סגור
יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל ועידת התחזיות
יפתח רון טל. מסרב למכור את האופציות (צילום: אולפן כלכליסט)

בלעדי
אופציות בשווי 920 אלף שקל מפרידות בין יפתח רון טל למינוי לתקומה

נציבות שירות המדינה מציבה את מכירת האופציות של רון טל בביג כתנאי למינויו לראש מינהלת תקומה, אך הוא מסרב ומבקש להחזיק בהן בנאמנות עיוורת. במשרד ראש הממשלה מתעקשים על מינויו מועמד שנחשב "נוח" לנתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר ב־23 ביוני כי האלוף במיל' יפתח רון טל ימונה לראש מינהלת תקומה, שמטפלת בשיקום עוטף עזה ושדרות. אולם לכלכליסט נודע כי מחלוקת בין נציבות שירות המדינה לרון טל מונעת את מינויו.
האלוף במיל' מונה באוקטובר 2020 לדירקטור חיצוני בחברת ביג ומחזיק בשתי חבילות של אופציות של ביג אותן קיבל. שני שליש מהחבילה הראשונה כבר משוחרר למימוש, ומנה נוספת ברווח של 200 אלף שקל תשוחרר מחסימה בנובמבר הקרוב. החבילה השנייה חסומה במלואה. לפי מחיר המניה הנוכחי מימוש האופציות יניב לרון טל רווח של כ־920 אלף שקל לפני מס. בנציבות דורשים כי רון טל ימכור את האופציות, ואילו הוא מבקש להמשיך להחזיק בהן בנאמנות עיוורת כפי שנוהגים שרים, וכך ליהנות מעליית ערך אפשרית של המניות בעתיד.
מאז עזב את תפקיד יו"ר חברת החשמל ב־2021 הועלה שמו של רון טל כמועמד לשורה של תפקידים ציבוריים, בהם יו"ר רשות שוק ההון, יו"ר רשות ני"ע, מנכ"ל משרד האוצר, יו"ר הדואר ואף כמועמד לחזור ללשכת יו"ר חברת החשמל כשזו התנהלה חודשים ארוכים בלי יו"ר קבוע. רון טל כיהן בין 2021 ל־2022 כיו"ר חברת מגדל למשך שנה וחודשיים.
במשרד ראש הממשלה מתעקשים על מינויו של רון טל, בין היתר משום שאינם מצליחים לאתר מנהל בשיעור קומה שאינו חשוד כמי שמתנגד למדיניות הממשלה. כתוצאה מכך תפקידים בכירים במינהלת תקומה מאוישים כעת על ידי ממלאי מקום זמניים.
משה אדרי, שהקים את מינהלת תקומה ועמד בראשה, פרש מתפקידו ב־7 באוגוסט כדי לחזור לכהן כיו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית. יחד איתו פרש גם סגנו אגאי יחזקאל לאחר שנודע כי לא ימונה לראש המינהלת. מאז, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי משמש כממלא מקום ראש המינהלת.
את תפקיד הסגן ממלא באופן זמני אביאל פנסאפורקאר, ראש צוות הדיור בתקומה, ואותו מחליף ניר מסיקה, שעובד איתו בצוות ובעבר היה סמנכ"ל במטה הדיור במשרד האוצר.
חוסר היציבות בתקומה לא יפגע בפעילותה בזמן הקרוב משום שתוכנית החומש ומרבית התקציב שהובטח לשיקום העוטף כבר אושרו. אבל החשש הוא כי אם לא יימצא פתרון לסוגיית העומד בראש המינהלת, פעילותה תיפגע, בין היתר משום שמנכ"ל משרד ראש הממשלה אמור לעסוק בנושאים רבים נוספים ואינו יכול לפנות את כל שעות העבודה שלו למינהלת, במיוחד כאשר תוכנית לשיקום הצפון עדיין לא נראית באופק.
תוכנית החומש של תקומה אושרה באפריל עם תקציב של 19 מיליארד שקל. כמעט 4 מיליארד שקל מהסכום הזה מיועדים לבנייה מחדש ולשיקום התשתיות, כ־5 מיליארד שקל מיועדים לפתרונות המגורים בתקופת הביניים עד שהתושבים יוכלו לחזור לבתיהם. לאחרונה נחנכו השכונות הזמניות של תושבי קיבוץ חולית בקיבוץ רביבים ושל תושבי קיבוץ כיסופים ביישוב עומר, וחלק מתושבי בארי קיבלו את המבנים היבילים בחצרים. רבים מתושבי נחל עוז מתגוררים כעת בקיבוץ משמר העמק, והמינהלת מקדמת הקמה של שכונה זמני בקיבוץ רוחמה עבור תושבי קיבוץ כפר עזה. בנוסף אושרו עד עתה חמש תוכניות שיקום ליישובים ארז, יד מרדכי, ישע, יבול ועין הבשור. בבארי החלו הריסות הבתים ובמקביל מקדמים הכנתה של תוכנית השיקום. גם אנשי כפר עזה מכינים כעת את תוכנית השיקום לקיבוץ.
עם זאת, בתוכנית החומש קיים תקציב של 5 מיליארד שקל שמיועד לפיתוח כלכלי חברתי ועדיין לא הוקצה למינהלת. העברתו מותנית בכך שמשרד ראש הממשלה יגדיר מהם הגבולות הגיאוגרפיים של חבל תקומה. הרחבת הגבולות אל מעבר לרדיוס של 7 ק"מ מהגדר, כפי שהגדירה מערכת הבטחון, תוביל להוספת עוד יישובים ולמעשה לקיצוץ התקציב לכל יישוב. לחצים בכיוון זה מופעלים על ידי ראשי הערים אופקים ונתיבות מהליכוד.