טעינה באופן מידי בשביל לתפקד. הפתרון שסופק על ידי נתיבי איילון ומשרד התחבורה לבעיית התשתית הוא "עקיפת" הבעיה בכך שהם ייצרו את החשמל להטענה באופן עצמאי על ידי גנרטורים המונעים בסולר. כך, באופן אירוני, האוטובוסים החשמליים הסביבתיים נטענים כבר חצי שנה על ידי גנרטורים המונעים בדלק מזהם. בנוסף, ל"כלכליסט" נודע כי הגנרטורים שסופקו על ידי נתיבי איילון לא היו חזקים דיו לכל צי האוטובוסים, וכתוצאה מכך הוחלט להעביר כ-20 אוטובוסים חשמליים באופן זמני לשימוש בחיפה. האוטובוסים צפויים לשוב לפעילות בראשון לציון לאחר שעמדות ההטענה יחוברו לחשמל.
בנתיבי איילון טוענים כי העובדה שעמדות הטעינה לא חוברו עדיין לחשמל נובעת מ"עיכובים סטטוריים בלתי צפויים", ול"כלכליסט" נודע כי לקח לחברה זמן רב לקבל טופס אישור אכלוס (טופס 4). בחברת החשמל מטילים את האחריות לאי החיבור על נתיבי איילון וטוענים כי הם היו אמורים לקבל את התשתית כחצי שנה לפני ההפעלה, אך בפועל הם קיבלו אותה מנתיבי איילון רק בתחילת ספטמבר. בשתי החברות הממשלתיות טוענים כי המצב צפוי להשתנות בימים הקרובים וכי נקבעה בדיקה של חברת חשמל לעמדות הטעינה ליום רביעי הקרוב.
משרד התחבורה הציב לעצמו יעד שעד סוף שנת 2026 כ-60% מכלל האוטובוסים העירוניים בישראל יהיו חשמליים. במשרד התחבורה ובמנהל התכנון מקדמים בימים אלו מספר תוכניות בתקצוב של מאות מיליוני שקלים להקמה ושדרוג של מסופים וחניונים שיאפשרו את חשמול התחבורה הציבורית בישראל, כמו תת"ל 130, 120, 121 ו-135. עם זאת, במשרד התחבורה ובחברות הממשלתיות קיים חשש שרשת החשמל הנוכחית לא תוכל לעמוד בטעינה של כלל התחבורה הציבורית, ושם דנים ברעיונות של ייצור חשמל עצמי לטובת חשמול התחבורה הציבורית.
תגובת חברת חשמל: "מדובר בהזמנה לחיבור לחניון אוטובוסים על שם חברת נתיבי איילון. לצורך מתן החיבור, חברת נתיבי איילון נדרשה לבנות חדר מיתוג ולמסור אותו לחח"י. על פי התאום הטכני ,חברת נתיבי איילון נדרשה למסור את חדר המיתוג לחברת החשמל 6 חודשים טרם החיבור. לצערנו הרב ובשל אילוצים של חברת נתיבי איילון, חדר המיתוג נמסר לחברת החשמל בתאריך 4.9.22 וזאת כאמור באיחור רב אך באחריות הבלעדית של חברת נתיבי איילון. לאחר קבלת חדר המיתוג ומתוך הבנה של דחיפות העבודה, צוותי חברת החשמל החלו בעבודות מידית וללא דיחוי עם קבלת חדר המיתוג. חשוב להדגיש כי מדובר בעבודות מורכבות ברשת החלוקה שהסתיימו רק בימים האחרונים. עוד נדגיש, כי חברת החשמל מודעת לחשיבות החיבור ועל כן הקדמנו את לוחות הזמנים ב3 חודשים מהמועד שנקבע. לאור האמור לעיל תזמנו את בדיקת המתקן, שגם היא בדיקה מורכבת, לעוד 3 ימים, קרי, בתאריך 30/11".
מחברת נתיבי איילון נמסר: "החברה הקימה את חניון 'חונים ונוסעים' במערב ראשון לציון, הכולל 550 מקומות חנייה לרכבים פרטיים ו-52 עמדות טעינה שישמשו לאוטובוסים חשמליים. אחרי עיכובים סטטוריים בלתי צפויים, התקבלו לאחרונה כלל האישורים הנדרשים למבני האנרגיה שהוקמו במתחם לצורך אספקת חשמל מהרשת לעמדות הטעינה. הקמת מבנה האנרגיה הושלמה לרבות תעודת גמר ואישור לחיבור לרשת החשמל. בימים הקרובים, חברת החשמל תזין את עמדות הטעינה בחשמל מהרשת- והגנרטורים, שהיוו פתרון זמני בלבד, יועתקו מהאתר. נדגיש שהפתרון הזמני לטעינת האוטובוסים באמצעות גנרטורים, היווה בין היתר, פתרון זמני בלבד לטעינת אוטובוסים חשמליים עד לחיבור המטענים לרשת החשמל, וזאת על מנת לקדם הפעלת אוטובוסים חשמליים למשתמשי הדרך ולתושבי ראשון לציון להפחתת זיהום סביבתי וקיימות".