סגור
נאום סמוטריץ
(צילום: לע"מ)

פרשנות
תקציב 2025: סמוטריץ' התהפך ב-180 מעלות, פיזר מספרים - אבל לא אמר הרבה

לאחר התעלמות מכוונת, שר האוצר מבקש פתאום לגבש תקציב בדחיפות, עם קיצוצים כואבים. ואולם מסיבת העיתונאים שקיים יצרה בעיקר חששות, תיאוריות קונספירציה וספקנות

1. שאלה אחת העסיקה את הנוכחים בנאום הבלתי נגמר של שר האוצר בצלאל סמוטריץ': לאן הוא חותר? בעיקר בקרב אלה שמכירים מקרוב את ההידרדרות במשרד. במשך שעתיים רצופות הוא נשא נאום כמעט רומנטי על הכלכלה. נאום שעומד בניגוד מוחלט לסמוטריץ' שראינו בחודש האחרון. "מר שר האוצר וד''ר סמוטריץ'". השר התהפך ב־180 מעלות: מהתעלמות מכוונת כלפי התקציב, תוך אמירה אגבית שלפיה אין מה לדבר על זה עד "אחרי החגים" (נובמבר), הוא עבר למצב של לגבש תקציב עכשיו, דחוף, עם קיצוצים כואבים של 35 מיליארד שקל "ואפילו 40 מיליארד". הוא עבר מניסיון כושל לפטר את הממונה על אגף תקציבים יוגב גרדוס, שהתעקש להתחיל לדון על תקציב מדינה, לגשם של שבחים לפקידות המקצועית במשרדו, תוך התפארות מוגזמת ומגושמת על תהליכי עבודה סדירים, על דיונים עמוקים ועל שיתוף פעולה מלא. אותה פקידות שאפילו לא עודכנה במהלך של השר לפתוח מחדש את תקציב 2024.
זאת היתה מסיבת עיתונאים מוזרה שיצרה בעיקר חששות, תיאוריות קונספירציה וספקנות. מה באמת הוא רוצה? ישנם הרבה סימנים המחייבים לקחת את ההבטחות של סמוטריץ' בעירבון מוגבל ולהתעסק יותר בפענוח "התוכנית הגדולה" שהוא לכאורה מגבש. הרי בכל זאת מדובר בפוליטיקאי שמתקשה לעבור את אחוז החסימה ונחשב לאחד משרי האוצר הגרועים בהיסטוריה של ישראל.
1 צפייה בגלריה
מימין שי אהרונוביץ' שלומי הייזלר בצלאל סמוטריץ' יוגב גרדוס הלי רוטנברג שמואל אברמזון ו עמית גל
מימין שי אהרונוביץ' שלומי הייזלר בצלאל סמוטריץ' יוגב גרדוס הלי רוטנברג שמואל אברמזון ו עמית גל
מסיבת העיתונאים היום. מימין: שי אהרונוביץ', שלומי הייזלר, בצלאל סמוטריץ', יוגב גרדוס, הלי רוטנברג, שמואל אברמזון, ועמית גל
(צילום: עמית שאבי)
ראשית, המצגת במסיבת העיתונאים הוכנה על ידי צוותו ולא על ידי הצוות המקצועי של המשרד, שכלל לא הכיר אותה. שנית, פקידים מרכזיים לתקציב נעדרו מהאירוע. בלטה היעדרותו של הממונה על השכר, אפי מלכין, שהיה במילואים. אם ההצעה של סמוטריץ' לגבי הקפאות השכר תתממש, יהיה למלכין תפקיד מרכזי בקידומה. למלכין יחסים מצוינים עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. יוגב גרדוס, האיש שצריך לגבש את התקציב, חתך באמצע מסיבת העיתונאים לעניינים משפחתיים. כך נשארו חמישה ניצבים על הבמה - מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ', הכלכלן הראשי שמואל אברמזון, הממונה על שוק ההון עמית גל, החשב הכללי יהלי רוטנברג, ומנכ"ל המשרד שלומי הייזלר. איש מהם לא פצה פה וחלק מהנוכחים תהו, שמא מדובר בפסלי שעווה. ייתכן שהפקידים שיחקו את המשחק למען המטרה הגדולה – גיבוש תקציב אחראי ל־2025. גם אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר, שצפוי לשחק תפקיד מפתח וקריטי דווקא בתקציב הזה בגלל הלו"ז הצפוף באופן חסר תקדים, נעדר. שלא לומר – לא הוזמן בכלל.
2. סמוטריץ' דיבר מהר וזרק כמות עצומה של מספרים. היה קשה לעקוב והיה נראה שזו המטרה. עם זאת, נשמעו גם כמה אמירות של סמוטריץ' הישן: דירוג האשראי לא כזה חשוב; המצב במשק טוב ואם מתחשבים את המלחמה הוא מצוין; המדיניות מוכיחה את עצמה; צריכים לפתוח דחוף במלחמה כוללת מול חיזבאללה ויפה שעה אחת קודם; אין דבר כזה "תקציבים קואליציוניים" ועוד.
בסופו של דבר סמוטריץ' לא הוסיף הרבה מעבר למספרים שכבר נחשפו ב"כלכליסט": גירעון עד 4% תמ"ג, התאמות של 30–35 מיליארד שקל – כולל הקפאת קצבאות. איזה התאמות? איזה מסים? איפה הקיצוצים? זה הוא לא אמר.
שאלה גדולה אחרת היא איך בדיוק הוא מתכוון להעביר את זה? איזה פוליטיקאי שכל מטרתו לשמר את שלטונו יתמוך בזה? סמוטריץ' רמז כי הוא נשאר באוצר ולא תהיה רוטציה. ייתכן, הרי אריה דרעי מנוע מלהיות שר. יתר על כן, עדיף לש"ס שסמוטריץ' יקצץ קצבאות ולא הם. אין הרבה תועלת פוליטית להיות שר אוצר בעיצומה של קטסטרופה כלכלית. בטח לא למפלגה שרצה על טיקט חברתי. בנוסף, מספיק לשמוע את יועצו הכלכלי של נתניהו, אבי שמחון, כדי להבין שהמרחק בין התוכנית של שר האוצר לבין התוכניות של נתניהו נמדד בשנות אור. לכן מתחזקת תיאוריית "האליבי" של סמוטריץ': כל המופע אתמול נועד לספק לו מקלט למקרה שבו ניקלע לקטסטרופה כלכלית אחרי שהממשלה לא אישרה גזירות ומהלכים קשים. סמוטריץ' יוכל לומר לנו – "אני התרעתי, אבל לא הקשיבו לי".