סימן המסחר שלכם ארוך מידי? יכול להיות שלא תוכלו לרשום אותו
סימן המסחר שלכם ארוך מידי? יכול להיות שלא תוכלו לרשום אותו
איך בוחרים סימן מסחר שיש לו סיכוי טוב להירשם? עו"ד ארין שרף, המתמחה ברישום והגנה על סימני מסחר ב'משרד כהן דה פריס שטדלר ושות' מסבירה
בחודש אוגוסט דחה משרד הפטנטים הישראלי שתי בקשות לרישום סימני מסחר המורכבים ממספר רב של מילים בטענה, כי הסימנים אינם בעלי "אופי מבחין" . אמנם סיסמה שיווקית (סלוגן) יכולה לשמש כסימן מסחר (לדוגמה- I'm Loving It של (McDonalds, אולם לא כל סיסמה או צירוף מילים יוכלו להירשם כסימן מסחר ולהעניק לבעליו זכות שימוש ייחודית.
סימני מסחר הם אותיות, ספרות, מלים, דמויות, צלילים או צירופים המשמשים יצרנים או נותני שירותים כדי לסמן את סחורותיהם או את השירותים אותם הם מעניקים ("טובין"). סימן מסחר לא יהיה כשיר לרישום אם הוא אינו בעל אופי מבחין, כלומר, מאפשר להבחין בין הסחורות או השירותים של בעל הסימן לאלו של אחר.
כאשר ביהמ"ש בוחן אופי מבחין של סימן מסחר, הוא מתייחס לשני סוגים: אופי מבחין מולד ואופי מבחין נרכש. בבחינת האופי המבחין המולד בוחנים לאלו מארבעת הקטגוריות משתייך הסימן: סימן דמיוני או שרירותי, סימן מרמז , סימן תיאורי או סימן גנרי. סימן דמיוני או שרירותי נחשב ל"חזק" ביותר (כמו הסימן המוכר APPLE” " לגבי מוצרים אלקטרוניים או"Google” למנוע חיפוש). אחריו ב"היררכית" האופי המבחין נמצא הסימן המרמז (לדוגמה הסימן “דואר עוקב”) ואחריו סימן תיאורי, שיזכה להגנה מסויימת אם יוכח כי רכש אופי מבחין באמצעות שימוש, שיווק ומכירות (לדוגמהAmerican Airlines” "). סימן גנרי מתייחס לסוג שאליו שייך המוצר, אינו יכול להירשם כסימן מסחר בעל אופי מבחין, ואין עליו בלעדיות. עם זאת, סימן גנרי יכול להופיע כחלק מסימן מסחר, בתנאי שמוותרים על הזכות להשתמש באופן בלעדי בשם הגנרי המופיע בסימן.
מיתוג ובחירת שם מסחרי הן משימות מורכבות. לבחירת שם החברה ושמות השירותים והמוצרים שלה, יש משקל רב בבניית המוניטין והמיתוג. המתח הקיים בין שם קליט וזכיר, לבין סימן מסחר שניתן לרשום ולקבל עליו הגנה, הוא רב. במקרים רבים סימני מסחר קליטים וזכירים, נבחרים עם הקשר למוצר או לשירות, ועל אף שבפן המיתוגי מדובר ביתרון, הרי שסימן כזה עשוי להיחשב "תיאורי" ולפיכך להיות לא כשיר לרישום. מאידך, סימן ארוך ומסורבל, גם אם הוא "מרמז" או "שרירותי" ביחס לסחורות או לשירותים המוצעים, עשוי שלא להיחשב כבעל "אופי מבחין" ולא תמיד יצליח למלא את הדרישה הבסיסית ביותר בסימני מסחר והיא שהסימן ישמש לזיהוי מקור הסחורה או השירותים וכמובן שיהיה לו "אופי מבחין".
במקרה הנדון דחתה הפוסקת בענייני קניין רוחני, ד"ר רויה ישראלי, שתי בקשות של חב' SCALE AVIATION MANAGEMENT DESIGNATED ACTIVITY COMPANY. בקשה לסימן מסחר 322802, "STRATEGIC COMMERCIAL AIRCRAFT LIQUIDITY ENTERPRISE". ובקשה לסימן מסחר 322766 "STRATEGIC COMMERCIAL AVIATION LIQUIDITY ENTERPRISE". בשתיהן הסימנים הם הרכב של חמש מילים שיוצרות משפט שאינו תקין תחבירית, ושכל אחת מהן נוגעת להיבטים מסוימים בפעילות המבקשת ולכן, לכאורה, הן עשויות להיחשב "מרמזות" ביחס לשירותים ובכך להפוך את הסימן המבוקש לכשיר לרישום. בהחלטתה קבעה ד"ר ישראלי, כי כאשר סימן מסחר הוא ארוך, הוא ייבחן באופן אובייקטיבי (האם הסימן משמש לסימון המוצר או השירות) ובאופן סובייקטיבי (האם אכן כך הוא נתפס בעיני הציבור). בדרך כלל, ככל שסימן מסחר הוא יותר "דמיוני" או "שרירותי", כך הוא יהיה יותר קל לרישום. אולם, במקרה של סיסמה או צירוף מילים חסר היגיון או משמעות, או סימן מסחר שאינו קליט, וסביר להניח כי כלל לא ייזכר על ידי הציבור ככזה שנועד לשמש את הסחורות או השירותים עבורם הוא מיועד, לא מתקיימת דרישת ה"אופי המבחין" ועל כן לא יירשמו. לפיכך, אחד המבחנים לבחינת ה"אופי המבחין" של סיסמה או שם מסחרי ארוך, הוא, בין היתר, בדיקת ההיתכנות שהצרכן יכנס לבית עסק וישתמש בסימן המסחר על מנת לקבל את המוצר או השירות. אם התשובה היא שלילית, לא מדובר בסימן מסחר.
כך או כך, בחירת סימן מסחר היא משימה מורכבת, וטרם התחלת התהליך מומלץ להתייעץ עם עו"ד מומחה כדי לא להשקיע משאבים רבים בפרסום סימן המסחר ובשימוש בו במסגרת העסק המתפתח, רק בכדי לגלות שכלל לא ניתן לרשום.
המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ואינו מיועד להוות ייעוץ משפטי. כל המידע, התוכן והייעוץ הם למטרות מידע כלליות בלבד. אין באמור לעיל כדי להחליף מידע שנמסר על ידי עורך דין, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת הליך משפטי כזה או אחר.
d&b – לדעת להחליט