סגור

על חוט השערה: דניה סיבוס שוב חומקת מפלילים, ודוהרת בבורסה

כתב האישום שהוגש נגד ח"כ דוד ביטן הוא האחרון מבין שלושה שבהם מככבים חברת הבנייה דניה סיבוס ומנהלה הדומיננטי רונן גינזבורג. מכולם יצאו כמעט ללא פגע, כשבזמן הזה הנפיקה החברה את מניותיה לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל


קשה לדמיין רכבת הרים מטלטלת יותר מזו שעליה דוהרת בעשור האחרון חברת דניה סיבוס ומנהלה, רונן גינזבורג. לפני שנה נשאו החברה ומנהלה הדומיננטי על גבם שלוש פרשות פליליות, שכללו חשדות חמורים לאחריות למוות ושוחד. שנה אחרי, שלוש הפרשות הסתיימו, והתירו אותה ואותו כמעט ללא שריטה.
כתב אישום שהוגש השבוע נגד ח״כ דוד ביטן (ליכוד) ונאשמים נוספים מפרט את השוחד שהעבירו לכאורה החברה וגינזבורג עצמו לביטן באמצעות מקורבו מ"י, למרות שבפרקליטות הוחלט להתמקד במקבל השוחד, ולוותר למי שהוציאו את הכסף מכיסם.
כתב האישום נגד ביטן מייחס לו לקיחת שוחד בגובה 336 אלף שקל מדניה בין 2013־2015 בתמורה לקידום — כסגן ראש עיריית ראשון לציון וחבר בוועדה לתכנון ובנייה בעיר — תוכניות להקמת תחנות דלק על כביש 431 שדניה סללה. בין השאר נטען כי ביטן בתמורה דאג להפחית את היטל ההשבחה שדרשה העירייה מ־3.5 ל־4.5 מיליון שקל ל־880 אלף שקל בלבד. טובות ההנאה הכספיות, נטען, ניתנו באמצעות העברות בנקאיות לחשבון של חברה בבעלות מ"י.
בלי אישום לחשודה בשוחד
אף שביטן יעמוד לדין בפרשה, פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה לסגור את התיק נגד דניה. זה מקרה חריג יחסית שבו החשוד בלקיחת שוחד מואשם והחשוד במתן שוחד חומק מאישום, אך זה קרה לאחר שבשימוע הצליחו עו"ד איתן מעוז, וכן עו"ד גיורא אדרת ויפעת מנור-נהרי ממשרד גיורא אדרת" סנגוריהם של דניה וגינזבורג, לטעת ספק סביר בכל הנוגע למודעות הפלילית שלהם. דניה וגינזבורג טענו כי אמנם שכרו את מ"י כמעין "מאכער" שיפעל לקידום ענייניהם, וכי תמורת שירות זה שילמו לו ריטיינר קבוע כדמי ייעוץ מקצועי. אך לגרסתם, הם לא ידעו שהכספים שימשו לתשלום שוחד לביטן.
רק לפני שנה וחצי הגיע בעלים חדש לקבוצת אפריקה ישראל — יעקב לוקנסבורג וקבוצת לפידות, שרכשו אותה תמורת סכום כולל של 1.35 מיליארד שקל. . בזמן שחלף, החברה צברה מספר שיא של עבירות בטיחות בענף הבנייה, אבל דניה ומנהלה הוותיק המשיכו לקבל מהשוק קרדיט ענק.
השנה הנפיקה דניה את מניותיה בבורסה לפי שווי כמעט בלתי נתפס של 1.8 מיליארד שקל כל זה גם קורה בעולם של עלייה חדה במחירי התשומות שמטלטלת את הקבלנים ואת ענף הביצוע. מחיר הברזל למשל, כ־10% מהתשומות שבהן משתמשת החברה להקמת בניינים, זינק ב־20% בתוך חצי השנה האחרונה, בעוד מדד תשומות הבנייה (אליו מוצמדים החוזים שנחתמים על ידי היזמים מול החברה) עלה ב־3.2% "בלבד" בכל אותה תקופה.
אך דניה נהנית בינתיים ממלאים לא קטנים של ברזל שקנתה למזלה לפני הקפיצה הגדולה, מה שמאפשר לה ליהנות מהעלייה בתשומות הבנייה ובמחיר שהיא מקבלת על הביצוע.
ואם כבר טלטלה, כך נראתה המאניה דיפרסיה של דניה ושל גינזבורג בשבוע האחרון: ביום ראשון השבוע צנח אל מותו פועל שעבד באתר החברה במגדלי גינדי TLV בתל אביב. זאת, יומיים בלבד אחרי שהחברה צוינה לרעה בדו"ח על תאונות הבנייה שפרסם ארגון קו לעובד ובמקביל דיווח גם מינהל הבטיחות במשרד העבודה כי החברה הגיעה למקום הראשון המפוקפק בכמות צווי הבטיחות שיצאו לה מתחילת 2021.
