סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' 22.7.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: שלו שלום)

יותר עצמאות למשרדים, פחות שינויים במהלך השנה: ההבטחות של סמוטריץ' לתקציב 2025

במכתב לשרים הצהיר שר האוצר כי בכוונתו להגביר את "מעורבות המשרדים בגיבוש התקציב וניהולו לשם הגברת היעילות, הגמישות והשקיפות". עוד הצהיר סמוטריץ' כי בכוונתו לצמצם באופן דרמטי את ההעברות התקציביות: "נשאף כי התקציב יכלול מראש את התקציב הנדרש להפעלת המשרד"

"תקציב 2025 יהיה מכנס ויכלול צעדי התכנסות לא פשוטים, הן בצד ההכנסה והן בצד ההוצאה, לרבות קיצוצים בתקציבי המשרדים שבאחריותכם" - כך כתב אמש (ד') שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במכתב לשרי הממשלה תחת הכותרת "היערכות לדיוני תקציב 2025". סמוטריץ' הציג במכתב כמה שינויים באופן ניהול התקציב, בראשם הגברת עצמאות המשרדים מול משרד האוצר.
במכתב חזר סמוטריץ' על כך שהוא חותר ליעד גירעון של 4% ולצעדי התכנסות בהיקף של 40-35 מיליארד שקל. שר האוצר ציין כי יעד הגירעון הוצב "בהסכמה עם ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל". יצוין כי הרושם שקיבלו משתתפים בפגישות עם ראש הממשלה סביב התקציב הוא שההסכמה שלו ליעד הזה רפה למדי, ויכולה להשתנות בהמשך הדרך.
סמוטריץ' חזר על ארבעת העקרונות שהציג במסיבת העיתונאים לקיצוצים: הימנעות ככל הניתן מפגיעה בכלכלה ובצמיחה; פיזור העול הכלכלי על כלל עשירוני ההכנסה והכנסת המגזר הציבורי תחת האלונקה; העדפה של צעדי הקפאה של קצבאות ומדרגות מס על פני העלאת מיסים (מה שמלמד שסמוטריץ' מתעקש על המהלך חרף הביקורת הפנים-ממשלתית); ו"תקציב אחדות ללא מלחמות יהודים, כך שאף ציבור לא ירגיש שפגעו לו בציבור הנפש".
בחלקו השני של המכתב, הציג סמוטריץ' "שינויים שיגבירו את מעורבות המשרדים בגיבוש התקציב וניהולו לשם הגברת היעילות, הגמישות והשקיפות". סמוטריץ' הצהיר כי בכוונתו לצמצם באופן דרמטי את "ההעברות התקציביות" במהלך השנה. לדבריו, "נשאף כי התקציב המקורי שיאושר בכנסת יכלול מראש את התקציב הנדרש להפעלת המשרד, כך שיכלול את כל ההוצאות הצפויות, הסיכומים התקציביים והחלטות הממשלה, ותוספות קבועות, כך שיופחת במידה ניכרת היקף השינויים התקציביים שיידרשו לאורך השנה". במקביל ציין סמוטריץ' כי "העודפים בגין שנה קודמת יועברו במהירות עד סוף חודש מרץ".
שני הצעדים הללו הם צעדים מבורכים, אך הדרך לממש אותם בצורה מירבית היא מורכבת. סמוטריץ' איננו הראשון שמנסה לצמצם את השינויים התקציביים במהלך השנה, אך אגף תקציבים פיתח במהלך השנים שיטות מורכבות המאפשרות לו למצוא צידוקים שונים לכך שלא היה ניתן לתת את הכסף בעת תכנון התקציב, דוגמת "עמידה באבני דרך", "לא היה ידוע כמה יזדקקו בשנה הזו" וכדומה.
בנוסף, סמוטריץ' כתב במכתבו כי הוא רוצה לצמצם את השינויים התקציביים הדורשים את אישור ועדת הכספים. המשמעות היא שהסטות תקציביות מסוימות ידרשו את אישור אגף תקציבים בלבד, מה שיחליש את כוחה של ועדת הכספים ויחזק את כוחו של שר האוצר.
כמו כן, סמוטריץ' הורה כי לא ייחתמו "סיכומים תקציביים" מול יחידות סמך (כמו שירות התעסוקה, רשות האוכלוסין וההגירה וכו') אלא רק מול מנכ"לי משרדי האם. סיכומים תקציביים הם מסמכים שבהם יש התחייבויות תקציביות של משרד האוצר למשרדי ממשלה שעדיין לא מופיעות בהחלטות הממשלה ובחקיקה, ואגף תקציבים מסרב באופן עקבי לפרסם אותם לציבור.