1 צפייה בגלריה
מימין: מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג וח"כ דוד ביטן
מימין: מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג וח"כ דוד ביטן
מימין: מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג וח"כ דוד ביטן
(צילום: אוראל כהן)
שלושה ימים אחר כך, בשלישי בערב, הסירה הפרקליטות מדניה ומגינזבורג את המשקולת הפלילית השלישית והאחרונה שרבצה עליהם בשנים האחרונות, ושאיימה לשלוח את גינזבורג — ולא בפעם הראשונה — אל מאחורי סורג ובריח.
מגן הוקרה על עבודות שירות
דניה וגינזבורג התבשרו כי נותרו מחוץ לכתב האישום נגד ביטן ואחרים, לאחר חקירה ארוכה ולמרות פירוט מדוקדק על "דמי ייעוץ" שעברו למקורבו של ביטן לצורך סיוע שלו בקידום פרויקט של החברה
כל זה קרה שנה בדיוק לאחר שגינזבורג הורשע, ב־9 ביולי 2020, במסגרת הסדר טיעון ב"אחריות נושא משרה" בפרשה אחרת בתיאום מכרז תשתיות בישוב שהם (יחד עם הקבלן גבי מגנזי). מלבד קנס של 100 אלף שקל שהושת על גינזבורג ועוד מיליון שקל ששילמה דניה, נשלח המנכ"ל לחודשיים של עבודות שירות שהוא בחר לעשות במטבח בית החולים איכילוב בתל אביב (ואפילו קיבל מגן הוקרה בסיום העבודות מבית החולים).
בין לבין, בדצמבר החליטה הפרקליטות לסגור את התיק מול דניה וגינזבורג בעקבות קריסת חניון הברזל בתל אביב.
המדינה פטרה את המנכ"ל ואת החברה מהאשמות בגרימת מוות ברשלנות של שישה פועלים בקריסת החניון ברמת החייל בקיץ 2016.
כתב האישום שהוגש נגד המהנדסים בפרויקט כלל לא מעט רמזים על אחריות החברה לכשלים שהביאו לקריסה — בעיקר תמריצים כלכליים דרקוניים למדי שהיא הכניסה בחוזה מולם, שכללו חיסכון בתכנון והטבה כספית בשיעור של 20% על כל חיסכון שיביאו המהנדסים, אבל זה לא הספיק לכתב אישום פלילי והחברה יכלה להמשיך הלאה.
למרות כל אלה, בפברואר האחרון השלימה דניה סיבוס גיוס של 150 מיליון שקל בבורסה, לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל — סכום כמעט דמיוני לחברת ביצוע שפועלת בענף מאוד מסוכן (פיננסית, לא רק תפעולית).
רק כדי לסבר את האוזן: ביולי 2015 מחקה אפריקה ישראל את דניה מהמסחר, לפי שווי של פחות מ־800 מיליון שקל. המנכ"ל גינזבורג החזיק בהנפקה הטרייה 155 אלף מניות, שהיו שוות באותה עת 9 מיליון שקל. בנוסף, החברה הקצתה לו 310 אלף אופציות, 1% מכלל המניות של החברה.
מאז טיפסה המניה בעוד 30% והחברה נסחרת בשווי של 2.3 מיליארד שקל. אבל גינזבורג הוא הראשון שיגיד בכנות מלאה שאין לו מושג מה יקרה מחר.
מחברת דניה נמסר בתגובה: "המשטרה והפרקליטות חקרו את פרשת ביטן באופן גלוי מינואר 2018, ואת נושא חניון הברזל מספטמבר 2016, באמצעות בכירי הפרקליטים והחוקרים. לאחר בדיקת כל הממצאים והעדויות, תוך שיתוף פעולה מלא מצידנו, הפרקליטות הגיעה לכלל מסקנה כי לא נפל כל דופי בהתנהלותנו ושני התיקים נגד החברה ומנכ"לה נסגרו באופן חד וברור. אנחנו מברכים על החלטות אלה.
דניה בונה את ישראל במעל ל-100 אתרים, מעסיקה באתריה, בכל יום, מעל ל-6,000 עובדים ומפרנסת אלפי משפחות. החברה מנהלת את מערך בטיחות העובדים הטוב בישראל. נמשיך לבנות את המדינה בראש מורם ובגאווה".